שיתוף פעולה ראשון בין הבנקאות לענף הרכב

מאיר נדל"ן", חטיבת הנדל"ן הבינלאומית של קבוצת מאיר, הוקמה בתחילת 2007 ונמצאת בבעלות קבוצת מאיר, שבבעלות משפחות קז ושחר. החברה פועלת במתכונת של חברת החזקות והשקעות ומרכזת את פעילות הקבוצה בתחומי הנדל"ן המניב והיזמי בישראל ובעולם, לרבות בתחום המלונאות. ביוני האחרון רכשה החברה 26% מחברת חבס סטאר תמורת כ-30 מיליון יורו. חבס סטאר, שנמצאת בשליטת קבוצת חבס הציבורית, עוסקת בהשקעות בתחום הנדל"ן המניב במערב אירופה, ובין היתר מחזיקה ביותר מ-20% ממניות הריט ההולנדי NSI. בנוסף, מחזיקה חבס סטאר בנדל"ן מניב בשווייץ ובגרמניה. רום שחר, בנו של יעקב שחר, מבעלי קבוצת מאיר, משמש כמנכ"ל מאיר נדל"ן. לאחרונה הצטרף להנהלה איציק יוכלמן בתפקיד מנהל פיתוח העסקים.

"מאיר אירופה" הוקמה ב-2006. החברה פועלת במתכונת של חברת החזקות ומרכזת את פעילות הקבוצה בתחומי הליסינג והרכב הפרטי במדינות אירופה. החברה מחזיקה בזיכיון הרץ לתחום הליסינג בהונגריה.

מקורות בענף מעריכים כי מאיר מנסה כיום להרחיב במקביל את פעילות הרכב שלה באירופה לכיוונים נוספים. בין השאר נשקלת אפשרות להרחיב להונגריה את פעילות רשת הטרייד-אין הישראלית אוטו סנטר, שבשליטת מאיר. בנוסף מעריכים בענף כי מאיר מנהלת כיום מגעים עם מספר יצרני רכב סיניים במטרה להשיג את זיכיון הייבוא שלהם למזרח אירופה ואולי גם לישראל. על-פי ההערכות עשויה מאיר לנצל את פעילות הרכב שלה באירופה לצורך ייבוא מקביל של כלי רכב מתוצרת מותגים שונים לישראל.

בישראל הפעילות העיקרית של "מאיר" בתחום הרכב הפרטי היא זיכיון השיווק של יצרנית הרכב היפנית הונדה. מאיר מחזיקה גם בזכיון של וולבו השבדית ויגואר, אולם פעילות זו משנית יחסית.

עד היום, ענף הבנקאות הישראלי לא היה מעורב באופן ישיר בענף הרכב, למעט שיתופי פעולה נקודתיים בתחום המימון ואחזקות בחברות ליסינג שונות. בעבר היו מגעים של קבוצות בנקאיות שונות לרכישת נתחים מסוכנויות ליבוא רכב לישראל, אולם אלה לא הבשילו לכדי עסקאות. בענף מעריכים כי בעקבות העסקה הנוכחית, עשויות קבוצות בנקאיות נוספות לנסות לרכוש פעילויות רכב אסטרטגיות אחרות של יבואני רכב ישראליים בחו"ל.

בין האפשרויות: פעילות הליסינג וההשכרה של "קרדן" ושל אוויס ישראל באוקראינה, פעילות הליסינג וההשכרה של "שלמה" ברומניה ואת זיכיון השיווק של פורד ומאזדה בקרואטיה, שמוחזק בידי קבוצת "תשתית" בבעלות משפחת ליבנת.