מופז נגד האוצר: ביטל החלטה להקפיא את סלילת כביש עוקף ב"ש עקב קיצוץ בתקציב

המכרז, שהיקפו 300 מיליון שקל, הוא אחד הגדולים שפרסמה מע"צ; בכירים במשרד: "למרות החלטת השר, קיים חשש לביטול עשרות פרויקטים"

שר התחבורה שאול מופז, ביטל באחרונה החלטה של הנהלת המשרד להקפיא מכרז גדול שפרסמה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), להקמת כביש עוקף באר שבע, שהתקבלה בעקבות הקיצוץ החד בתקציב המשרד. כך נודע ל"גלובס". היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב-250-300 מיליון שקל. מדובר באחד המכרזים הגדולים ביותר שפרסמה מע"צ החדשה בשנה האחרונה.

על רקע הקיצוץ שאישרה הממשלה בתקציב משרד התחבורה, הורה באחרונה סמנכ"ל תשתיות במשרד, יצחק זוכמן, לחברה הלאומית לדרכים להקפיא את המכרז מאחר ולא נמצא לו תקציב במסגרת תוכנית חומש. ואולם שר התחבורה סירב לאשר את הקפאת הפרויקט, והורה לדרג המקצועי במשרד ולחברה הלאומית לדרכים לנסות ולאתר מקורות מימון נוספים.

במסגרת הדיונים על תקציב המדינה לשנת 2008, אישרה הממשלה לפני כחודשיים קיצוץ בסך 350 מיליון שקל בתקציב משרד התחבורה, לטובת תוספת לתקציבי הביטחון והחינוך. הקיצוץ צפוי לפגוע בעיקר בחברה הלאומית לדרכים. בנוסף, הוחלט על קיצוץ נוסף בהיקף של 150 מיליון שקל מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שכל הנראה, יבוא גם כן על חשבון התקציב לפיתוח הכבישים.

בעקבות הקיצוץ, חוששים במשרד התחבורה ובמע"צ החדשה מביטול של עשרות פרויקטים לסלילת כבישים חדשים, ועצירת פרויקטים הנמצאים בשלבי ביצוע מתקדמים.

בכירים במשרד התחבורה ציינו, כי למרות החלטת השר, עדיין לא ברור אם ניתן יהיה למצוא תקציב למימון הפרויקט, זאת לאור הקיצוץ החד שיזם משרד האוצר. הבכירים מתחו ביקורת על מדיניות האוצר וציינו כי "אין ספק שאם לא יבוטל הקיצוץ, לא יהיה מנוס מביטול עשרות פרויקטים".

עקב הקיצוצים בשנתיים האחרונות, תקציב החומש המעודכן של מע"צ עומד כיום על 15 מיליארד שקל (3 מיליארד שקל בשנה), למרות שהממשלה אישרה במקור הקצאה של 19 מיליארד שקל. מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה, כי "המכרז נמשך כרגיל לאור פנייתו של שר התחבורה והרצון לחזק את הפריפריה. החברה מקווה כי בזמן הקרוב יימצא פתרון כדי להסדיר את הנושא התקציבי".

מלשכת מופז נמסר בתגובה, כי "השר רואה חשיבות רבה בפיתוח הפריפריה ולכן נתן הנחיה למצוא תקציב על מנת להמשיך בפרויקט". ממשרד האוצר נמסר בעבר בתגובה כי "עיקר השפעת החלטת הממשלה הינה על תזרים המזומנים ופריסתו בין השנים ולא על ההיקף הריאלי של תכנית העבודה. על אף המגבלות התקציביות, בשנים 2007-2008 גדל היקף התקציב המיועד לתשתיות התחבורה ב-600 מיליון שקל".