הותר לפרסום: השופטת דליה מארק-הורנצ'יק חשודה בקשרים פסולים עם עו"ד גד פרנקל

השופטת חשודה בקיום קשרים פסולים עם עו"ד גד פרנקל - בין היתר בכך שמינתה אותו ככונס נכסים בעת שהיה מושעה, ולמרות שהיו נגדו חשדות למעילה בתיקי כינוס * הורנצ'יק בתגובה: פעלתי ללא פגם וכמתבקש מתפקידי

הותר לפרסום: שופטת בית משפט השלום בת"א, דליה מארק-הורנצ'יק, נחקרה היום (ה') במשטרה בחשד להפרת אמונים. הורנצ'יק חשודה בקיום קשרים פסולים עם עו"ד גד פרנקל, בין היתר בכך שמינתה אותו ככונס נכסים בעת שהיה מושעה ולמרות שהיו נגדו חשדות למעילה בתיקי כינוס.

פרנקל, בן 54 מרעננה, נעצר אמש (ד') בחשד למירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה והפרת אמונים. סגנית נשיא בית משפט השלום בראשון לציון, ליאורה ברודי, האריכה היום בהסכמה בשישה ימים את מעצרו.

השופטת הורנצ'יק (55) נחקרה היום במפלג ההונאה של משטרת ת"א במשך כתשע שעות ובתום חקירתה שוחררה בערבות עצמית. על הפרשה הוצא צו איסור פרסום, שהוסר הערב, למרות בקשת השופטת להאריכו. פרנקל והורנצ'יק מכחישים את המיוחס להם.

פרנקל הושעה ב-2006 למשך 3 שנים מעיסוק במקצוע, והשעייתו אושרה בבית המשפט העליון. הוא הודה והורשע בדין משמעתי בכך שבמסגרת תפקידו ככונס נכסים לא העביר ליעדם, במשך זמן רב, כספי פקדונות שהתקבלו אצלו, לא פרע את חובו בגין שכר דירה ולא ביצע פסק דין שניתן בעניינו.

החקירה הסמויה בפרשה הנוכחית החלה לפני כארבעה חודשים, בתלונה שהגישה חברת הבנייה ליהקום, בה נטען שפרנקל מונה ככונס בתיק פירוק שיתוף מקרקעין ברמת השרון בשווי כ-6 מיליון דולר. לטענתה, הוא גנב מחשבון הנאמנות סך של 3.8 מיליון שקל.

החברה טענה, כי העלתה את טענותיה בפני השופטת הורנצ'יק ומשזו לא העבירה את הנושא למשטרה, שכרה החברה חוקרים פרטיים שעלו על הקשרים השונים בין השופטת לפרנקל. בהמשך אף ערערה החברה על החלטת השופטת לפסוק לפרנקל שכ"ט חריג בסך 2.6 מיליון שקל בתיק זה.

חקירת המשטרה העלתה שפרנקל עשה לכאורה שימוש בכספים שגנב לצרכיו: חלק מהכסף, טוענים במשטרה, הוא העביר לחשבונותיו הפרטיים, חלק אחר משך במזומן, בחלקו שילם חובות לנושים שונים, פרע משכנתא פרטית, ושילם כספים לכיסוי חובות מעילה בתיקי כינוס אחרים.

כשמונה לתיק הכינוס הוא היה בהליכי השעייה מהלשכה, והוכרז ע"י הבנק כמוגבל בנסיבות מחמירות. ברקע המינוי, אומרים במשטרה, עלה קיומו של קשר פסול בינו לבין השופטת הורנצ'יק, הגובל בהפרת אמונים.

השופטת ברודי אישרה לבצע האזנות סתר לשופטת. אלה העלו קשר טלפוני חריג ורציף בינה לבין פרנקל, במיוחד סמוך למועדי הדיונים. כך למשל, הם שוחחו בשעות מוזרות - באישון לילה ובשעות בוקר מוקדמות.

לדברי החוקרים, הפרת האמונים התבטאה בכך, שבמשך שנים התקיים קשר הדוק ורציף בין השופטת הורנצ'יק לעו"ד פרנקל, שאותו מינתה בלמעלה מ-30 תיקי כינוס וגישור.

על-פי החשד, הורנצ'יק היתה מודעת לכך שהוא מושעה ושמועלות לגביו טענות קשות בתיקים שונים לגבי מעילות, שבוצעו רובן ככולן בתיקי כינוס שהיא מינתה אותו אליהם.

החקירה העלתה, שפרנקל ייצג את הבעלים הקודמים של הדירה בה מתגוררת הורנצ'יק ברמת אביב, בעסקה בה היא נמכרה להורנצ'יק. בבדיקה נמצא שהדירה נמכרה לה במחיר מופחת, אולם שמאי מקרקעין אמרו לחוקרים שהדבר אינו חריג בהכרח. פרנקל אף לא העביר למס שבח את הכספים ששולמו לו למטרה זו.

חקירת היחסים בין השניים אף העלתה, שהורנצ'יק רכשה דירה כשפרנקל חותם ערבות אישית להלוואה שנטלה, ומייצג אותה בהליכי רישום ורכישת הדירה.

לפי שעה, אין חשד שהשופטת נטלה כספים כלשהם לכיסה או שקיבלה שוחד. המשטרה חושדת שהרקע לכל הפרשה הוא קשר "לא שגרתי", כדברי החוקרים, בין השניים.

מיקוד החקירה בהורנצ'יק החל למעשה רק לפני שלושה שבועות, ימים ספורים לפני פגרת בתי המשפט ואז עדכן היועץ המשפטי מני מזוז את הנהלת בתי המשפט בפרשה. בהנהלה ובלשכת היועץ הוחלט שטובת החקירה מצדיקה שהשופטת לא תעודכן בחקירה ולכן לא תושעה עד שהחקירה תהפוך גלויה.

סניגורה של הורנצ'יק, פרופ' קנת מן, מסר בתגובה: "השופטת פעלה ללא פגם וכמתבקש מתפקידה. לאור הטענות, מקבלת השופטת את הצורך בבירור הנדרש ולפיכך היא משתפת פעולה עם החקירה באופן מלא. השופטת מצויה בחופשה לרגל פגרת בית המשפט והיא הודיעה למנהל בית המשפט שעד לסיום הבדיקה היא תישאר בחופשה".

סניגורו של פרנקל, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, אמר כי פרנקל משתף פעולה עם חוקריו, והוא מכחיש שגנב כספים. לדבריו, פרנקל היה זכאי לכספים שקיבל, וייתכן שטעה והקדים את מועד גביית הכספים שהגיעו לו. פרנקל אף טוען שכל המינויים של פרנקל לכונס נכסים ולמגשר היו ענייניים ולא הושפעו מהיכרותו עם השופטת.

דוברת הנהלת בתי המשפט, עו"ד אילת פילו, מסרה: "מנהל בתי המשפט ונשיאת בית המשפט העליון קיבלו הודעה רשמית על קיומה של החקירה שנפתחה בעניינה של השופטת לפני כ-10 ימים, במסגרתה נמסר להם כי יש צו חיסיון. מסיבה זו ועל מנת שלא לפגוע בהליכי החקירה, לא ניתן היה להשעות את השופטת. הדבר נעשה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ועל דעתו. יצוין, כי ב-15 ביולי החלה פגרת בתי המשפט וממילא ממועד זה לא נשמעו דיונים. היום הודיעה השופטת למנהל בתי המשפט ביוזמתה על יציאתה לחופשה עד לתום החקירה".

הורנצ'יק מונתה לרשמת בית משפט השלום בשנת 89'. לפני כן, עבדה במשך כ-11 שנה כעורכת דין פרטית. בשנת 95' היא מונתה לשופטת שלום, והיא דני בתיקים אזרחיים. בשנים האחרונות מנותבים אליה בעיקר תביעות לשון הרע וזכויות יוצרים.