הריבית במשק צפויה לעלות ב-0.6% בשנה הקרובה - הנגיד פישר: "יש משנה חשיבות לדבקות במשטר מוניטארי יציב ושקוף"

בדו"ח האינפלציה החצי שנתי נרשם: "אם השקל ישוב להתחזק, יתכנו גם הפחתות ריבית * סיכונים פוליטיים, הידרדרות במצב הביטחוני וכן התגברות אי הוודאות הפוליטית בארץ, עלולים לגרום לפיחות השקל"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, קובע כי ישנה החמרה מסוימת במאזן הסיכונים של המשק הישראלי, עקב החששות לגבי המשך היציבות בשווקים הפיננסים בעולם, קשיים בשוקי המשכנתאות בסיכון גבוה, לכן גם המשך ההידרדרות בתנאי האשראי.

בדו"ח האינפלציה החצי שנתי למחצית הראשונה של שנת 2007, שפרסם היום (ג') הבנק, מציין פישר גם את הקושי לשמר את המסגרת הנוקשה של הוצאות הממשלה, כפי שנקבעו ביעדי התקציב הרב שנתיים ואי הוודאות הגיאו-פוליטי "לנוכח סיכונים אלו יש משנה חשיבות לדבקות במשטר מוניטארי יציב ושקוף, וחתירה מתמדת לעמידה ביעד האינפלציה" אמר פישר. נכון לעת כתיבת הדו"ח (בסוף יולי), הערכת ההתפתחויות הכלכליות לשנה הקרובה ממשיכה להיות חיובית, להמשך הצמיחה הגבוהה, העודף במאזן תשלומים והשגשוג בתחום הפיננסי.

לפי המודלים של בנק ישראל, והצפיות של שוק ההון ושל החזאים הפרטיים, הריבית במשק צפויה לעלות ב-0.6% בשנה הקרובה. בשוק ההון והחזאים הפרטים צופים בהסתברות של 80% שהריבית בעוד שנה תהיה גבוהה מרמתה הנוכחית "האצה בביקושים המקומיים עלולה להוביל להעלאות ריבית בשיעורים גבוהים יותר. אולם אם השקל ישוב להתחזק, יתכנו גם הפחתות ריבית" נאמר בדו"ח.

עוד נאמר כי סיכונים פוליטיים, הידרדרות במצב הביטחוני וכן התגברות אי הוודאות הפוליטית בארץ, עלולים לגרום לפיחות השקל, לעליית המחירים ולהאצת האינפלציה במשק לטווח הקצר, עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל, עלולה לגרום לפיחות השקל מול המטבעות הזרים ולעליית מחירים מהירה".

בנוסף עלייה משמעותית בהוצאות הממשלה לאורך זמן, ובפרט בהוצאות הביטחון, עלולה גם היא לערער את היציבות הפיננסים בשווקים, ולגרום לעליית מחירים. בנוסף בבנק צופים גם פגיעה מסוימת בתחום הפיסקלי, בשל הסכמי השכר החדשים במגזר הציבורי. זליגה אפשרית של הסכמי השכר למגזר הפרטי, עלולה להגביר את הלחצים האינפלציוניים. פריצת מסגרת תקרת הוצאות הממשלה עלולה לפגוע באמינותה של המדיניות הפיסקלית ולעלייה בפרמיית הסיכון של המשק.

דו"ח האינפלציה החצי שנתי כולל גם הערכות בנוגע להתפתחויות הכלליות הצפויות השנה ובשנת 2008:

* המשק הישראלי צפוי להמשיך ולצמוח בשנת 2008, אבל בשיעורים מתונים מאשר בשנת 2007 . הצמיחה הכוללת תגיע ל-4.3% והתוצר העסקי יעלה ב-5.1%.

* השנה הצמיחה הכוללת תגיע ל-5.1% והתוצר העסקי צפוי לעלות ב-6%.

* הממשלה תתקשה לעמוד בתקרת יעד ההוצאה של 1.7%, בגלל הגידול בהוצאות הביטחון, על רקע המלצות דו"ח ועדת ברודט, העלייה המשמעותית של השכר במגזר הציבורי והעלאה הצפויה של שכר המינימום בסוף 2007.

* יבוא ההון ארוך הטווח והעודף במאזן התשלומים, צפוים להמשיך ולתמוך בשקל הישראלי.

* פער הריביות השלילי מול ארה"ב יתמוך מנגד ברכישות מט"ח על ידי המגזר העסקי ומשקי הבית, מה שיכול לגרום לעלייה בשער החליפין.

* החשיפה של תושבי ישראל לשווקים הפיננסיים בחו"ל עשויה למתן את התנודתיות בשער החליפין בשנה הקרובה.