לנוכח הסחרחורת בשווקים: הנפקות דלק ישראל, שיכון עובדים וב.ס.ר הנדסה - בסכנה

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] אם יימשכו ירידות השערים החדות בשוק המניות ובשוק האג"ח - הן צפויות לעכב את זרם ההנפקות בשוק המניות, אבל בעיקר לגרום להאטה משמעותית של גיוסי החוב בבורסה

הירידות החדות בבורסה, אם יימשכו, צפויות להערים קשיים בהנפקות האקוויטי שתוכננו לשבועות הקרובים, ובראשן הנפקת חברת דלק ישראל והנפקת חברת שיכון עובדים. כמו תמיד, המשקיעים בימים אלו עסוקים בעיקר במזעור הנזקים שנגרמים בתיקי ההשקעה שלהם, הפדיונות בקרנות הנאמנות גדולים ולאף אחד אין לא את הרצון ולא את הצורך בהשקעות בחברות חדשות שמנסות לגייס הון בבורסה.

השאלה שניצבת היום בפני החתמים והחברות היא אם לוותר לחלוטין על רעיון ההנפקה, או שאולי רק לדחותו עד שהרוחות בשוק ההון יירגעו. בכל מקרה, במידה שירידות השערים יימשכו בשבוע הקרוב ויירגעו לאחר מכן, יידרשו החברות לתיקון משמעותי בשווי המקורי לפיו הן תכננו לצאת להנפקה, כשבמקרה של דלק ישראל עמד שווי ההנפקה המיועד על-פי ההערכות על 400-500 מיליון דולר.

מי שבעיקר צפויות להיפגע מגל הירידות האחרון הן חברות הנדל"ן שתכננו אף הן לגייס הון בבורסה של תל-אביב, אך בשל הירידות החדות בענף הן צפויות להיתקל בקשיים. ביניהן, חברת ב.ס.ר הנדסה שבשליטת נחשון קיויתי וקלמן סופרין, חברת הנדל"ן מצלאווי שבשליטת סמי מצלאווי ואשר תכננה לגייס הון וחוב לפי שווי של 200 מיליון שקל, קבוצת אמבסדור שבשליטת היזם שמואל לוי, חברת לידמס מקבוצת לידר שהוערכה לקראת ההנפקה לפי שווי של 80 מיליון אירו וזו כמובן אינה הרשימה המלאה.

יש להניח שחברות נוספות שוקדות בימים אלו על הכנת תשקיפים לשם גיוס בשוק ההון, אבל נראה שלפחות בתנאים הנוכחיים ובהנחה שירידות השערים יימשכו גם בימים הקרובים הרי שההנפקות שכבר היו בצנרת ינסו לצאת לדרך גם אם במחיר של הפחתת השווי של החברות המנפיקות. הנפקות חדשות עלולות למצוא עצמן מעלות אבק במשרדי רואי-החשבון ועורכי-הדין.

מצד שני, חשוב לזכור שזהו אינו התיקון האלים שהתרחש בשוק המניות בשנה האחרונה, וכי בכל הפעמים האחרונות שוק ההנפקות אמנם נסגר אך לתקופה קצרה מאד. לאחר מכן הגיע עוד גל של הנפקות, ולא בהכרח קטן מקודמו.

השאלה היא פחות מה יקרה בשוק המניות אלא מה יתרחש בשוק גיוסי החוב, שכן שוק ההון היווה מקור הון זמין וזול לחברות בשנים האחרונות. מה שבטוח הוא שתמחור הסיכונים בשוק החוב ישתנה בצורה מהותית, ושפרמיית הסיכון שידרשו המוסדיים על מאות מיליוני השקלים שהם הזרימו בשנה האחרונה לחברות (בעיקר חברות נדל"ן), תעלה בצורה משמעותית.