מחירי גז הבישול התייקרו מעבר למצופה - ובן-אליעזר מאיים בהחזרת הפיקוח

ל"גלובס" נודע כי חלק מחברות הגז העלו את המחירים בשיעור חד של 20%, זאת מעבר להערכות משרד התשתיות כי המחירים יתייקרו בעד 10% בממוצע

פחות משבועיים מאז הוסר הפיקוח ממחירי הגפ"מ (גז בישול) הסיטונאיים, ומשרד התשתיות כבר מאיים בהחזרת הפיקוח עקב עליית המחירים בשוק. שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, אמר היום (ב') כי "אם מחירי הגפ"מ יתייקרו באופן לא סביר - יוחזר הפיקוח הממשלתי". בן אליעזר הוסיף כי ישקול ביתר שאת את נושא הסרת הפיקוח על הגפ"מ, ויבחן את התנהלות החברות במשק הדלק בכלל, ובשוק גז הבישול בפרט.

שר התשתיות אמר את הדברים על רקע פניות של מספר גופים וארגוני צרכנים שהביעו חשש מהתייקרות חדה של מחירי הגז בעקבות הסרת הפיקוח. ל"גלובס" נודע כי חלק מחברות הגז העלו את המחירים לצרכנים בשיעור חד של 20%, זאת מעבר להערכות משרד התשתיות לפיהן המחירים יתייקרו בעד 10% בממוצע.

בתחילת החודש הוסר הפיקוח ממחירי הגפ"מ הסיטונאיים בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד, זאת בהמשך להפרטת בז"ן. בעקבות הסרת הפיקוח, התייקר מחיר הגפ"מ בבתי הזיקוק ב-15%-20% בממוצע, ואולם חברות הגז החליטו שלא לספוג את ההפסדים על חשבונן והעלו את מחירי הגפ"מ לתעשייה ולצרכנים.

גורמים במשק הגז אמרו היום כי "העלאת המחירים הייתה צפויה עקב הסרת הפיקוח בבתי הזיקוק. היה ברור שגם הצרכנים הביתיים ייפגעו מאחר והחברות מוגבלות ביכולתן להעלות את המחיר לתעשייה". במסגרת הצו להסרת הפיקוח, נקבעה מגבלה לפיה מחיר הגז הסיטונאי לא יעבור את מחיר היבוא, אחרת תישקל החזרת הפיקוח. לפי הצו, כל אחד מבתי הזיקוק חויב לדווח למשרד התשתיות על המחיר בו סיפק גפ"מ לצרכנים.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "המשרד מקדם, בין השאר, הליכים להגדלת קיבולת האחסון של גפ"מ מיובא, פועל להסיר חסמים בתחום מחירי היבוא בנמל חיפה, ובודק אתרים נוספים לפריקת גפ"מ מיובא. במקביל, פועלים במשרד התשתיות הלאומיות להגברת התחרותיות ולהסרת חסמי מעבר בין ספקים".