שני בכירים שכירים, שני שיאני שכר, שתי נפילות מהדהדות. מה מלמדים אותנו גיל אגמון ואיליק רוז'נסקי על סירי הבשר והלחץ בקבוצת תשובה?

בשני המקרים מדובר בחשדות לשחיתות בנדל"ן; ושני המקרים אירעו בתקופת הזינוק הגדול של קבוצת יצחק תשובה, לקראת הפיכתו לאחד האנשים המשפיעים ביותר במשק וטייקון בקנה מידה בינלאומי... אז מה באמת קרה כאן?

המעצר של גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב, בחשד למתן שוחד למהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לודים, הוא מכה תדמיתית קשה לקבוצת יצחק תשובה. מדובר בהקמת מרכז לוגיסטי ובו כ-80 אלף מ"ר, ליד מושב ניר צבי, לפני כחמש שנים. בפרויקט היו בעיות של בנייה חריגה ואכלוס בניגוד לכללים, והחשד הוא שאגמון, באמצעות שליח, נתן שוחד כדי לקבל הכשר לחריגות הבנייה.

אגמון איננו סתם מנהל. הוא בעל מניות בדלק רכב והאיש המרכזי בקבוצת דלק, עם שכר של כ-3 מיליון שקל בשנה ועם התואר "השכיר הכי עשיר השנה", בזכות אחריותו למכונת המזומנים של הקבוצה.

הבעיה התדמיתית של קבוצת תשובה היא כפולה, כי מדובר כאן במעין שידור חוזר של סרט כמעט זהה הנוגע לדמות חשובה אחרת בקבוצה - איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן. רוז'נסקי אמנם איננו באותו מעמד בקבוצה כמו אגמון, אבל בשנה שעברה הוא החזיק בתואר המנהל השכיר המתוגמל ביותר בישראלי, כאיש הנדל"ן המוביל בקבוצה (בחברות הציבוריות).

ביוני 2004 נחשף בתחקיר "גלובס נדל"ן", שדלק נדל"ן בנתה בפרויקט המשרדים גרנד נטר, במושב כפר נטר, כ-20 אלף מ"ר ללא היתר בנייה. דלק נדל"ן קיבלה יחס מיוחד והקלות חריגות מראש המועצה האזורית חוף השרון אהרון בז'רנו, יו"ר הוועדה המקומית, שבנו, עו"ד יובל בז'רנו, קיבל לטיפולו את ייצוג דלק נדל"ן בחוזים עם הלקוחות בפרויקט גרנד נטר.

בפברואר 2006 נעצר מנכ"ל דלק נדל"ן, איליק רוז'נסקי ואיתו אהרון בז'רנו - והחשדות בגינם נעצרו ונחקרו זהים בדיוק לחשדות בגינם נעצר שלשום גיל אגמון. החומר בענין רוז'נסקי הועבר לפרקליטות אבל עד כה לא הוחלט אם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק.

הדמיון בין המקרים והנסיבות מזדקר לעין: בשני המקרים מדובר בחשדות לשחיתות בתחום הנדל"ן, על אדמות מושבים, כנגד הקלות וחריגות של ועדות תכנון. בשני המקרים מדובר באירועים שהתרחשו באותו זמן פחות או יותר, תקופה שאפשר לאפיין אותה כזמן הזינוק הגדול של קבוצת יצחק תשובה, לקראת הפיכתו לאחד האנשים המשפיעים ביותר במשק וטייקון בקנה מידה בינלאומי.

מדובר, על פי החשד, במעורבות של שני האישים הבכירים ביותר בשתי חברות הבת החשובות ביותר בקבוצה. שני האישים האלה הוכתרו כשיאני שכר, שצריכים להצדיק את הסטטוס הזה, אצל האיש שנחשב למי שמתגמל בנדיבות הגדולה ביותר את הבכירים במערכת שלו.

האם יש כאן מתכון שהוביל את אגמון ורוז'נסקי להסתבכות? חומר למחשבה.