חשד: מנכ"ל סימנס ישראל, אורן אהרונסון, הוא שהעביר כספים לעו"ד הנמלט דן כהן

לפי החשד, הכספים אותם העביר אהרונסון לכהן בעת שהיה דירקטור בחברת חשמל, נועדו לקידום רכישת טורבינות

בית המשפט המחוזי בת"א התיר היום (א') לפרסם כי לפי החשד, מנכ"ל סימנס ישראלף, אורן אהרונסון, הוא זה שהעביר כספים לעו"ד דן כהן, החשוד בקבלת שוחד מסימנס, בהיותו יו"ר ועדת הנכסים של חברת חשמל בתמורה לקידום רכישת חמש טורבינות גז ב-500 מיליון אירו. עם זאת, הוחלט שלא לפרסם בשלב זה התפתחות משמעותית ביותר בחקירה.

לפני כ-5 חודשים הוטל צו איסור פרסום על כל פרט הקושר את סימנס לחקירה שמנהלת מחלקת החקירות של הרשות לני"ע בעניינו של כהן. בדיון שהתקיים בסוף השבוע הסכימה פרקליטות מיסוי וכלכלה לפרסום העובדה כי חברת סימנס הציעה שוחד לעו"ד כהן במהלך שירותו כדירקטור בחברת החשמל, אולם לא תפורסם ההתפתחות החשובה ביותר בפרשה. הצעה זו של הפרקליטות לא התקבלה על דעת בית המשפט, והשופט ציון קאפח החליט לבטל את צו איסור הפרסום, אך לעכב עד ליום ג' השבוע את פרסום ההתפתחות בפרשה.

דבר הפרסום עוכב עד להיום לבקשת הפרקליטות, והיום הגישה הפרקליטות ערעור על החלטתו זו של השופט קאפח, ממנו עולה כי עו"ד כהן עזב את הארץ במהלך חקירתו, באוגוסט 2005 ומסרב לעת עתה לחזור לארץ ולהתייצב להשלמת החקירה וגם לדי, במידה שיוגש כנגדו כתב אישום. לדברי הפרקליטות, התרת הפרסום עלולה לפגוע בחקירה.

בערעור נאמר עוד כי השופט קאפח טעה בכך שלא קיבל את עמדת המדינה, לפיה אינטרס הציבור לדעת יתמלא בפרסום כי גורמים בסימנס נתנו שוחד לעו"ד כהן וכי המועד הנכון לפרסום הוא עם הגשתו של כתב אישום בפרשה.

בתום הדיון הגיעו הצדדים להסכמה בדבר פרסום זהותו של החשוד במתן השוחד לעו"ד כהן, והוסכם כי בשלב זה לא תפורסם ההתפתחות הנוספת בפרשה.

ברח לפרו

חקירת רשות ני"ע התמקדה בחשד כי כהן, בהיותו יו"ר ועדת הנכסים בדירקטוריון חברת חשמל, פעל לרכישת קרקע מחברת רוגוזין על-ידי חברת חשמל במחיר מופקע, לכאורה תוך גריפת כספים לכיסו הפרטי. תוך כדי החקירה, עלו החשדות גם בעניין קבלת שוחד מסימנס לכאורה. לפי החשד, כהן חשוד כי פעל לכך שחברת חשמל תרכוש טורבינות חשמל מסימנס, ללא מכרז, ו"גזר קופון".

בהמשך לחקירת מחלקת החקירות של רשות ני"ע, בינואר עבר התיק לפרקליטות להמשך טיפול. על פי החשד, כהן הסתיר את הכסף באמצעות אנשי קש ומקורבים לו, בחשבונות ברחבי העולם, כפי הנראה בעיקר בארה"ב ובאירופה.

כהן נחקר בזמנו ברשות ני"ע מספר פעמים, ובאיבה של החקירה עזב לפרו. לפני כשנה דיווח "גלובס" על מגעים בין רשות ני"ע לבין באי כוחו של כהן, עו"ד אלי זהר ויהודה וינשטיין, להגעתו של כהן לישראל, לצורך המשך חקירתו. בסופו של דבר המגעים לא הניבו פרי.

נודע כי הפרקליטות בוחנת אפשרות לפעול להסגרתו של כהן, למרות שהוא שוהה בפרו, עימה אין לישראל הסכם הסגרה. זאת, כפי הנראה בשל סירובו של כהן להתייצב להשלמת חקירה ולעמוד לדין. מאחר שאין הסכם הסגרה עם פרו, תידרש ישראל לשכנע את מדינת פרו, כי יש הצדקה להסגרתו של כהן.

בריאיון שערך "גלובס" באחרונה עם שותפו לשעבר של כהן במשרד עוה"ד שהקים, עו"ד מיכאל שפיגלמן, ציין שפיגלמן, כי כהן לא ברח, ואולם הוא לא פוסל על הסף, כי משנוכח באווירה הציבורית בישראל בעניינו, החליט שלא לחזור. שפיגלמן אף התבטא באומרו כי אינו יודע אם הוא היה חוזר לארץ, לו היה במקומו של כהן.

מחברת סימנס נמסר בתגובה: "במסגרת חקירה, שעניינה אינו חברת סימנס, נתבקשה סימנס למסור פרטים. החברה שיתפה ומשתפת פעולה עם רשויות החוק. מעבר לכך ובשלב זה אין באפשרותנו להתייחס לפרטים".

עורכי דינו של אהרונסון, משרד עורכי-הדין רזניק-חן מסרו בתגובה: "החקירה היא נגד עו"ד דן כהן. במסגרת החקירה, סימנס ואהרונסון שיתפו פעולה ומסרו את הידוע להם. מעבר לכך ובשל מגבלות החקירה, איננו יכולים להתייחס לפרטים המופיעים בגוף הכתבה".(ב.ש 93221/07).