פשרה: בנה"פ, שנתן חסות לפסטיבל ערד, ישלם פיצוי לנפגעת באסון

הבנק שילם לנפגעת 13 אלף שקל מבלי להודות בחבותו; נטען כי הפיץ כרטיסים ללא בקרה

12 שנה אחרי אסון ערד, בו נהרגו שלושה בני נוער ורבים אחרים נפצעו עקב הצפיפות והעומס בשער הכניסה לאתר המופע, מגיעה אל קיצה אחת מתביעות הנזיקין. נורית קרן, כיום בת 29 ואם לתינוקת, תקבל פיצוי בסך כ-250 אלף שקל, וזאת במסגרת הסכם פשרה. באופן חריג ויוצא דופן, להסכם הפשרה שותף בנק הפועלים, שהיה אחד הנתבעים בתביעתה כנותן חסות לאירוע.

בתביעה שהגישה באמצעות עוה"ד כרמי בוסתנאי, חיים כהן וישראל שוייצר, טענה קרן לאחריות הבנק מכוח היותו נותן החסות להופעה של משינה (שהיתה הופעתה האחרונה של הלהקה), כשחילק כרטיסים לכל מי שפתח "חשבון צעיר" בבנק.

"הבנק פיזר והפיץ כרטיסי כניסה למופע ללא בקרה, פיקוח והבחנה וללא הגבלה לכל לקוח שהוא חפץ ביקרו, וזאת ללא בחינת המצב בשטח, ומעבר לכמות הכרטיסים שניתן היה לספק", נטען בתביעה, "הוא התעלם מהסכנה הנובעת מהגעת מחזיקי הכרטיסים שהצטרפו לאלפי הצופים העודפים שקנו כרטיסי כניסה".

הבנק שילם 13 אלף שקל מתוך הסכום האמור, מבלי להודות בחבותו. עו"ד דוב מלמד, שייצג את הבנק בתביעה, אמר ל"גלובס" כי "הבנק מאוד התלבט אם להילחם בכל כוחו בהוכחת היעדר אחריותו. אולם לאור בקשת בית המשפט לתרום את הסכום של 13 אלף שקל, כדי שלא 'לפוצץ' את הפשרה עם שאר הנתבעים ולהמשיך את הדיונים בתביעה במשך כמה שנים, ומתוך אחריותו החברתית, הוא החליט לתרום את הסכום".

הופלה ונמחצה

המופע של משינה בפסטיבל עמד להתקיים באתר מיוחד שהוקם באזור התעשייה בערד ונקרא "האתרוק". כמו בני נוער רבים אחרים, גם נורית קרן הגיעה לפתח האתרוק כדי לצפות במופע. ואולם, בשלב כניסת הקהל לאתרוק נותרה התקהלות גדולה בפתח הכניסה, עד שחלק מהגדר התמוטט והקהל פרץ פנימה תוך שקרן מופלת ארצה ונמחצת על-ידי ההמונים.

לקרן נקבעו 10% נכות, אולם היא המשיכה בחייה, שירתה בצבא, ואף התחתנה והוציאה תואר באוניברסיטה. בהמלצת השופט אברהם קסירר הגיעו הצדדים לפשרה אחרי שלוש שנים.

יוסי בנדר, לשעבר הבעלים של משרד הכרטיסים "הדרן", ומי שהורשע בהפצת כ-10,000 כרטיסים מעל התפוסה, ישלם 11% מסכום הפשרה; רועי שוורץ, מפיק בפסטיבל שהורשע אף הוא, ישלם עם אחיו יוסי 11% מהסכום; עמותת פסטיבל ערד, עיריית ערד ומנכ"ל העירייה לשעבר, אבינועם ורבנר, ישלמו 32% (באמצעות חברת הביטוח איילון); המדינה תשלם 32% עבורה ועבור תנ"צ יוסי אבני, שהיה מפקד מרחב הנגב בזמן האסון; ואילו חברת שיטור אזרחי וחברת הביטוח מגדל ישלמו 9.6%.

השופט קסירר אישר את הסדר הפשרה, בו צוין כי הוא נערך "מבלי שהצדדים יודו בטענות ומבלי שהוא יחייב אותם בכל עניין אחר ובהליך אחר". הוא חייב את הנתבעים בהוצאות ושכ"ט עו"ד בסך כ-65 אלף שקל. (ת.א. 16748/03).

נועם שרביט

שר המשפטים, דניאל פרידמן, פירסם אמש (ב') ברשומות את שמות המועמדים לשפיטה בעליון, שהוועדה תדון בהם בישיבה שנקבעה לסוף אוקטובר. ברשימה ארבעה אנשי אקדמיה: פרופ' רון שפירא, פרופ' מיגל דויטש, פרופ' מני מאוטנר ופרופ' שלום לרנר.

ברשימה כלולים גם מועמדים שפורסמו לפני הישיבה הקודמת: השופטים ספי אלון ועוזי פוגלמן (המכהנים זמנית בעליון), דבורה ברלינר, דוד חשין, יהונתן עדיאל (שכיהנו זמנית בעליון), השופטים המחוזיים יהודית צור וניל הנדל (מועמדיו של פרידמן), וכן עוה"ד ד"ר שמואל ילינק ואסף פוזנר.

סיכוייהם של עוה"ד נמוכים לאחר שכבר מונו שני עורכי דין לעליון. כרגע נותרו בעליון שלושה מקומות פנויים, עליהם צפויים להתחרות שני שופטים מחוזיים ואיש אקדמיה אחד.

פרופ' שפירא הוא מומחה למשפט פלילי ולשעבר דיקאן הפקולטה למשפטים בבר-אילן. ככל הידוע, הוא זוכה לתמיכת השר פרידמן ושלושה חברי ועדה נוספים; פרופ' דויטש הוא מומחה למשפט אזרחי וקניין, ושימש כחוקר הראשי של ועדת הקודקס האזרחי. בעבר זכה לתמיכתו של נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, אהרן ברק; פרופ' לרנר הוא מומחה לדיני שטרות ואמצעי תשלום מאוניברסיטת בר-אילן; פרופ' מאוטנר הוא מומחה לתורת המשפט ודיני חוזים ושטרות, ובעבר שימש דיקאן הפקולטה בת"א. הוא נחשב למועמד מטעם פרידמן.

נשיאת העליון, דורית ביניש, אמרה בעבר שאינה תומכת במינוי אנשי אקדמיה לעליון, אך אם כבר ימונה כזה, עליו להיות בעל מומחיות בתחום המשפט החוקתי, משום שזו ליבת העשייה של העליון.

ברשומות פורסם אמש גם מינויו של שופט השלום אבי זמיר לרשם בפועל של המחוזי בת"א לתקופה של שנה, שתחל בנובמבר. בסוף השבוע פורסמו גם שמות המועמדים לשפיטה בשלום ובמחוזי. למחוזי בחיפה (תקן 1) מועמדים השופטים יעקב וגנר, רמי אמיר, אמיר טובי, רחמים צמח, תמר שרון-נתנאל ומנחם רניאל וכן עוה"ד משה גלעד ועדי זרנקין.

למחוזי ב"ש (תקן 1) מועמדים השופטים רמי אמיר, מיכל ברנט, דרורה בית-אור ודב מגד וכן עו"ד אליהו ביתן. למחוזי נצרת (תקן 1) מועמדים השופטים יוסף בן-חמו, דני צרפתי, עאטף עיילבוני, אתי בוהדנה-ואקנין ושכיב סרחאן.

כן בולטת מועמדותה של אילונה לינדנשטראוס-אריאלי, רשמת ביה"ד לעבודה בנצרת ובתו של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. היא מועמדת לתפקיד שופטת תעבורה במחוז הצפון ולשופטת שלום בצפון, וזאת אחרי ארבע שנים בתפקיד רשמת ולאחר שלא נבחרה בפעמים הקודמות.

בתוך כך, הודיעה היום הנהלת בתי המשפט על הפעלת שלוחה אזרחית חדשה של השלום בירושלים, החל מה-7 באוקטובר, ברחוב חשין 1. יתקיימו בה הדיונים בתיקים האזרחיים ובתיקי התביעות הקטנות הנידונים בפני השופטים מלכה אביב, גד ארנברג, ארנון דראל, ענת זינגר, עירית כהן, מרים ליפשיץ, אנה שניידר ועודד שחם.