בורסות דובאי מקבלת אחזקות ב-LSE ובנאסד"ק ותוותר על OMX לנאסד"ק

הבורסה של דובאי הודיעה היום (ה') על רכישת אחזקות בבורסת נאסד"ק ובבורסת לונדון. המטרה היא לגוון את מקורות ההכנסה של המדינה, מלבד הנפט והגז. בורסת דובאי, שהוקמה בחודש שעבר, תקבל 19.99% מהמניות ו-5% מזכויות ההצבעה בנאסד"ק, בורסת מניות הטכנולוגיה שבה נסחרות מניות כמו מיקרוסופט ואינטל לצד מניות טכנולוגיות רבות אחרות, מסרה היום נאסד"ק.

דובאי תקבל גם 28% ממניות בורסת לונדון, LSE, שנאסד"ק תמכור לה אחרי שני ניסיונות השתלטות כושלים שלה על LSE.

בתמורה תקבל נאסד"ק את הבורסה הסקנדינבית, OMX, הפועלת משבדיה, שנאסד"ק ובורסת דובאי התמודדו על רכישתה בשבועות האחרונים. המסחר במניות OMX, שהופסק אתמול, התחדש אחרי ההודעה הבוקר עם עלייה של 3.5% במניה.

שליט דובאי, השייח מוחמד בין ראשיד אל מכתום, נעזר בהכנסות השיא מהנפט ומפריחת מגזרי הנדל"ן והתיירות בארצו כדי להשקיע בחו"ל. מאז שנת 2005 הכריזו בורסות ברחבי העולם על מיזוגים ומיזמים בהיקף של יותר מ-64 מיליארד דולר, על רקע שדרוג מערכות המסחר האלקטרוניות והניסיונות להפחית את עלויותיהן.

"זו נראית לי דרך חדשנית של נאסד"ק להרוג שתי ציפורים במכה אחת - למצוא קונה לאחזקה שלה ב-LSE במחיר סביר, ולהתמזג עם OMX במחיר ההתחלתי שהיא הציעה", אמר מייקל לונג, אנליסט בחברת קיפ, ברויט ו-וודס בלונדון.

רשות ההשקעות של קטאר פרסמה הבוקר הודעה שבה נאמר שהיא רכשה אחזקה ב-LSE אך אין לה כוונה להשתלט עליה. גם קטאר, שבאדמתה שוכנות יתרות הגז הטבעי הגדולות בעולם, מחפשת השקעות בחו"ל. היא הגישה הצעת השתלטות על רשת המרכולים הבריטית סיינסברי בשווי 21 מיליארד דולר.

בורסת דובאי תרכוש את OMX בעסקה בהיקף 4.22 מיליארד דולר, ותמכור אותה לנאסד"ק בכ-2 מיליארד דולר במזומן. בהודעת נאסד"ק נאמר כי במסגרת העסקה תקבל דובאי את זכות השימוש במותג נאסד"ק ובטכנולוגית המסחר של OMX. בורסת דובאי תקבל גם 8.4% ממניות נאסד"ק שיוחזקו בנאמנות ויימכרו לה בסופו של דבר.

"זה הרבה יותר טוב מרכישה רגילה של OMX", אמר מנכ"ל נאסד"ק, רוברט גריפלד, לעיתונאים בשטוקהולם. "העסקה הזו תחזק מאוד את נאסד"ק באזור הסקנדינבי".

נאסד"ק פרסמה הצעת השתלטות על OMX במאי השנה, במזומנים ובמניות, והנהלת הבורסה הסקנדינבית תמכה בהצעה. בורסת דובאי, בניהולו של פר לרסון, לשעבר מנכ"ל OMX, הגישה הצעה נגדית גבוהה יותר באוגוסט, בשווי 4.22 מיליארד דולר.

עיתוני שטוקהולם עוד הספיקו לדווח הבוקר שנאסד"ק ובורסת דובאי צפויות להתמזג ולרכוש יחדיו את הבורסה הסקנדינבית, כדי ליצור כוח עולמי חדש בשוקי ניירות הערך, אך הידיעה הזו אינה שגויה כולה. נאסד"ק ודובאי מצויות כעת בברית עסקית, שעשויות להיות לה השלכות ניכרות על המסחר העולמי בניירות ערך.

נאסד"ק חיפשה דריסת רגל באירופה אחרי שיריבתה, בורסת ניו יורק, NYSE, יצרה את הבורסה הטראנס-אטלנטית הראשונה בהיסטוריה באפריל, על ידי רכישת יורונקסט, המנהלת את בורסות פריז, אמסטרדם, בריסל וליסבון, ב-14 מיליארד דולר.

רכישת OMX תעניק לנאסד"ק את הבורסות הסקנדינביות וגם הבלטיות, שמחזורי המסחר היומיים בהן הוכפלו ויותר מאז 2003.

דובאי היא האמירות השנייה בגודלה באיחוד האמירויות הערביות במפרץ הפרסי, אחרי אבו דאבי. האיחוד מחזיק בכמעט 10% מיתרות הנפט בעולם.