יקב להשכרה

רוצים לעשות יין אבל אין לכם מקום? יקבי בוטיק, שרוצים להגדיל הכנסותיהם, מציעים לייננים החובבים שירותי ייצור, פיקוח ואחסון תמורת כמה אלפי שקלים

אהבתו של משה כרמלי ליין, החלה כבר לפני 15 שנה, בתחילה כתחביב. אבל רק "לאחרונה עשיתי קורס מקצועי יותר, שנמשך כמעט שנה, כשהתוצרת שלו הייתה 30 בקבוקים". בסיום הקורס שנערך ב"יקב שורק", שהוקם בשנת 1994, החליט כרמלי כי הוא רוצה לייצר יין בכמויות גדולות יותר. בקרוב הוא ועוד שלושה חברים, יחלו בתהליך של ייצור יין בחבית עץ, שתפוקתו הצפויה 300 בקבוקים.

לדברי כרמלי, "הסיכוי שאהפוך את התחביב למסחרי, הוא קלוש. לא נהיה יקב בוטיק, אלא נאחסן את החבית שלנו ביקב בוטיק, שיספק לנו הכול. בשביל חבית אחת לא משתלם להפוך ליקב, וזה טירוף לשכור מקום".

הקבוצה תאחסן את החבית ביקב הבוטיק "סוד היין" שבמושב טירת יהודה, שיספק לה מקום, אמצעי ייצור, בדיקות ופיקוח. במקום, יש גם חנות שבה יקנו את החבית. "הם יספקו לנו גם ליווי במשך שנה. זוהי אכסניה למי שלא רוצים השקעות גדולות".

לדברי ניר שחם מיקב שורק, השימוש ב"אכסניות יין" הוא פתרון לחובבי יין רבים. "אנשים נכנסים לייצור היין מאהבה, והם רוצים יותר ויותר כל שנה. אחרי שאנשים עברו קורס ליין, הם יכולים לייצר אותו גם בסלון ברמת-גן בקומה שלישית, כמו שעושה אחד מבוגרי הקורסים שלנו. אני מכיר בני-זוג שמאוד נהנים ורתומים לעניין, והם שמחים שיש להם מיכל תסיסה בסלון, למרות הריח והלכלוך. אחרי שבועיים-שלושה הם מעבירים את המיכל למרתף".

לא רוצים להשתעבד לייצור יין

שחם מודע לעובדה, כי לא לכולם יש מרתף בבית, ולא כולם נהנים מריחות התסיסה בסלון ביתם. לכן, לדבריו, אפשרות אחת היא להקים יקב בעצמך, שזה עסק מאוד כבד, ואנשים אוהבים להשאיר דברים ברמת התחביב והכיף, ולא להשתעבד לייצור. אנשים אלו מחפשים פתרונות, וכאן נכנסו היקבים הקטנים". לדבריו, ההכנסות מאחסון יין עבור לקוחות הן זניחות. "אני עושה את זה כדי לתת שירות לאנשים. 60% מההכנסות שלנו הם מקורסים ו-40% ממכירות יין".

" למי האכסניה הזו מתאימה בעיקר?

"כל מי שהוא בעל רקע בעשיית יין, יכול לבוא ולקבל ציוד, מקום לייצור וליווי. היקב מציע שתי אפשרויות 'לינה'. הראשונה, שהות חלקית לשבועיים-שלושה, משלב הבציר עד הסחיטה, כשהמחיר משתנה לפי הכמות. מכל של 100 ליטר עולה 1000 שקל, 200 ליטר - 1300 שקל, ואחסון 500 ליטר עולה 2250 שקל.

שחם מציין, כי השנה צפויים עשרה אנשים לשכור מקום ביקב, וההכנסה מהשכירות תסתכם בכ-25 אלף שקל. התשלום הוא עבור שימוש בקראשר, במכל תסיסה, במכבש, ובמקום קירור. המחיר כולל גם בדיקות מעבדה, חומרים כמו חומצת שמרים וגופרית, וליווי מקצועי. "אחרי הסחיטה, יוצאים עם היין מפה ומיישנים אותו בחבית או בדמיג'אן (בקבוק זכוכית בנפח 5 עד 54 ליטר). הרוב מגיעים הנה עם הבקבוקים, ואז לוקחים את היין הביתה למרתף מקורר, או ליחידת קירור. שם היין מועבר לחבית".

השלב הבא - אחסון בקומות

אפשרות שנייה היא למי שרוצים לעשות את התהליך המלא מחוץ לבית. שחם: "אנו מציעים להם לעשות זאת במסגרת קורס חביות. התהליך אורך שנה וארבעה חודשים, והמחיר עבור ייצור קברנה סוביניון הוא 14,300 שקל, ועבור ייצור מרלו 13,800 שקל. המחיר כולל אספקת ענבים, חבית, ואת תהליך היישון. בנוסף, ישנו רצף של מפגשי טעימה והרצאות". השנה ייוצרו ביקב 13 חביות, שצפויות להביא להכנסות שיסתכמו בכ-150 אלף שקל.

מושיק כהן, מנהל יקב בוטיק 'סוד היין' בטירת יהודה, שקיים משנת 1996, ושהוא גם חנות לציוד להכנת יין, אומר, כי כוחות השוק הביאו אותם להיכנס גם לענף של אחסון יינות. "אנשים שעברו פה קורסים, וגם חברים, ביקשו מקום להמשיך לעשות יין. אחרי שהרבה אנשים פנו אלינו, התחלנו לגבות כסף".

שטח היקב הוא 180 מ"ר, ומתוכו מושכרים כיום 150 מ"ר. "זו מגמה שהולכת ומתחזקת משנת 2005. היום אנחנו מייצרים יין בכמות קטנה, ולשימוש עצמי בלבד".

לדברי כהן, עלות שכירת שטח עבור דמיג'אן היא 50 שקל לחודש, ועבור חבית בין 100 ל-200 שקל לחודש, תלוי בגודלה. "שאר העלויות נגזרות מהפעילות שעושים ומהציוד שבו משתמשים".

עם זאת, העלות בשנה השנייה יורדת, כי אין הוצאות חד-פעמיות כמו עבור מכלים. "מי שרוצה לייצר יין יותר מפעם אחת, ישלם רק עלויות חודשיות". לדבריו, הנישה הזו משתלמת מאוד. לכן, "אנחנו חושבים על אחסון בקומות, ומחפשים פתרונות לניצול המקום. מדובר בהכנסות של אלפי שקלים בשנה".