המחוזי: אישה זכאית גם לזכויות הפנסיה שצבר בעלה לשעבר לאחר הגירושין

ביהמ"ש קבע כי תרומת האישה לכושר ההשתכרות של הבעל ממשיכה גם לאחר שהתגרשה ממנו

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי אישה שהתגרשה מבעלה זכאית לזכויות הפנסיה שצבר בעלה לשעבר גם לאחר הגירושין. המשמעות היא שזכויותיה של האישה בפנסיה יחושבו לפי ערך משכורתו של בעלה לשעבר בעת הפרישה ולא בעת הגירושין. בכך אישר המחוזי את פסיקתו של ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים.

מדובר בעובד משרד החוץ שהתגרש מאשתו וחתם איתה על הסכם גירושין בשנת 1995, שקבע כי האישה תקבל מחצית מסכום הפנסיה ומחצית מזכויות הבעל שנצברו עד לאותה שנה.

לאחר שהתגרשו בני הזוג, קודם הבעל למשרה בכירה ומשכורתו עלתה בהתאם. האישה טענה כי יש לחשב את זכויותיה בפנסיה של בעלה לשעבר בהתאם לערך משכורתו האחרונה לפני שפרש לפנסיה, ולא בהתאם לערך משכורתו בעת הגירושין - שהיתה נמוכה יותר.

שופט בית המשפט לענייני משפחה, בן ציון גרינברג, קבע כי בנסיבות הנדונות מן הדין לקבוע כי זכויותיה של האישה בפנסיה של הבעל יחושבו לפי ערך משכורתו האחרונה קודם לפרישתו. על כך עירער הבעל לבית המשפט המחוזי.

שופטי המחוזי, מוסיה ארד, יהונתן עדיאל ומרים מזרחי, אישרו את החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה. הם קבעו כי משכורתו האחרונה של הבעל מהווה "נכסי קריירה" שלו, וכי "תרומת האישה לכושר השתכרותו של הבעל לא פגה עם סיום החיים המשותפים של בני הזוג, והיתה לה השלכה ישירה על קידומו של הבעל בעבודתו ובשכרו לאחר הגירושין".

עוד קבע בית המשפט כי במקרה הנדון מדובר בתקופת נישואים ארוכה, ולכן לא ניתן לנתק את הקשר בין החיים שלפני הגירושין לבין קידומו של בן הזוג לאחר הפרידה.

את הבעל המערער ייצגה עו"ד דיאנה הר אבן ואת האישה עו"ד אירית רייכמן.