מפקד כוחות ארה"ב בעיראק ידווח היום לקונגרס: אי אפשר להסיג חיילים אמריקניים מהמערכה

סקר: רק 5% מהאמריקנים סבורים שבוש יפתור את בעיית המלחמה * 68%: רק הצבא יחלץ אותנו מהביצה העיראקית

מפקד כוחות ארה"ב בעיראק, גנרל דיוויד פטראוס, צפוי להכריז הערב (ב') בקונגרס בוושינגטון, שבשלב זה אי אפשר להסיג חיילים אמריקניים מהמערכה בעיראק.

מזה כמה חודשים מכשיר הבית הלבן את הקרקע הציבורית לקראת עדותו של פטראוס. הנשיא ג'ורג' בוש אמר בהזדמנויות רבות, שהחלטתיו לגבי האסטרטגיה העתידית של ארה"ב בעיראק יגזרו מהערכות של מפקדי הצבא האמריקני בזירה העיראקית, לא מהכרזות של פוליטיקאים בוושינגטון.

עדות פטראוס, שתינתן בנפרד בשני בתי הקונגרס, יחד עם עדותו של ראיין קרוקר, שגריר ארה"ב בבגדאד, שצפוי להשמיע דברים דומים, יחזקו אפוא את עמדת בוש, שהגדלת הכוחות האמריקניים בעיראק אכן שיפרה את הביטחון הפנימי במדינה והפחיתה את האלימות הבין-עדתית, ושדילול הכוחות יגביר את הסיכון לתוהו בוהו בעיראק.

השורה התחתונה של דברי פפראוס תהיה, לפי הערכות, כי המשימה טרם נשלמה. השכנת השלום בין הסונים לשיעים לא צלחה וכי הצבא זקוק לזמן נוסף, ולתקציבים נוספים, כדי להשלים את המלאכה בעיראק. "אנא התאזרו בסבלנות".

העמדות שיציג פטראוס בקונגרס אינן מפתיעות. מחוקקים דמוקרטיים, שמנסים לשים קץ למעורבות האמריקנית בעיראק, כבר החלו לנעוץ מסמרים במסרים העתידיים של פטראוס ובאיש עצמו. "פטראוס טועה בגדול", אמר אתמול סנטור ג'ו ביידן, דמוקרט מדלאוור ואחד המתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. לדברי הסנטורית דאיין פיינסטין, מקליפורניה, ההערכות של פטראוס אינן יכולות להיות עצמאיות.

ציר בית-הנבחרים הדמוקרטי, רם עמנואל, בעל רקע ישראלי, אמר: "לג'ורג' בוש יש אסטרטגיה אחת בשלב זה: לוודא שעיראק תהיה הבעיה של הנשיא שיבוא אחריו".

אבל מאמצי הדמוקרטים לאכוף נסיגה מעיראק באמצעות חקיקה נדונו לכישלון. יש להם אמנם רוב בסנאט, אך אינו חסין וטו. מספר ההרפובליקנים שמוכנים להצטרף ליזמה הדמוקרטית אינו מספיק כדי לגבור על הווטו שיטיל הנשיא על כל חקיקה שתקרא לצמצום הכוחות בעיראק.

סקר של "ניו-יורק טיימס", שמתפרסם הבוקר, מראה כי בוש נהג בתבונה כשהכריז שהערכות מפקדי הצבא הם שיכתיבו את מדיניות ממשלתו בעיראק. לפי הסקר, סבורים רק 5% מהנשאלים, שהנשיא יפתור את בעיית המלחמה. זה נתון מדהים בהתחשב בעובדה שארה"ב נמצאת עתה בעיצומה של המלחמה. לעומת זאת, גורסים 68%, כי הצבא הוא שיוכל להוציא את ארה"ב מהביצה העיראקית. 22% אומרים שהקונגרס ייטיב לעשות את המלאכה. רוב הנשאלים, 56%, תומכים בצמצום מספר הכוחות בעיראק אך מסכימים שיש להשאיר בה חיילים עיראקיים לאימון כוחות מקומיים. רק 22% מצדדים בנסיגה מלאה כבר ב-2008. 20% מצדדים בקיום הרמה הנוכחית של הכוחות.