העליון: חבס תשלם 700 אלף שקל למשפחה שפונתה ממתחם YOO

החברות דיור ב.פ. והוד מגדלי על שבשליטת משפחת חבס ישלמו ליהודית זקס 700 אלף שקל בגין הנכס בו גרה מאז נולדה ב-1947

מגדלי YOO של חבס בפארק צמרת כבר הפכו מזמן לסמל של המתחם היוקרתי בתל-אביב. אולם, בית המשפט העליון נתן בימים האחרונים תזכורת (אחרונה ככל הנראה) למה שהיה בשכונה עוד קודם לכן ונקראה בפשטות גבעת עמל א'.

השופטים אשר גרוניס, אסתר חיות וחנן מלצר קבעו כי החברות דיור ב.פ. והוד מגדלי על שבשליטת משפחת חבס ישלמו ליהודית זקס 700 אלף שקל בגין הנכס בו גרה מאז נולדה בשנת 1947, נכס שעל חורבותיו מוקמים מגדלי YOO. בכך מגיע לסיומו מאבק ארוך של זקס לקבלת פיצוי על פינויה מן הנכס העלוב בו התגוררה, אשר הפך לאחד מפיסות הקרקע היקרות ביותר במדינה עם מחירים של 10 אלף דולר ויותר למ"ר.

זקס ומשפחתה הועברה ב-1947 על-ידי המדינה שבדרך ממגורי קבע בשכונת מנשיה בצפונה של יפו למגורים בגבעת עמל. בפברואר 1961 רכשה דיור ב.פ. את המקרקעין שעליהם היה מצוי בית משפחת זקס מרשות הפיתוח. בהסכם הרכישה הכירה דיור ב.פ. "בזכותם של המשתכנים לקבל דיור חלופי בשיכונים שייבנו על ידו בנכס". בשנת 1993 רכשה ממנה הוד מגדלי על, חברה המוחזקת בבעלות מלאה של קבוצת חבס את המקרקעין.

משנת 1977, ניסתה דיור ב.פ. לעתור לסילוק המערערת מביתה. מאז התנהלו בין הצדדים מספר הליכים משפטיים שבסופם, בעקבות פסק דין שניתן במעמד צד אחד בשנת 1992, פונו מהבית המערערת וששת ילדיה, והושלכו לרחוב, מבלי לקבל כל פיצוי.

לפני כשנה, הגישה זקס תביעה לפיצוי בגין פינוייה מהבית, אולם זו נדחתה. בתה, טלי זקס, סטודנטית למשפטים לא אמרה נואש ופנתה לעו"ד יאיר פרלה ואמיר אוסטרמן ממשרד פרלה-אוסטרמן המתמחה במשפט אזרחי מסחרי. לדברי פרלה ואוסטרמן, "גברת זקס החזיקה בזכויות מהותיות שנרמסו ברגל גסה ". מלבד הפיצוי, העליון קבע כי החברות יוותרו על סכום שבו חויבה זקס בפסק-דין מ-1992, שעומד על 400 אלף שקל.

בתגובה להחלטה מוספים עוה"ד: "אנו חשים סיפוק מהול במידה מסוימת של אכזבה. עלה בידינו לשכנע את העליון שלגברת זקס נגרם עוול נורא וכי היא זכאית לפיצוי. פסק הדין הוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי". מקבוצת חבס נמסר כי "החברה מכבדת את פסק הדין ואת בית המשפט ומקווה שבכסף שתקבל המשפחה ייעשה שימוש ראוי לטובת שיפור מצבה".