מדד אמון הצרכנים של ישראל משנה כיוון: ירד ביולי ב-4 נקודות

ירידה בכוונות הרכישה של מוצרים בני קיימא, מכוניות ודירות; ספקנות לגבי העתיד ■ להורדת חוברת המדד

האם המגמה החיובית של מדד אמון הצרכנים של ישראל מאז תחילת השנה עומדת להשתנות? נתוני המדד לחודש יולי מחדדים שאלה זו, לנוכח ירידה של 4 נקודות במדד לרמה של 86 נקודות. הירידה באה לאחר יציבות במדד יוני ועלייה של 5 נקודות בחודש מאי

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

נתון המגמה של המדד, מבית גלובס מחקרים, עדיין עלה ביולי, אולם מגמת העלייה החדה מאז תחילת 2007 כמעט שנעצרה

הגורם המשפיע ביותר על ירידת המדד ביולי היה ספקנות הציבור לגבי העתיד - בעיקר עתיד המשק, אך גם העתיד הכלכלי האישי. בהערכות המצב הכלכלי השוטף יש עדין מגמה של שיפור, למרות ירידה מסוימת בנתונים השוטפים זה החודש השני ברציפות. נראה, כי בכל הקשור להערכות על המצב השוטף של כלכלת ישראל, ממשיך הציבור להיות מושפע מנתוני המאקרו החיוביים המתפרסמים על מצב המשק. ביחס לעתיד, לעומת זאת, מתחילים לחלחל ספקות לנוכח התגברות חוסר הוודאות

ניתוח המדד, המבוצע על ידי גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן, מעלה כי בין הגורמים להתגברות הספקנות ניתן למנות את ההתפתחויות בתחום המדיניות התקציבית, והחששות מפריצה תקציבית ב-2008. בנוסף, החשש מפני המשך העלאת הריבית והיציבות הפיננסית הכללית לנוכח תנודתיות השווקים תורם אף הוא תרומה שלילית לאמון הציבור

חיזוק לשינוי הכיוון במדד מתקבל גם מבדיקת כוונות הרכישה של הציבור בחודשים הקרובים. הממצא הבולט בחודש יולי הוא הירידה שנרשמת בתוכניות הרכישה של מוצרים בני קיימא, זאת לאחר עליות בולטות שנרשמו בחודשים הקודמים. גם לגבי רכישת דירה נרשמה ירידה בכוונות הרכישה, בהמשך לתנודות בחודשים האחרונים. התמתנות נוספת נרשמה גם בכוונות רכישת מכוניות

נתוני יולי מעמידים סימן שאלה לגבי המשך התרחבות הצריכה הפרטית בשליש האחרון של השנה, אם כי מוקדם עדיין לתרגם את ההתפתחות להערכה מבוססת ויש להמתין להתפתחויות בחודשים הבאים.

להורדת חוברת המדד