מכשול חדש צץ באחרונה למכרז הענק לסלילת כביש הרוחב 531, המחבר בין כביש חוצה ישראל לכביש החוף דרך יישובי השרון. תושבי כפר שמריהו, רשפון, שפיים וגעש עתרו לבג"ץ נגד הכביש בטענה שסלילתו אינה סבירה ותגרום נזק בלתי הפיך לאיכות החיים של התושבים. למרות בקשות מצד משרדי האוצר והתחבורה, היישובים מסרבים למשוך את העתירה לבג"ץ, שעשויה לעכב את הפרויקט הנחשב לאחד הגדולים בתחום התשתיות בשנים הקרובות. היקפו הכספי של המכרז נאמד בכ-3 מיליארד שקל, והוא כולל גם הנחת מסילת רכבת לאורך התוואי.
מי שעומד בראש המאבק היא מועצת כפר שמריהו, שבראשה עומד דרור אלוני. לפני למעלה מ-10 שנים ניהלו תושבי כפר שמריהו מאבק שהוביל למנהור מחלף כפר שמריהו (רבין), במקום החלופה של גשר עילי שהציעה מע"ץ. אלוני מצידו מבטיח שלא למשוך את העתירה לבג"ץ עד שהמדינה תשנה את תכנון הכביש.
גלובס: איך זה שתמיד לתושבי כפר שמריהו, אחד היישובים המבוססים במדינה, יש דרישות נוספות?
אלוני: "תושבי כפר שמריהו נאבקים על זכותם הלגיטימית לקיים אורך חיים איכותי, וזאת מבלי לפגוע בצרכים של הקמת תשתיות לאומיות. המקרה של מחלף רבין שהיה בעבר הוא מקרה קלאסי שבו מע"ץ התעקשה לבצע גשרים עיליים בטענה ששיקוע המחלף יעלה הון עתק. בפועל, לאחר מאבק ארוך, המחלף בוצע בעלויות נמוכות יותר תוך ביקורת קשה של מבקר המדינה על התנהלות הגופים הממשלתיים, שלא אימצו מראש את החלופה הנכונה".
- מדוע אתם מתנגדים לאישור התוכנית לכביש 531, שכבר נדונה בוועדה לתשתיות לאומיות?
"אנחנו לא מתנגדים עקרונית לתוכנית שנדונה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). ביקשנו יחד עם מושב רשפון להתחשב בסביבה הטבעית שבה עובר הכביש. במקום להקים את מחלף שמריהו מזרח, שמתוכנן כעת בגובה של 18 מטר שייצור מטרדי רעש וזיהום אוויר קשים לתושבים, אפשר לשקע אותו ולהוריד אותו לגובה של 8 מטרים בלבד, על-פי תוכנית שהצגנו לות"ל. למרות שהתוכנית שלנו נתמכה על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, הות"ל בחר להתעלם מהחלופה שהצגנו. ההחלטה התקבלה למרות שחוקר שמינתה ות"ל הציע לבחון את החלופה וציין כי התוכנית, שהשקענו בה עלויות גדולות, נראית לא פחות מעשית.
"המחלף שמתכננת המדינה אמור להכיל בתוכו 4 מסילות ברזל ו-12 נתיבים למכוניות, ובגובה כזה הוא פשוט בלתי נסבל וישבש לחלוטין את המרקם הסביבתי של כפר שמריהו. כמו שיש למדינה אחריות לדאוג לביטחון התושבים, היא צריכה לדאוג גם לאיכות הסביבה. ההתעלמות מהדרישות שלנו יש בה משום התרסה וחוסר כבוד כלפי התושבים".
- גורמים במשרדי הממשלה טוענים כי המחלוקת מול היישובים היא בעיקר על נושא הפיצויים וההפקעות.
"אדמות כפר שמריהו הן לא צד בסיפור הזה. הטענה היא מופרכת ולא רלוונטית, משום שלא מתוכננות בכלל הפקעות מאדמות כפר שמריהו לצורך הקמת הפרויקט. ההתנגדות שלנו נובעת אך ורק מהפגיעה המשמעותית הצפויה באיכות החיים שלנו ובאיכות הסביבה. לעומת זאת, אי אפשר להתעלם מכך שלמועצה האזורית חוף השרון למשל יש בעיה קשה מאוד עם הפרויקט, מאחר שלפחות 30% מהתביעות יוגשו נגדה, ולא נגד הממשלה. במקום לקבוע את התכנון חד צדדית, עדיף לשנות התוכנית כך שתתחשב בצרכי התושבים".
- הדרישות שהצבתם לשינוי תכנון הכביש עשויים להעלות לקופת המדינה עוד מאות מיליוני שקלים.
"התכנון הנוכחי של הכביש יביא לכך שכל נפח התנועה מכפר סבא, רעננה והוד השרון, שיגיע דרך כביש 531, יתנקז לרחוב המרכזי (המעפילים) בכפר שמריהו, שכבר היום פקוק. המשמעות היא שייווצרו עומסי תנועה אדירים בכניסה ליישוב. יש עוד ליקוי חמור בתכנון הכביש. כביש 531 מתחבר לכביש החוף רק מצפון, ולא מדרום. הוועדה לתשתיות לאומיות קבעה שצריך לעשות חיבור גם מדרום, אבל האוצר לא תקצב את זה מהשיקולים שלו, וכך מי שמגיע למשל מרעננה להרצליה יצטרך שוב לעבור דרך כפר שמריהו, ולא דרך כביש החוף. הסקר שלנו מצביע על כך שתחזיות התנועה שהציגה המדינה היו נמוכות מידי, דבר שרק עשוי להעצים את הבעיה בעתיד".
- מה אתה חושב על התנהלות משרדי האוצר והתחבורה בנושא?
"לנו לא היה עניין להגיע לבג"ץ. רצינו להגיע להסדר עוד לפני בג"ץ, אבל קיבלנו כתף קרה ממשרדי הממשלה. פנינו חמישה ראשי רשויות לשר התחבורה, אבל הוא עדיין לא טרח להיפגש איתנו ואין לי מושג למה. נוצר נתק מוחלט בין משרד התחבורה, מע"ץ והרשויות המקומיות".
- יש אפשרות שתמשכו בכל זאת את הבג"ץ, עוד לפני הגשת ההצעות במכרז?
"בג"ץ קבע את הדיון בעתירה לאוקטובר, ואילו הגשת ההצעות למכרז מתוכננת לנובמבר. לפי שיטת המכרז הזכיין מבצע את התכנון המפורט לפרויקט, וזה ייעשה עוד לפני החלטת בג"ץ, ומבחינתנו יש כאן קביעת עובדות בשטח. לצערי אנחנו עוד עשויים לשלם על טעויות של פקידי האוצר. אמרתי למנכ"ל משרד התחבורה שנהיה מוכנים למשוך את הבג"ץ רק אחרי שידברו איתנו. אם לא, המאבק יימשך".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.