מדד אמון הצרכנים, אוגוסט 2007: סטטיות ופסימיות לגבי העתיד

סימני שאלה לגבי המשך התרחבות הצריכה הפרטית במהלך השליש האחרון של השנה ■ להורדת חוברת המדד

התפנית השלילית במדד אמון הצרכנים של ישראל, אשר התחילה לפני חודשיים, המשיכה גם באוגוסט. המדד עלה בחודש האחרון עלייה מזערית של 0.1 נקודות לרמה של 86.1 נקודות, לאחר ירידה של 4 נקודות ביולי ויציבות ביוני. בכך נעצרה למעשה מגמת העלייה של המדד במהלך מחצית השנה הראשונה של השנה.

ניתוח גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן של נתוני החודשים האחרונים מעלה סימני שאלה לגבי המשך התרחבות הצריכה הפרטית במהלך השליש האחרון של השנה.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

המדד החודש מבטא אופטימיות יחסית לגבי מצבו הנוכחי של המשק, לצד פסימיות גוברת לגבי העתיד הכלכלי, בעיקר העתיד האישי. נראה, כי השפעת ההתפתחויות הכלכליות החיוביות - האצת הצמיחה, היציבות הפיננסית - באות לידי ביטוי בהערכות הציבור את המצב הכלכלי השוטף, ואילו העננים המצטברים בתחום התקציב, הריבית והשווקים הפיננסיים בעולם משפיעים לרעה על ההערכות לגבי העתיד.

הדאגות מפני העתיד בולטות החודש כאמור בעיקר בנוגע למצב הכלכלי האישי, בניגוד למצבי פסימיות בעבר אשר נגעו יותר למצבו הכלכלי העתידי של המשק. יצוין כי על פי הממצאים הסטטיסטיים, לשאלה על המצב הכלכלי האישי העתידי יש את המשקל הגבוה ביותר בקביעת הצריכה העתידית.

ניתוח נתוני המדד מצביע עוד על המשך ירידה בכוונות הרכישה של הציבור בחצי השנה הקרובה, הן במוצרים בני קיימא והן בתחומי הנדל"ן והרכב.

להורדת חוברת המדד