מתיחת הבית - המשמעות הכלכלית

חוקי התכנון והבנייה מאפשרים כיום להרבה בעלי דירות ובתים להוסיף שטח משמעותי לדירתם המקורית - במטרה להעלות את רמת החיים של התושבים ושל האזור, כדי לאפשר חיזוק הבית מפני רעידות אדמה ועוד. אמנם התמריץ הראשוני לתוספות הללו הינו התוספת הפונקציונאלית לצרכי המשפחה הגדלה או לשדרוג איכות החיים, אולם כמובן שטמון בה גם במרכיב כלכלי לא מבוטל.

מבדיקת לשכת שמאי המקרקעין מתברר כי ברוב המקרים התוספות לא רק שמחזירות את עצמן במחיר, אלא מהוות ערך מוסף משמעותי העשוי להגיע במקרים מסוימים אף ל-200% ויותר לעומת ההשקעה המקורית.

יחד עם זאת, מסתבר שדווקא התוספת הכי "פונקציונלית" תורמת הכי פחות להעלאת שווי הדירה. "ההוספה של חדר", אומר רן וירניק, יו"ר הלשכה, "מעבר לחשיבותה הפונקציונאלית, אינה מעניקה בדרך כלל ערך מוסף כלכלי משמעותי ביחס להשקעה". לדבריו, בדרך כלל התוספות ה"סקסיות" הן אלה שמעניקות את התוספת המשמעותית למחיר הנכס. וירניק מביא 3 דוגמאות נפוצות מובהקות לתוספות אלה: תוספת קומה או גלריה לדירה, כפי שהיה בבתים ישנים רבים ברמת אביב ועוד; תוספת של יחידת הורים נפרדת על הגג; תוספת מרפסת שמש חיצונית לדירה.

בכל הדוגמאות הללו, מדגיש וירניק, קיים ערך מוסף כלכלי משמעותי, מעבר לשדרוג איכות החיים. בכל מקרה, לפני שמפנטזים על עליית שווי הנכס, ממליצים בלשכת השמאים לבחון היטב "עד כמה העלות-תועלת משתלמת".