ישראל הוזמנה להשתתף בתערוכה הכלכלית אקספו 2010 בשנחאי

עלות ההשתתפות: 8 מיליון דולר * התערוכה נחשבת לאירוע הבינלאומי השלישי בעולם במשקלו הכלכלי והתרבותי

ישראל שוקלת השתתפות בתערוכת אקספו 2010, שתתקיים בשנחאי. במפגש בין מנכ"ל המשרד הסיני לתערוכת אקספו לבין חברי אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-סין, ששהו בשבוע שעבר בביקור בסין, פנתה סין לישראל בבקשה שתשתתף בתערוכה.

ראש המשלחת הישראלית, יו"ר אגודת הידידות ישראל-סין, ח"כ דני יתום, וחברי הכנסת אורית נוקד (עבודה), ליה שמטוב (ישראל ביתנו) ואלחנן גלזר (גיל), החברים בעמותה, הבטיחו לפעול בישראל לקידום הנושא. לדברי יתום "מדובר בתערוכה שללא ספק תותיר לעולם מורשת כלכלית ותהווה כר לפיתוח תעשייתי כלכלי, לכן חברי המשלחת יפעלו להשתתפות של ישראל בה", אמר.

קונסול ישראל בשנחאי, אורי גוטמן, הבהיר לסינים כי בישראל מתקיימים דיונים תקציביים בנושא בתקווה שתוכל לאשר את השתתפותה, עם זאת, ישראל עדיין לא אישרה את השתתפותה, על אף שכבר הוקצה עבורה שטח של 10,000 מ"ר. מינימום השתתפות למדינה בתערוכה עומד על 8 מיליון דולר. הרשות הפלשתינית, לעומת זאת, כבר הודיעה כי תשתתף בתערוכה.

נושא התערוכה הקרובה, שצפויה להיפתח ב-2010, יהיה "עיר טובה יותר- חיים טובים יותר". הסינים החלו לתכנן את התערוכה כבר ב-2005, ולצורך כך הכפילו את תשתית המטרו הקיימת ל-400 ק"מ. בתערוכה מושקעים כ-8 מיליארד דולר ומארגניה מעריכים כי יבקרו בה כ-70 מיליון איש.

תערוכת אקספו נחשבת לאירוע הבינלאומי השלישי בגודלו בעולם מבחינת משקלו הכלכלי והתרבותי, אחרי גביע העולם בכדורגל והמשחקים האולימפיים. התערוכה מתקיימת אחת לכמה שנים, בכל פעם במקום אחר בעולם, ונמשכת שישה חודשים.

מקור המשיכה העיקרי של התערוכות הבינלאומיות הוא הביתנים הבינלאומיים, שאותם מקימות המדינות המשתתפות ובהם הן מציגות את התעשיות המקומיות שלהן. בתערוכה צפויות להשתתף 200 מדינות וארגונים. עד כה אישרו השתתפות 150 מדינות ו-19 ארגונים בינלאומיים. מדינות שמוגדרות מתפתחות יקבלו סיוע מצד הסינים ויוכלו להשתתף חינם בתערוכה. לצורך כך הקצתה הממשלה הסינית 110 מיליון דולר.

בנוסף, במהלך ביקור המשלחת בסין פנה מזכיר המפלגה הקומוניסטית בשנחאי, יו יונבו, בבקשה כי חברי המשלחת יקדמו חתימת אמנה בינלאומית בנושא תיירות בין שתי המדינות. כיום לא קיים הסכם תיירות בין ישראל לסין, ותושבי סין אינם יכולים לבקר בישראל כתיירים אלא באמצעות אשרת עבודה או היתר חריג. חברי המשלחת הבטיחו להעלות את הנושא בפני הגורמים הרלוונטיים.