מסריח אבל לא נורא

דווקא בעיצומו של חג הסוכות קרס הביוב של העיר אילת

דווקא בעיצומו של חג הסוכות קרס הביוב של העיר אילת. זה התחיל בסדק קטן בצינור המגיע לבתי המלון, אך עד מהרה מערכת הביוב קרסה, תחנת השאיבה המקומית נסגרה, ו-500 מ"ק של שפכים גולמיים הוזרמו לים באזור נמל אילת. בעקבות סגירת תחנות השאיבה, עלה הביוב על גדותיו במספר עסקים ומסעדות וכן בטיילת. ביוב זה נשאב על ידי ביוביות ולטענת איגוד הערים לא זרם לים.

כמו תמיד במקרים אלה, משרד הבריאות הודיע על סגירת החופים למשך 24 שעות ועד שלושה ימים, תלוי בתוצאות הבדיקה. תיקון התקלה אמנם הושלם עוד אתמול (שבת) בבוקר אך במשרד הבריאות החליטו לפתוח את החוף לרחצה רק היום לקראת ערב, לאחר שווידאו שהחוף נקי לחלוטין.

באילת אומרים, שלמרות האיסור המוחלט לרחיצה בים, ניתן היה לראות לא מעט אנשים במים. גם בריף הדולפינים היו לא מעט משפחות עם ילדים. באופן יחסי לחגים אחרים, המספר היה נמוך יחסית. כלי התקשורת עשו מזה פסטיבל שלם בו ציטטו לא מעט אנשים שמספרים כמה הזיהום עלול להרוג את הדולפינים, האלמוגים ולגרום לנזקים בלתי הפיכים.

האמת חייבת להיאמר. שפכים, עם כל אי הנעימות, הם חומרים אורגניים, שהים מטפל בהם במהירות רבה יחסית. אמנם שפכים אלה עלולים להכיל חידקי קולי צואתי, אך אין ספק שהנזק שלהם קטן בהרבה מלמשל, בקיעה של מכלית נפט, שהנזק שהיא עלולה לגרום גדול פי כמה. אסור גם לשכוח, שעד לפני 10 שנים, לפני שהוקם מכון הטיהור העירוני, המוצא היחיד של שפכי אילת היה הים אליו הזרימה העיר בכל יום עשרות אלפי מ"ק שפכים גולמיים. ולמרות זאת הדולפינים, האלמוגים והדגים חיו בשלום במפרץ.

זה גם המקום להזכיר שהשפד"ן מזרים לים התיכון בכל יום מאות טונות של בוצה גולמית. גם עיריית עכו חדלה להזרים שפכים לים רק לפני כשבועיים.

במשרד להגנת הסביבה אומרים, שאין ספק שמאז התקלה הגדולה בצינור השפד"ן בראשית 2003 וההחלטה להעמיד לדין את ראשי האיגוד, חלה ירידה גדולה במספר תקלות הביוב שחייבו הזרמה לים. ירידה זו הושגה לאחר שראשי הרשויות הבינו שהזרמות כאלה אינן נסבלות יותר וכי ראשי איגודי ערים וראשי רשויות עלולים להיתבע לדין בגללן.

אך דווקא ב-2007 גדל מספר התקלות וההזרמות לים. רק לאחרונה נסגרו חופי הכינרת בעקבות הזרמת שפכים בשבוע שעבר, בעקבות תקלה באחת המשאבות, הוזרמו שפכים לים גם באילת. לדעת ראש אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, תופעה מתחדשת זו מעידה שוב על הזנחת הטיפול. עמיר מדגיש, שאין ספק שהתשתית בארץ הולכת ומזדקנת, אך ניתן למנוע את רוב התקלות באמצעות תחזוקה נאותה של הצנרת ובדיקתה לעיתים קרובות הרבה יותר. מן הראוי שראשי התאגידים של משקי המים והביוב ייקחו זאת לתשומת לבם. אמנם הים הוא מכבסה גדולה והוא מסוגל להתמודד עם זיהום אורגני, אך אין ספק שכל הזרמה כזו מיותרת לחלוטין במיוחד כשהיא מתרחשת בשיא עונת התיירות.