מייסד תעשיית היהלומים הישראלית משה שניצר הלך הלילה לעולמו בגיל 86

שניצר, שהיה נשיא חברת היהלומים מהגדולות בישראל והידועות בעולם נפטר הלילה ממחלה קשה

משה שניצר, נשיא חברת היהלומים שניצר ושות' מהגדולות בישראל ומי שכיהן כנשיא בורסת היהלומים הישראלית משך 26 שנים, נפטר הערב (יום ה') ממחלה קשה, בגיל 86. הלוויתו תצא מחר ב-12:30 בצהריים מבורסת היהלומים ברמת גן.

את חברת היהלומים המשפחתית של שניצר, מנהלים בשנים האחרונות בנו של משה שניצר, שמואל שניצר, שגם הוא כיהן כנשיא בורסת היהלומים, יחד עם אשר גרטלר, הנשוי לבתו של משה, חנה גרטלר, המעורבת בבעלות על תחנות רדיו אזוריות. אחד מנכדיו של משה שניצר הוא דן גרטלר, שהקים את חברת DGI, הסוחרת ביהלומי גלם ושותפה במכרות באפריקה.

משה שניצר נחשב מייסד ענף היהלומים בישראל, היה חתן פרס ישראל לשנת 2004 ומגדולי היהלומנים בעולם. שניצר, שנחשב נשיאה המיתולוגי של הבורסה ליהלומים בישראל, נפטר בביה"ח איכילוב כשלצידו בניו, בנותיו, חתניו וכלותיו, נכדותיו ונכדיו.
שניצר נולד ב-1921 בצ'רנוביץ, רומניה ועלה לישראל ב 1934. הוא למד היסטוריה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים וב- 1942 הצטרף לראשוני תעשיית היהלומים כמנסר יהלומים. בשנת 1944 קודם שניצר לתפקיד מנהל עבודה, שלימים פרסם את הספר הראשון בעברית על תעשיית היהלומים, "יהלומים", שתיאר את התגבשות היהלום, דרכי כרייתו ודרכי המסחר.

בשנת 1947 היה משה שניצר בין היזמים אשר ארגנו את תעשיית היהלומים והקימו את בורסת היהלומים וב-1952 הקים חברה עם שותף שנקראה שניצר-גרינשטיין. בשנת 1965 היתה שניצר-גרינשטיין חברת היהלומים הראשונה שזכתה בתואר יצואן מצטיין. בשנת 1980 הקים את החברה המשפחתית משה שניצר ושות'.

כנשיא בורסת היהלומים כיהן שניצר משנת 1967 עד 1993, תקופה בה הפך ענף היהלומים הישראלי לאחד המובילים בעולם וייצוא היהלומים גדל מהיקף כ-200 מיליון דולר ב-1967 ל-3.4 מיליארד דולר ב1993 (וכ-6- 7 מיליארד כיום). שניצר כיהן גם כנשיא העולמי של הפדרציות של בורסות היהלומים בעולם, (מ-1968-1972 ולאחר מכן מ-1978 1982 אז נבחר לנשיא הכבוד לכל החיים של פדרציות הבורסות העולמיות).

בשנת 1994 בחרה בורסת היהלומים הישראלית בשניצר לנשיא הכבוד לכל חייו. על פועלו למען תעשיית היהלומים זכה גם לעיטור כבוד של ממשלת בלגיה שנומק בתרומתו לפיתוח והידוק היחסים בין שני מרכזי היהלומים המובילים בעולם.

שניצר היה מעורב בכלכלה הישראלית גם מחוץ לענף היהלומים: בשנים 1998-1988 כיהן כחבר מועצת המנהלים של בנק לאומי ומ"מ יו"ר הבנק ומשך שנים היה יו"ר ועדת האשראי העליונה של הבנק. הוא אף הקים את קרן שניצר למחקר בתחומי הכלכלה והסוציולוגיה באוניברסיטת בר-אילן וכיהן כיו"ר עמותת "הקש בדלת" למלחמה בסרטן. שניצר אף היה מי שהקים את מוזיאון היהלומים ברמת-גן שבראשו עמד עד יולי 2003. עד לפני זמן קצר המשיך שניצר לבוא מדי יום למשרדי החברה שהקים, בבורסת היהלומים, אולם לפני זמן קצר הורע מצבו הבריאותי שהלך והידרדר בימים האחרונים, עד פטירתו הלילה.