זליכה: "זאב ז'בוטינסקי אמר 'שקט הוא רפש' - לי לא היה רגע אחד של שקט והרבה רפש"

עוד אמר זליכה, כשקיבל הערב את אות המופת של עמותת אומ"ץ: "לא תופתעו לשמוע כי הממשלה היתה מעלימת התשלומים הגדולה במדינה. היתה. בעבר. שמרנו על כספו של הציבור" * בהקשר להדחתו אמר זליכה: "גם הממשלה ניצבת בפני חוק"

במקביל לסערה סביב אי הארכת כהונת החשב הכללי במשרד האוצר קיבל הערב ד"ר ירון זליכה את אות המופת של עמותת אומ"ץ לשנת 2007 באירוע שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל בת"א. האירוע צריך היה להתקיים במעמד מבקר מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, שביטל את השתתפותו שעה קלה לפני תחילת האירוע בתל-אביב.

הסיבה לביטול ההשתתפות היא מעורבותו של המבקר בימים אלה בעצירת הליך הפסקת עבודתו של זליכה באוצר בשל היותו חושף שחיתויות. יצויין כי הקשר בין המבקר לזליכה החל עוד קודם, כאשר היה זה החשכ"ל שפנה לראשונה למבקר המדינה וסיפר לו על מעורבותו הלא כשרה, כביכול, של ראש הממשלה אהוד אולמרט בהליך המכרז למכירת השליטה בבנק לאומי עת כיהן אולמרט כשר האוצר בממשלת שרון לפני כשנתיים. שלמה גור, מנכ"ל משרד המבקר, קרא את דברי לינדנשטראוס: "צדק לא חייב להיעשות, אלא גם להיראות ולכן לא ראוי שאשתתף בטקס השנה".

זליכה: שני ראשי ממשלה רצו להדיחני. על השני אי אפשר להכביר מילים

עם קבלת הפרס אמר זליכה: "כניסתי לתפקיד החשב לוותה בקמפיין של מארג ההון שלטון במדינה. הם ניסו למנוע את המינוי בגלל המדיניות החדשה שרציתי להנהיג. רציתי לגייס את כל עובדי החשב למניעת מציצת לשד הקופה הכללית. הצלחנו בכך - חוק המכרזים נאכף, ותשלומי שכר ותמיכות יעמדו בביקורת בהתאם לנורמות וחוקים, כולל חוקי המס". זליכה הוסיף: "לא תופתעו לשמוע כי הממשלה היתה מעלימת התשלומים הגדולה במדינה. היתה. בעבר. שמרנו על כספו של הציבור".

"הנהגנו גם נורמה של פרסום דוחות כספיים של אמת ולא דוחות מטעים כפי שהיה נהוג. רק בדוחות חשבונאיים לפי הכללים אפשר למצוא את החוסרים ולקבוע אחריות אישית למעשים ולתיקונם. לאחרונה הגשתי לשר האוצר תוכנית לסגירת הפרצות האחרונות שעדיין נותרו. אם תאומץ התוכנית, היא תביא לביעור השחיתות".

"ז'בוטינסקי אמר 'שקט הוא רפש'. לי לא היה רגע אחד של שקט והרבה רפש", אמר זליכה. "שני ראשי ממשלה רצו להדיחני. על השני אי אפשר להכביר מילים. כאשר שר אוצר מתעמת איתי ועם מקורביי על מכרז לשירותי בנקאות לעובדי מדינה, לא שכחתי איך אותו שר אוצר (הירשזון - א.כ.) הדיח אותי מטיפול בפרשה. אותו אדם מואשם בגניבה. אנחנו לא נרתענו, ולבסוף נערך המכרז שחסך מיליונים למדינה. הכל תוצאה ישירה של המדיניות החדשה שהנהגנו".

"העברת פרשת אולמרט לחקירת המשטרה הביאה לאיומים השמורים במשטרה כי ישברו את רגליה של אשתו. לא נותר אלא להתריע בפני הציבור ומנגד להזכיר את נבואת ישעיהו על היקפי השחיתות. ברצוני להודות לאשתי אורלי ולמשפחתי ולעובדי משרד החשב הכללי. שמעתם בוודאי כי השר החליט לסיים את כהונתי בלא סמכות. כאשר הובהר לו כי אין לו סמכות, הוא מבקש את אישור הממשלה בראשות אהוד אולמרט. אולם גם הממשלה ניצבת בפני חוק".

"הקרב היום מסיר את המסכות ואלה שהניחו לטרור השחיתות לפרוץ, פרצופם נחשף. מרבית השירות הציבורי נקי. אלו הם קומץ בלבד של מושחתים צמאי כוח שמוכנים לפגוע במדינה שלמה. את תרומתי למאבק נתתי ברצון ובאמונה, וכעת הגיע תורכם" אמר זליכה.

בנוסף לזליכה קיבלו שבעה אנשים נוספים את אות העמותה: מעין אגם, חושפת שחיתות הסתדרות העובדים הלאומית; ד"ר שוקי אמרני, הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים; ומטעם עמותת ל"שובע", קיבלו את האות עורכי הדין שרונה וגיל חריש.

בין מקבלי האותות ל-2007 היו גם מספר עיתונאים: אורלי וילנאי-פדרבוש (ערוץ 2), קלמן ליבסקינד (מעריב) ומיכאל מירו (קול ישראל). סגרה את רשימת מקבלי האותות, חברת הכנסת שלי יחימוביץ ממפלגת העבודה.

אריה אבנרי: האמת חייבת להיאמר - איננו כבר אור לגויים

אריה אבנרי, יו"ר העמותה, אמר: "ערב הימים הנוראים אנו גם עושים חשבון נפש. נגע השחיתות שלח גרורות נוספות. היתה זו שנה של פריצת גבולות כללית, איש הלא הישר בעיניו עשה. ניסו אף לפגוע בנלחמים בשחיתות כמו המתקפה על משרד המבקר, שמצידו העלה את המעורבות של הביקורת. הנשיא ועסקת הטיעון, שר המשפטים, וראש הממשלה ה"נחשד המתמיד". זוהי אינה מדינה מתוקנת. היקף כתבי האישום אינה מעידה על כך עדיין".

"צנעת הפרט הפכה לנחלת הכלל. 40% מהציבור אינם מאמינים למערכת המשפט. סירחון ראש הדג הגיע כבר לזנבו. ראש וראשון בהם הוא ראש הממשלה, שהפך בתוקף תפקידיו למיליונר. מאין בא הכסף? רק בעקבות הקשר בין ההון לשלטון. האמת חייבת להיאמר: איננו כבר אור לגויים. הריקבון עובר למקומות אחרים, כמו ההשתמטות מהשירות הצבאי. שר המשפטים אינו מסייע גם כן במעשיו. ברור מעל ספק, כי שלטון החוק ניצב בפני שוקת שבורה. מעל במה זו אני אומר לרה"מ עד כאן! העיתונאים הפכו לפודלים בשל השליטה של אילי ההון בגופי התקשורת. בשקט נוצרה בתקשורת נורמה פסולה של שמירה על ידיעות על שחיתות".

על הדחת זליכה אמר אבנרי: "בל נשכח כי הגשת התלונה הביאה לחקירה הקשה ביותר שבה מעורב אולמרט - אין לנו ספק כי מבקר המדינה יסכל את ההדחה. למבקר אני אומר: 'הגן על חושפי השחיתויות. גם שאר החושפים נרדפים. הגן גם עליהם'. לירון זליכה אמר אבנרי: 'החלטנו עליך כבר לפני מספר חודשים. אם באמת תאולץ, לפרוש נשמח לקלוט אותך בקרבנו. בצנרת שלנו מספר חקירות נוספות שכעת לא הזמן לדבר עליהן".

שלמה גור: היכולת להילחם בשחיתות נפגמה

שלמה גור, מנכ"ל משרדו של מבקר המדינה, אמר: "מדד השחיתות העולמי מודד את תפיסת השחיתות. לפני כמה שנים היינו במקום 34 בעולם - הרבה אחרי מדינות מפותחות וגם אחרי מספר מדינות עולם שלישי. זוהי תמונה עגומה והנסיגה ממשיכה ירדנו בדירוג. היכולת להילחם בשחיתות נפגמה".

"מהי שחיתות? כשרואים אותה יודעים שזו היא. בכך נלחם משרד המבקר. במצב שבו עובד מנצל את כוחו. ביסוד השחיתות עומדת מעילה באמונים עליו. הם מחזיקים בכוח מטעם הציבור, וחובה עליהם לנהוג בכוח ובסמכות למען הציבור. השחיתות היא השימוש שלא לצורך בסמכויות. אמון הציבור הוא הנכס המרכזי של הציבור בשלטון. טוהר השירות והשורות עומד בבסיס השירות הציבורי".