היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה: לא ניתן למנוע מאמנים שהשתמטו מצה"ל להשתתף בחגיגות ה-60 למדינה

בתקופה האחרונה גובר הלחץ על המשתמטים, לאור הנתונים שהציג צה"ל, לפיהם רבע מבני הנוער לא מתגייס * יוזמת מנהלים: לא לקבל משתמטים לעבודה

לא ניתן למנוע מאומנים שלא שירתו בצה"ל להשתתף בחגיגות ה-60 למדינה - כך קובעת היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע. ההחלטה ניתנה בעקבות פנייתה של יושב-ראש ועדת השרים לחגיגות ה-60 להקמת המדינה, רוחמה אברהם.

בתקופה האחרונה גובר הלחץ נגד המשתמטים משירות בצבא, לאור נתוני אגף משאבי אנוש של צה"ל, לפיהם ישנה עלייה גדולה במספר בני הנוער שאינם מתגייסים, ושיעורם בקרב בני הנוער עומד על 25%.

הנתונים שפורסמו ע"י אגף משאבי אנוש (אמ"ש) מראים כי 11% מבני הנוער לא התגייסו בשל "תורתו אומנותו" - עלייה של כאחוז מאשר אשתקד. 4% מבני המחזור לא גוייסו בגלל רישום פלילי, ואחוז דומה בשל העובדה שבני גיל הגיוס שוהים בחו"ל. סיבות אחרות הן פטורים מטעמים רפואיים או נפשיים.

"מצבא העם הופך צה"ל לצבא חצי העם"

שר הביטחון ברק הבטיח לפני מספר שבועות לפעול נגד תופעת ההשתמטות משירות צבאי. הוא הגדיר את התופעה: סכנה לעתידה של ישראל. "מצבא העם, הופך צה"ל להיות צבא של חצי עם", אמר שר הביטחון.

"חייל לא צריך להרגיש כי כשהוא יוצא לקרב, בעיני חלק מהחברה שלנו הוא פראייר", המשיך ברק, "חייל לא יכול לרוץ קדימה במלוא הכוח אם הוא חש שהעורף פרוץ". בתקופה הקרובה יקיים ברק סבב נרחב של דיונים בנושא עם שורה של בכירים בצה"ל, בהם הרמטכ"ל וראש אגף משאבי אנוש, במטרה לגבש תוכנית פעולה נגד התופעה.

יוזמת מנהלים: לא לקבל משתמטים לעבודה

עשרות מנהלים, אנשי היי-טק ופעילים חברתיים חתמו לפני מספר שבועות על עצומה הקוראת למעסיקים לא לקבל לעבודה משתמטים משירות בצה"ל.

"אנו, כמי שדואגים לעתידה של החברה הישראלית, לערכיה ולאחדותה, מתחייבים להעסיק בתחומינו את מי שהקדישו תקופה משמעותית לתרומה למען החברה, ולא לקבל לעבודה (למעט מקרים יוצאי דופן) צעירים וצעירות שלא שירתו בצה"ל או שירתו שירות משמעותי אחר לחברה הישראלית", לשון העצומה אותה מקדמים אנשי ההיי-טק.