בקשה לייצוגית במיליארד שקל נגד מכתשים ומפעליה ברמת-חובב: מזהמים בבעשרות אחוזים מעל המותר

לטענת התובע, עו"ד יוחי גבע, מדובר "באחת הפרשות החמורות ביותר שנתגלו בישראל בהקשר של זיהום אוויר בחומרים מסוכנים"

לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע הוגשה היום (א') תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בסך כמיליארד שקל נגד חברת מכתשים מפעלים כימיים מרמת-חובב, חברה-בת בשליטה מלאה של מכתשים אגן , בטענה שזיהום האוויר שיוצר המפעל, המייצר כימיקלים לתעשיית החקלאות העולמית, מעמיד את רבע מיליון תושבי הנגב בסכנת חיים.

התובעים, תושבי היישוב "ואדי אל נעם", טוענים באמצעות עו"ד יוחי גבע שמדובר "באחת הפרשות החמורות ביותר שנתגלו בישראל בהקשר של זיהום אוויר בחומרים מסוכנים. בבדיקות פתע שנתבצעו בארובות המפעל, נתגלו חריגות בפליטות פחמן ארבע כלורי, מתיל איזובוטיל קטון ותרכובות אורגניות נדיפות, מהתקן הקבוע ברישיון העסק של המפעל, בשיעור הנע בין מאות אחוזים לעשרות אלפי אחוזים מהמותר בתקן".

חומרים אלה, נטען עוד, הם רעילים ביותר ועלולים לגרום לסרטן, לפגיעות במערכת העצבים, הכבד, הכליות ועוד.

מכתשים, טוענים התובעים, "מזהמת את האוויר זה שנים ארוכות, ולמרות כל ההתראות, השימועים למנהליה, הקנסות שהושתו עליה והקובלנה הפרטית שהוגשה כנגדה - ממשיכה היא לזהם את האוויר ולהעמיד בסיכון חיים ממשי ומוחשי את תושבי באר שבע, הפזורה הבדואית, קיבוץ רביבים ותושבי שגב שלום".

עוד נאמר, כי דו"ח אפידמיולוגי מקיף שיפרסם בקרוב משרד הבריאות מעלה, שמשנת 2001 ועד היום, שיעור תחלואת הסרטן באזור באר שבע הינו הגבוה ביותר במדינה, ושיעור תחלואת הסרטן עלה ב-40% יותר מכל אזור אחר, בקרב נשים וגברים כאחד.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 1236/07).