ערב הסעודית מקימה כוח חדש של אנשי ביטחון להגנה על מתקני הנפט

ערב הסעודית מקימה כוח אנשי ביטחון חדש, שימנה כ-35 אלף איש, כדי להגן על תשתיות הנפט שלה מפני התקפות אפשריות. המדינה היא יצואנית הנפט הגדולה בעולם ו-25% מעתודות הנפט המוכחות בעולם נמצאים בריבונותה.

המהלך ממחיש את חששותיה הגוברים של ממשלת ערב הסעודית באשר למתקני הנפט שלה, לאחר שארגון הטרור אל-קאעידה איים לתקוף מתקני נפט במפרץ הפרסי. ערב הסעודית מחזיקה ביותר מ-80 שדות נפט וגז ובצינור נפט שאורכו מתקרב ל-18 אלף ק"מ. גם המתח הגובר בין איראן וארה"ב מחריף את חששותיה של ערב הסעודית.

כוח האבטחה מונה כבר 5,000 איש, אמר אתמול (א') יועץ סעודי. אנשי הביטחון מתאמנים בשימוש בציוד פיקוח חדש, בטכניקות שונות להתמודדות עם התקפות טרור ובניהול משברים. הקמת הכוח מתבצעת במסגרת תוכנית אימונים בניהולה של חברת ההגנה האמריקנית לוקהיד מרטין, דיווח כתב העת "Middle East Economic Survey".

המגויסים לכוח הביטחון החדש לומדים להשתמש בציוד לייזר ובציוד הדמיה לוויינית מאנשי לוקהיד מרטין, שמספקים את השירות מטעמו של גוף של ממשלת ארה"ב, דיווח MEES.

ערב הסעודית משקיעה 4-5 מיליארד דולר בציוד חדש ובהקמת כוח הביטחון החדש. תוך שנתיים-שלוש יגיע מספר אנשי כוח הביטחון החדש ל-35 אלף.

לערב הסעודית יש כיום צבא בן 75 אלף איש, חיל אוויר בן 18 אלף איש, חיל ים בן 15.5 אלף איש, וכוח הגנה אווירית המונה 16 אלף איש. מתקני הנפט שלה מוגנים מבפנים בידי 5,000 שומרים שמועסקים בידי ארמקו, חברת הנפט הממשלתית.

בערב הסעודית הגבירו את נקיטת האמצעים נגד לוחמים אסלאמיים מאז ההתקפות על בסיסי צבא אמריקניים ב-2003. ארה"ב הציעה בחודש שעבר הסכם למכירת נשק בהיקף של 20 מיליארד דולר, עם שש מדינות באזור, כדי להגביר את הביטחון באזור.

תשתיות הנפט כבר היוו בעבר מטרה לניסיונות תקיפה, אך הטרוריסטים לא הצליחו לפגוע בהן. פיגוע התאבדות שנמנע בפברואר 2006 הדגיש את הצורך להכניס במהירות שינויים באבטחת הנפט.

ההתקפה לא פגעה ביצוא הנפט אך מחיר הנפט קפץ ב-2 דולר לחבית בגלל חששות שהמחבלים מתכננים התקפה נוספת במלחמתם בתעשייה.