שר האוצר בר-און ביקש מוועדת סוארי לבצע "מקצה שיפורים" בהמלצות למבנה רשות המסים

ככל הנראה מדובר בהבהרות לגבי המודל המוצע, שהוא שעטנז בין איחוד האגפים ברשות להפרדתם

שר האוצר, רוני בר-און, שלח את ועדת סוארי, הבוחנת את המבנה הראוי של רשות המסים, לבצע "מקצה שיפורים" בהמלצותיה. כך נודע ל"גלובס".

חברי ועדת סוארי, בראשה עומד רו"ח פרופ' יצחק סוארי, נפגשו עם בר-און לפני כשלושה שבועות, והגישו את תמצית המלצותיהם. נודע, כי בפגישה ביקש מהם בר-און, כי יחדדו ויבהירו נושאים שונים. ככל הידוע, מדובר בהבהרות המתייחסות למודל שיצרה הוועדה - שמצד אחד אינו מודל של איחוד מלא ברשות המסים בין אגף מס הכנסה לבין אגף מע"מ ומכס, ומצד שני אינו מודל של הפרדה מלאה, אלא מעין שעטנז בין שני המודלים.

דוברת השר מסרה בתגובה כי "אכן התקיימה פגישה עם חברי הוועדה, שבה ניתנה הצגה ראשונית של הסוגייה. לכשתגבש הוועדה את המלצותיה הסופיות, יגבש השר את עמדתו בנושא".

הוועדה בחנה אם להמשיך את המצב כיום של איחוד מלא בין אגף מס הכנסה לבין אגף המע"מ והמכס. כפי שפורסם ב"גלובס", המלצתה העיקרית של הוועדה, הינה יצירת מודל שבו תישאר רשות המסים כרשות, והעומד בראשה ישמש גם נציב מס הכנסה. לאגף מס הכנסה ולאגף המע"מ יהיו הנהלות נפרדות, ואולם מנהל אגף המע"מ יהיה כפוף לנציב מס הכנסה - שהוא, כאמור, גם מנהל הרשות. הוועדה ממליצה לבחון את שאלת הישארותו של המכס בתוך רשות המסים, אם כי לא בשלב זה.

המודל, עליו ממליצה הוועדה, מצד אחד מותיר בעינו את רשות המסים כגוף מאוחד, ומצד שני יוצר הפרדה בין מס הכנסה למע"מ באמצעות הנהלות נפרדות. הוועדה התרשמה כי עובדי המע"מ והמכס "נעלמו" בתוך המודל הקיים כיום של רשות מאוחדת, ולכן היא סבורה שיש להעמיד בראשות גוף זה הנהלה נפרדת.

הוועדה סברה כי מודל שכזה - שמצד אחד לא מבטל את המעטפת הכללית של האיחוד, אך מצד שני מאפשר לבצע אותו בהדרגתיות גדולה בהרבה - יאפשר ליישם איחוד מלא בפרק הזמן של 20 השנים הבאות.

הוועדה סברה גם שמודל כזה יאפשר להשיב את המערכות למצב סביר, לאחר הטלטלה הגדולה שעברה רשות המסים, ולאחר שניסיון האיחוד בוצע באופן כושל, מתחילתו ועד סופו, לפי התרשמות הוועדה.

חברי הוועדה הנוספים, בנוסף לפרופ' סוארי הם: נציב מס הכנסה לשעבר, יוני קפלן; מנכ"ל משרד הממשלה והממונה על השכר לשעבר, יוסי קוצ'יק; רו"ח אבידור אבני; וסגן נציב שירות המדינה, מוטי אהרוני.