בנק ישראל על פעילות המט"ח: סטיית התקן הגלומה באופציות על הדולר עלתה בשבוע שעבר ל-8.5%

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] מסביר: "התופעה מייצגת עלייה בחוסר הוודאות באשר להתנהלות השער בעתיד" * על הפעילות בחודש יולי: "תושבי החוץ מימשו אג"ח ממשלתיות בהיקפים גבוהים" - מצד שני: "תושבי חוץ מכרו מט"ח באמצעות השקעות במניות ישראליות"

בנק ישראל מפרסם היום נתונים בדבר הפעילות במט"ח בחודש יולי, חודש בו נרשם פיחות של השקל בשיעור של 1.3% מול הדולר ו-3.3% מול האירו, ואשר בסיומו החל גל הירידות החדות שמרחף מעל ראשי המשקיעים עד היום.

"סיכון שער החליפין, כפי שנמדד על ידי סטיית התקן הגלומה באופציות שקל-דולר, נע סביב 8%, רמה דומה לזו ששררה בשווקים המתעוררים", נאמר בהודעת הבנק. "ראוי לציין כי במהלך השבוע האחרון של יולי ותחילת חודש אוגוסט, סטיית התקן עלתה ב-0.5% ל-8.5%, תופעה המייצגת עלייה בחוסר הוודאות באשר להתנהלות השער בעתיד". בבנק ישראל מציינים כי המבנה העתידי של סטיית התקן הגלומה נותר בשיפוע שלילי, מה שמשקף עדיין אי וודאות לטווח קצר.

הפיחות בשקל נתמך ברכישות מט"ח של כל המגזרים ובעיקר של תושבי חוץ. לפי נתוני בנק ישראל, הפעילות של תושבי חוץ בחודש יולי הסתכמה ברכישות מט"ח נטו קצרות טווח בהיקפים משמעותיים. אלה נבעו בעיקר מפעילות במכשירים הנגזרים.

"בבורסה בתל אביב, מימשו תושבי החוץ אג"ח ממשלתיות בהיקפים גבוהים (רובם ככולם מסוג מק"מ). מימושים בהיקפים כאלה לא נרשמו, והן התרחשו ככל הנראה על רקע הצפיות להעלאת שער הריבית. מנגד, המשיכו תושבי חוץ למכור מט"ח, בפעילותם ארוכת הטווח, באמצעות השקעות במניות ישראליות".

גם המגזר העסקי רכש ביולי מט"ח כחלק מפעילות ארוכת טווח, באמצעות השקעות במניות זרות. המשקיעים המוסדיים, רכשו אף הם מט"ח, רובם השקעות בניירות ערך זרים הנאמדים בכ-400 מיליוני דולרים, היקף דומה לממוצע החודשי של ההשקעות בחו"ל ב-2007 והתואם את מגמת הגידול בהשקעות אלו כחלק מפיזור תיק ההשקעות.

באשר למשקי הבית, אלו המשיכו לצבור מט"ח ביולי בסכומים נמוכים בקרנות הנאמנות בחו"ל, בעיקר בקרנות המשקיעות במניות ובאג"ח זרות. כמו כן, הגדילו משקי הבית, בהיקף משמעותי, את צבירת המט"ח בפיקדונות בבנקים בארץ.