לאחר מו"מ ממושך: נחתם הסכם לפרישת 150 עובדים ותיקים ברכבת ישראל

העלות הכוללת של התוכנית מסתכמת ב-85 מיליון שקל ותמומן מהמקורות הפנימיים של הרכבת

לאחר מו"מ ממושך של למעלה משנה, נחתם אתמול (א') הסכם לתוכנית פרישה חדשה בין הנהלת רכבת ישראל לראשי ועדי העובדים. במסגרת התוכנית אשר גובשה בשיתוף הממונה על השכר באוצר ורשות החברות הממשלתיות, יפרשו לפחות 150 עובדים ותיקים שיזכו לפיצויים מוגדלים של 130%.

תוכנית הפרישה מוגבלת לשנה אחת וכוללת שני מסלולי פרישה. מסלול יציאה לפנסיה מוקדמת ומסלול פיצויי פרישה מוגדלים לעובדים שאינם עומדים בתנאי הגיל והוותק של מסלול הפנסיה.

העלות הכוללת של התוכנית מסתכמת ב-85 מיליון שקל, ותמומן מהמקורות הפנימיים של הרכבת. העובדים שיפרשו צפויים לקבל בין 300 ל-700 אלף שקל בממוצע לעובד בהתאם למסלול הפרישה שיבחרו.

המו"מ בין הנהלת הרכבת לעובדים החל לפני יותר משנה וידע קשיים רבים. את התוכנית הובילו מנכ"ל הרכבת היוצא, עופר לינצ'בסקי, מנהל אגף כלכלה, אמיר שביט וסמנכ"ל המינהל וכוח האדם, יצחק סרי. במקביל, נמשך המו"מ בין הצדדים לחתימה על הסכם שכר חדש ולגבי שינוי מבני במסגרתו תוקם חברת בת לפעילות המטענים.

גורמים המקורבים למו"מ ציינו כי ברכבת ממתינים לאישור הממשלה בנושא הסכם השכר. ההערכה היא שהתוספת שיקבלו עובדי הרכבת תהיה גבוהה מזו שניתנה באחרונה לסקטור הציבורי.

במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם ביולי 2003 עם הפיכת הרכבת לחברה ממשלתית, נקבע כי יפרשו 150 עובדים במסגרת תוכנית התייעלות. מאז אותו סיכום נבחנו מספר תוכניות פרישה אולם אף תוכנית לא הבשילה לידי מימוש.

החתימה על תכנית הפרישה הביאה לסיומה גם את ההתדיינות המשפטית המתקיימת מזה 4 שנים, אשר החלה עם החתימה על ההסכם הקיבוצי הקודם במסגרת המעבר לחברה, עם קבוצה של 32 עובדים בנוגע לאופן חישוב תנאי פרישתם.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "התוכנית הינה חלק מצעדי ההתייעלות של הרכבת ותאפשר פרישת עובדים במסגרת תנאים משופרים מחד, וקליטת כ"א חדש, הנדרש לאור צמיחת החברה והגידול הצפוי בהיקף הפעילות מאידך".