נתניהו לווינוגרד: מערכת הביטחון לא רוצה דיאטה - הם אומרים: "אתם, באוצר, רוצים 3 קילו, תורידו את הזרוע השמאלית"

כך עולה מעדות שר האוצר לשעבר, נתניהו, בפני ועדת וינוגרד שהותרה היום לפרסום; נתניהו הוסיף: "משרד האוצר כן יכול להגיד שהפנסיות לא יכולות להישאר בגיל 44 - מה גם שעשינו רפורמה של פנסיות בכל המדינה"

"תקציב הביטחון הוא די והותר אבל הוא לא מנוצל נכון"- כך אמר יו"ר הליכוד, ח"כ בינימין נתניהו, בעדותו בפני ועדת וינוגרד שהותרה היום לפרסום. נתניהו, שכיהן כשר אוצר בין 2003 ל-2005, נשאל על-ידי חברי הוועדה על תקציב משרד הביטחון.

"הבעיה היא השימוש, ההקצאה הפנימית ולא גודל התקציב. אני חושב שהתקציב הוא די והותר, הוא פשוט לא מנוצל נכון. המערכת לא רוצה לעשות דיאטה אף פעם, אז הדרך למנוע את הדיאטה זה להגיד: אתם רוצים 3 קילו, בבקשה, תורידו לי את הזרוע השמאלית, ואתה יודע שהוא לא יוריד את הזרוע השמאלית, ולכן ככה ביסודו של דבר זה מתנהל. . .כיוון שהנושא הזה עלה לא פעם, ואמרו: אין לנו כסף לימי אימונים, אז אמרנו: בבקשה, תעשה רפורמה בפנסיות בתוך הצבא".

לדברי נתניהו, "הנוהג שהשתרש במדינה זה שמשרד האוצר מתווכח, לא מחליט, אבל מתווכח על גובה ההקצאה. הוא לא נכנס להקצאה הפנימית, משום שיש שתי סוגיות בהקצאה הפנימית. יש סוגיה צבאית מקצועית, שבאמת הוא לא צריך להיכנס לזה, זה לא תפקידו, הוא כן יכול להגיד לך, שהפנסיות לא יכולות להישאר בגיל 44, מה גם שעשינו רפורמה של פנסיות בכל המדינה. הוא כן יכול להגיד לך, שבמדדים מסוימים של מפקדות וכו', של התייעלות, של הפעלת מערכות, ההוצאה שלך כאן זה מטורף. הוא יכול להגיד לך. אבל כיוון ששני הנושאים הללו מחוברים כל הזמן, מחוברים, בדיון על התקציבים, ברגע שאתה נוגע באחד, מסורתית אתה מיד מפעיל מה שמקפיץ גם את השני.

"לכן נוצר מצב, הלכה למעשה, שהאוצר מדבר על רמת התקציב, אתם תראו את זה בפרוטוקולים, תמיד הדיון, אנחנו מדברים על גובה התקציב. לא מדברים על חלוקתו. זה חוזר על עצמו כמו ריטואל. ומטבע הדברים שהאוצר ינסה לשמור את מסגרת התקציב, לא לפרוץ אותה, בפועל זה לא עזר לנו כפי שאתם רואים, אבל זה לא משנה בפועל. אבל יש כאן שאלה מעניינת".

נתניהו הוסיף כי חשב על אפשרות של תקציב רב שנתי לביטחון, אולם לדבריו לא נמצא תקדים לכך בעולם. לכן, הוא אומר, "יכול להיות שיש מקום לבחון לא רק את ההקצאה הכוללת שבסופו של דבר תישאר החלטה של ראש הממשלה, אני לא מציע לשנות את זה, לא מציע לשנות את זה, כי האחריות על הביטחון היא שלו. אבל בתוך התקציב, להתחיל להגדיר דברים שהאוצר כן נכנס אליהם מבחינת תנאי שירות, ושאלה של תקורות, כן הייתי נכנס לזה. כלומר, להכניס את האוצר לדיאטה, ולא להכניס אותו לקטיעת איברים.

נתניהו סיפר בעדותו ששוחח עם ראש הממשלה ביום הראשון של המלחמה. כאשר נשאל האם קיבל מאולמרט עדכון לגבי מתווה המלחמה, השיב: "לא עדכן את המתווה, לא היה מתווה. שאלתי אותו האם הוא גייס את המילואים? הוא אמר לא, דבר שאני מוכרח להגיד שהפתיע אותי".

עוד סיפר, שיום לאחר פתיחת המלחמה, במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הוא שאל את שר הביטחון דאז, עמיר פרץ, מתי נדע שהיעדים של המלחמה הושגו. "אמרתי, היעד יושג כשהאויב יפסיק לירות טילים בסיטונות על יישובינו, וזה לא דבר של מה בכך", ציין נתניהו. "אבל אמרתי, שהמהלך הפותח נועד לרסן את חיזבאללה, אבל היה והמהלך הזה לא ישיג את מטרתו, מה יהיה הצעד הבא? לא היתה תשובה. לא קיבלתי את התשובה הזאת לא ממנו ולא מראש הממשלה".

נתניהו הסביר שכדי לנצח במלחמה מול ארגון גרילה יש צורך בהפגזה ולאחר מכן בתקיפה עם כוחות גדולים, קרי, כוחות מילואים. "כל טוראי, כל טר"ש שהתנסה קצת בקרבות, יודע שהמפתח בניצחון מהסוג הזה זה להביא כוח עודף אל מול נקודת התורפה של היריב. אני זיהיתי את נקודת התורפה של היריב, כיוון שהיו כאן כמה אלפי לוחמי חי"ר, עם טילים, מחופרים בבונקרים ומפוזרים בשטח, ואני חשבתי שהדבר האחרון שצריך לעשות זה ללכת אליו ישירות". כאשר נשאל האם הביע את עמדתו בפני הצמרת המדינית, השיב: "לא חושב. אני הנחתי שהיא תתבצע, אני אפילו לא חשבתי על זה, זה היה מובן מאליו עבורי".

לדבריו, "כל יום שעבר ללא גיוס מילואים הבהיר לי שהדבר האלמנטרי הזה לא היה ברור. אני מזכיר לכם את דבריי כראש ממשלה, שאמרתי שאם אתה רוצה לחסל את איום הטילים אתה חייב מהלך קרקעי, אין לך ברירה". נתניהו הוסיף כי לדעתו תפקידו של שר הביטחון הוא משני. "אני חושב שתפקידה של מערכת הביטחון הוא משני. לפי דעתי, האחריות על ביטחון מדינת ישראל היא של הקברניט המופקד - ראש הממשלה. כמובן גם שר הביטחון יש לו תפקידים חשובים, אבל אתה נבחר לראש ממשלה על מנת לדאוג לביטחון של המדינה ואתה צריך להיות אקטיבי גם בהנחיית הקונספציות בין המלחמות וגם תוך כדי המלחמות. בהנחיה אתה לא פסיבי. אני חשבתי שצריך גם לקבל החלטות ולא רק לקבל הצעות", אמר.