מתעורר לחיים: לאחר יותר מעשור בית הקברות כפר יהושע חוזר לפעול והתושבים נאבקים

עיריית חיפה וחברה קדישא מתכוונים להרחיב את בית העלמין הוותיק כפר סמיר והתחילו לבצע עבודות כרייה במורדות הכרמל לצורך הכשרת שטחים נרחבים נוספים לקבורה, כך נודע ל"גלובס". בבית הקברות, ששמו הרשמי "כפר יהושע", כמעט ולא בוצעו בשנים האחרונות הלוויות (למעט בעלי חלקות משפחתיות או במקומות הפנויים שנותרו), ולפני שנתיים אף הוקם בית הקברות תל רגב שמשמש את תושבי חיפה מאז סגירתו של בית העלמין הישן.

אולם, בשבועות האחרונים הופתעו תושבי שכונת כרמליה הממוקמת מעל בית הקברות כי חברה קדישא התחילה בביצוע עבודות כרייה וחציבה בתוך הכרמל, לצורך הרחבת שטחו המצומצם של בית העלמין שתושבי האזור היו בטוחים כי הוא נסגר זה מכבר. הקברים הקיימים מצויים במתחם ההיסטורי של כפר שמיר, כאשר בשנת 1969 אושרה סופית תכנית המאשרת ייעוד הקרקע לחציבת קברים בהר, אולם מאז לא נעשתה כל פעולה מכוח התכנית. תושבי האזור טוענים כי לא בכדי במשך 38 שנה התכנית העקרונית לא מומשה וכי עד כה השיקול הציבורי של מראה הכניסה לעיר, התרחבות שכונות המגורים שעל הכרמל גברה על האפשרות למימוש התכנית הישנה. כעת טוענים התושבים, הבתים שלהם יתקרבו בסמיכות של 100-200 לקברים, וכל מי שייסע על קו החוף של חיפה, ייאלץ לצפות בקברים שיהיו בטראסות במעלה הכרמל (בעוד כיום הם מצויים בגובה הכביש), ויתקרבו לרחוב ויצ"ו ושלומציון המלכה שבשכונת כרמליה.

עו"ד חגי אשלגי ממשרד יורם ל. כהן, אשלגי, פישר, אשל, המייצגים קבוצה מתושבי השכונה טוענים כי העבודות החלו במרץ, ולמרות שכרגע העבודות הופסקו הם חוששים כי חברה קדישא יחלו ב"איוש" הקברים, ולא יאפשרו את החזרת הגלגל אחורה.

הקרקע מצויה בבעלותה של עיריית חיפה, אך הקרקע הופקעה כבר ב-1975 ומאז לא נעשה דבר בשטח. "יש עוולות היסטוריות, שזה שהן היו לא בסדר כשהתקבלו לפני ארבעים שנה, זה לא אומר שצריך לחזק את התקלה כיום בשטח", אומר אשלגי. "אי אפשר לעבוד לפי התכנית ההיסטורית. יש פה גם עניין תכנוני ארצי. אי אפשר להיכנס לעיר השלישית בגודלה בישראל ולראות שהכרמל הירוק הופך לבית קברות. הם רוצים להפוך את הכרמל להר הזיתים, ואנו נפעל בכל כוחנו למנוע זאת". לדברי אשלגי מדובר בעבודות שהחלו ללא כל התראה מוקדמת וללא היתרי בנייה, בחסות עיריית חיפה שהקרקע בבעלותה. לטענתו, קיים ביקוש של תושבים להיקבר בבית הקברות הישן, דבר שהופך את הקרקע לנכס מניב עבור החברה קדישא.