איך זה שמנכ"ל אחד מעז

פלוריאן הום, המנכ"ל הצבעוני של קרנות הגידור אבסולוט קפיטל, לא יכול לראות את תשואות הקרנות שלו מתכווצות. אז הוא תרם מניות ב-33 מיליון אירו שבזכותן הקרנות סיימו את אוגוסט בתשואה חיובית או ניטרלית, וויתר על הבונוס השנתי שלו. הדירקטוריון לא האמין במהלכים של הום ולא הלך אחריו - אז הוא התפטר

בשווקים הפיננסים אין ויכוח שהפונקציה החשובה ביותר היא מנהל ההשקעות. ולמרות תדמיתם האפרורית, ניתן למצוא ביניהם יחידי סגולה, שהמשקיעים ילכו אחריהם לכל מקום, באש ובמים. אחד מהם הוא פלוריאן הום. הום, מנהל קרנות הגידור של אבסולוט קפיטל, הטיל פצצה בתעשייה לפני עשרה ימים, כשהודיע שהוא מתפטר מניהול הקרנות. ההודעה הזו עוררה סערה ברנז'אית לא פחותה ממשבר הסאב-פריים.

הום נחשב לאחת הדמויות הססגוניות ביותר בתעשיית הגידור העולמית, מאז 2002, אז הקים בשותפות את אבסולוט קפיטל, ממקום מושבו במיורקה, ספרד. ב-5 השנים שחלפו מאז הוא ניהל את 8 הקרנות שהקים, ומנהלות היום כ-3.2 מיליארד דולר.

אז למה הוא פרש? כדאי פשוט לקרוא את המכתב ששלח לבעלי המניות בחברה ולמשקיעים בקרנות שלה, כדי להבין את המניעים ואת הסגנון הייחודי של האיש. "בזמן האחרון השוק העלה את רמת הדאגה שלי לחלק מהקרנות שלנו", הוא כותב ומתייחס למשבר האשראי והשלכותיו על קרנות הגידור. "במסגרת המחויבות שלי למשקיעים של אבסולוט, תרמתי 5 מיליון ממניות החברה שבבעלותי, בשווי של כ-33 מיליון אירו, לטובת הקרנות. המהלך דומה לזה שביצעו כמה חברות אחרות בשוק, שתרמו חלק מההון העצמי שלהן כדי לסייע למשקיעים לצאת מחוסר היציבות של השווקים. כתוצאה מהפעולות שלי, הקרנות סיימו את החודש האחרון בתשואה חיובית או ניטרלית.

"בנוסף, החלטתי לוותר על הבונוס שלי השנה כדי לחלוק אותו עם מומחי ההשקעות הרבים באבסולוט. האמונה שלי היא שחשוב שאבסולוט תשקיע במחוללי הרווחים שלה ולא בחלק ה'לא יצרני' שלה", הוא מוסיף.

"למרות זאת, הדירקטוריון של אבסולוט לא הסכים עם הטיעונים שלי, שהחברה צריכה לשלם פיצוי הולם על מנת לשמור את מנהלי הקרנות הטובים ביותר שלנו, ולא הלכו אחרי בהקרבת הבונוסים האישיים או בתרומת מניות החברה לקרנות. זה ברור שאני מחזיק בהשקפת ניהול והשקעות שונה מזו של הנהלת אבסולוט. לכן החלטתי שזה הזמן בשבילי לעזוב את החברה שהקמתי ולמקד את תשומת ליבי במרדפים אחרים".

משקיעים נוטים להעניש חברה כשהמנכ"ל ואחד ממייסדיה פורש על רקע כזה. הדברים נכונים עוד יותר כשמדובר במנהל השקעות שייצר עבורם רווחים בשנים האחרונות. כך בדיוק התנהגו המשקיעים של אבסולוט. המניה של החברה בבורסת לונדון הגיבה בירידה חדה של 47% ביום פרסום הודעת הפרישה.

הדירקטוריון המבוהל מעוצמת הדברים החליט יומיים לאחר מכן להקפיא זמנית את כל הפדיונות מהקרנות. זאת, לאחר שמשקיעים רבים חשו שאיבדו את מוביל הדרך שלהם וביקשו לפדות מהקרנות סכומים בהיקף כולל של 100 מיליון דולר - פדיון שהוגדר כמכה אנושה.

משקיע לשעבר באחת הקרנות תיאר השבוע את הום כ"פרש בודד", "טייס סולו" וכנראה כל שם תואר סוליסטי אחר ישקף את הדרך שבה נהג לנהל את הקרנות שלו.

אך זה לא הכול. המשקיעים ממש נקשרו לדמותו הציבורית של הום. האיש שמתנשא לגובה מרשים של 2.01 מטר ונחשב לדמות שחצנית אך אבירית. הוא מומחה עולמי בחברות קטנות, אשף עסקי בגרמניה (שאף נקנס פעמיים על ידי הרגולטורים במדינה) ויזם סדרתי. בכישרון מרשים הום ידע לקחת חברות קטנות וחברות לא שגרתיות (כמו קבוצת הכדורגל הגרמנית בורוסיה דורטמונד) ולהשיא ערך משמעותי למשקיעיו.

במהלך טיול שערך בשנה שעברה בוונצואלה, הום נורה בחזהו בעת ניסיון שוד כשסירב לוותר לשודדים על שעון הרולקס המוזהב שלו. למרות הפגיעה הקשה, הוא הצליח להתאושש ולחזור די מהר לניהול קרנות הגידור שלו - עד לפני 10 ימים, אז עזב סופית.