פרס הקל בעונשה של בלומנטל: תרצה עבודות שירות במקום מאסר בפועל

הנשיא קיבל את המלצת שר המשפטים להמתיק העונש מ-8 חודשי מאסר ל-6 חודשי עבודות שירות

כצפוי, נעמי בלומנטל לא תשב בכלא. נשיא המדינה, שמעון פרס, חתם היום (ב') על הקלה בעונשה של חברת הכנסת לשעבר מטעם הליכוד, והוא יומר מ-8 חודשי מאסר בפועל ל-6 חודשים שירוצו בעבודות שירות. בלומנטל הורשעה בשוחד בחירות, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה בפרשת סיטי טאוור.

לפי החוק, קיימים שישה סוגי חנינה שהנשיא מוסמך להעניק. במקרה זה מדובר בהקלה בעונש המאסר ובהמרת חלקו בעונש אחר. פרס החליט להמיר חודשיים מתוך שמונת חודשי המאסר בפועל למאסר על-תנאי, ואילו את ששת חודשי המאסר בפועל תרצה בלומנטל בעבודות שירות.

את בקשת החנינה הגישו ילדיה של בלומנטל. לפי הנוהל, הבקשה מועברת למחלקת החנינות במשרד המשפטים. לפי נוהג שהשתרש, שר המשפטים מעביר לנשיא המלצה לכל בקשת חנינה, בין היתר לאחר שבחן את חוות דעת המחלקה.

במחלקת החנינות התנגדו בעיקר בנימוק שמות בעלה של בלומנטל הוא נסיבה קשה, אולם "יש נסיבות קשות מאלה ולא מדובר במשהו חריג". בנוסף, נסיבות העבירה הצביעו על חומרה מיוחדת: בלומנטל היתה מודעת לפליליות שבמעשה (היא הורשעה גם בשיבוש מהלכי משפט); מעמדה בעת ביצוע העבירה היה סגנית שר; היא שמרה על זכות השתיקה; לא נטלה אחריות למעשיה עד לרגע האחרון ועוד.

למרות התנגדות הגורמים המקצועיים במשרדו, פרידמן המליץ על החנינה וזו הועברה לנשיא המדינה, המקבל את ההחלטה.

ממשכן הנשיא נמסר, כי תיקה של בלומנטל נידון כמו תיקי חנינות אחרים שהיו מונחים בפני פרס. "הנשיא אינו מדווח אם אישר או לא אישר חנינה, והדבר הוא בסמכותו של שר המשפטים שחותם אחרון על החנינה. הנשיא פרס מתכוון לשמור על צנעת הפרט של מבקשי החנינות כפי שהיה נהוג בשנים שעברו", נמסר.

"נענשה די"

בלומנטל היתה אמורה להתחיל בריצוי המאסר ב-29 במאי, ואולם היא ביקשה לדחות בחודשיים את תחילת המאסר, הן כדי להיות נוכחת באזכרה במלאת 30 יום למות בעלה, המנתח פרופ' מיכאל בלומנטל, והן כדי לטפל בסידורים שונים בעקבות מותו.

בבקשת החנינה שהגישו ילדיה לפני למעלה מחודשיים לממלאת מקום הנשיא דאז, ח"כ דליה איציק, נאמר: "אימא נענשה די. כמה אדם יכול עוד לסבול?! אימא מצויה בפתחה של שנת האבל, עומד מולה הקשה מנשוא - החיים בלי בן-זוגה וחברה לחיים, אהבתה הגדולה מזה כ-40 שנה. לפני מספר ימים איבדנו את אבא שלנו - דמות כה חמה, חזקה, דומיננטית ואהובה. נשארנו עם אמא, שהיא כעת גזע משפחתנו. אפילו המחשבה שאמא תישלח לכלא היא בלתי נתפסת עבורנו".

לאחר הגשת הבקשה, נפתח קמפיין של אישי ציבור שקראו לחון את בלומנטל. הבקשה זכתה לתמיכת אישי ציבור רבים, כולל כמה מיריביה הפוליטיים, ובהם שולמית אלוני ויוסי שריד.

בלומנטל הורשעה כי בפריימריס בליכוד ב-2002 אירחה על חשבונה חברי מרכז ליכוד במלון סיטי טאוור בתל אביב, כדי לזכות בקולותיהם בפריימריס. בלומנטל שילמה לבית המלון, באמצעות נהגה, אבי אוסקי, סכום של 12 אלף שקל. בנוסף, הורשעה בלומנטל בשיבוש הליכי משפט ובהדחה בחקירה, לאחר שהדיחה את המעורבים בפרשה להעיד עדות שקרית לגבי האירועים. לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את ערעורה על עונשה, פעלה בלומנטל לקדם את המתקת עונשה.