משרד האוצר למד לקח: ביטל מכרז ההחלף כדי למנוע "סיבוב" נוסף של המוסדיים

כבר בשעות הבוקר שמו לב באוצר כי נרשמים בשוק ביקושים ערים לגילון שהיה אמור להיות מוחלף ככל הנראה במטרה להעלות את ערכו באופן מלאכותי

שוק האג"ח המקומי חזר לייצר היום עניין רב לאור המכרזים שקיים האוצר למכירת אג"ח בכ-1.5 מיליארד שקל ובמיוחד לאור מכרז ההחלף שתוכנן להיום.

התכנון המקורי של האוצר להיום היה לגייס מהציבור 1.5 מיליארד שקל, מתוך זאת 500 מיליון שקל באג"ח צמוד ארוך וכמיליארד שקל באפיק השקלי הקצר והארוך. פרט לכך, היה אמור לערוך היום האוצר מכרז החלף של גילון מסדרה 2315, שריכז עקב כך מחזור ער במיוחד במסחר הרגיל. עם זאת, בעוד שהנפקת האג"ח התנהלה כמתוכנן, מכרז ההחלף בוטל לבסוף כלקח מאירועי השבוע שעבר.

בהקשר זה נציין, כי כבר בשעות הבוקר שמו לב באוצר כי נרשמים בשוק ביקושים ערים לגילון שהיה אמור להיות מוחלף, ככל הנראה במטרה להעלות את ערכו באופן מלאכותי, על-מנת לקבל שער החלפה טוב יותר במכרז בשעות הצהריים. עקב כך החליטו כאמור באוצר לבטל את המכרז, ובכך נטרלו את האפשרות לתרגיל נוסף על-ידי השחקנים המתוחכמים שפועלים בשוק הסולידי.

בכך, גם החזיר האוצר חלק מהכבוד האבוד שלו מהשבוע שעבר, אז הצליח כזכור דויטשה בנק לבצע מספר עסקאות סיבוביות בשוק הסולידי על גב המשרד ויתר עושי השוק, לצורך גריפת רווח של מיליוני שקלים. בכל מקרה, אירועי השבוע האחרון מלמדים, כי באוצר יידרשו לחשיבה אמיתית וכן לחקיקה שתמנע ממקרים מסוג זה לשנות בעתיד.

בסוף היום ריכז הגילון מסדרה 2315 מחזור של פי 19 מהממוצע, ולאחר שנסחר בעליות של כ-0.1% בשעות הבוקר, שהיו כאמור מלאכותיות, ננעל בירידה של כ-0.1%, לאחר שמכרז ההחלף בוטל. מנגד, השחר הארוך מסדרה 217 החל להתאפיין במומנטום חיובי הלך משעות הצהריים, על רקע ההחלטה של האוצר לביטול מכרז ההחלף ומכרז המכירה המוצלח שנוהל במקביל, וננעל בסיום בעלייה של 0.6%.

בשוק המט"ח נרשמה היום התחזקות קלה בדולר ללא התפתחויות מיוחדות והמטבע האמריקני ננעל בסיום בעלייה של 0.07% לרמה של 4.132 שקל.