eBay מקימה דרך שופינג.קום מרכז פיתוח בישראל; החלה בגיוס עובדים

המרכז המקומי החדש יהיה אחראי על טכנולוגיית המיון והקטלוג של אתר המכירות הפומביות

אתר המכירות הפומביות eBay מגדיל את נוכחותו בישראל באמצעות העמקת הפעילות המשותפת עם שופינג.קום ופותח מרכז פיתוח בארץ. המרכז החדש יהיה אחראי על פיתוח טכנולוגיית המיון והקטלוג של eBay העולמית, כך לפי ג'וש סילברמן, מנכ"ל שופינג.קום. סילברמן ביקר השבוע בישראל במסגרת המפגש השנתי של אתרי שופינג.קום בעולם.

סילברמן מוביל את הפעילות והאסטרטגיה העסקית של שופינג.קום. עד לאחרונה היה סילברמן סמנכ"ל המוצרים של שופינג.קום, וקודם לכן כיהן במגוון תפקידים ניהוליים ב-eBay, ביניהם כסגן נשיא ומנכ"ל פעילות החברה בהולנד. לפני eBay, סילברמן היה שותף, מייסד ומנכ"ל אוויט (Evite), אתר לתכנון אירועים חברתיים, וכן גם כיהן בתפקידים ניהוליים במעבדות ADAC ובוז אלן המילטון.

שופינג.קום, אתר השוואת המחירים בראשון בעולם, התחיל את דרכו כדילטיים, סטארט-אפ ישראלי מנתניה. החברה, שבהמשך שינתה את שמה לשופינג.קום, שרדה בקושי את שנות המשבר, אבל המריאה ב-2004. היא הונפקה בנאסד"ק וב-2005 נרכשה בידי eBay תמורת 634 מיליון דולר.

כיום שופינג היא חברה-בת של eBay, כאשר שופינג.קום ישראל אחראית על פיתוח ותחזוקת קטלוג המוצרים העומדים בבסיס פעילותה של שופינג.קום העולמית. המרכז בארץ אחראי על קטלוג המוצרים באתרי שופינג.קום בארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה ובאוסטרליה. בסך הכל מספר המשתמשים בשופינג.קום מגיע היום ל-214 מיליון.

שופינג.קום היא כאמור חלק מחטיבת השווקים (Market Places), הכוללת גם את רנט.קום וסאטב-האב.קום (StubHub.com). הכנסות חטיבת השווקים הגיעו ברבעון השני ל- 1.29 מיליארד דולר, 26% יותר מהשנה שעברה.

"ב-eBay מרוצים משופינג.קום"

סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, אמר השבוע כי ההכנסות של מיקרוסופט מפרסום יגיעו ל-25% מהיקף העסקים. באלמר לוטש עיניים לטריטוריה של eBay. סילברמן דווקא מברך על התחרות: "אנחנו חיים מפרסום, וכך גם eBay. הכלים שלנו הוכיחו את עצמם הכי יעילים. אנחנו שמחים על התחרות ואני מאמין שהעולם ירוויח ממנה".

" מה גרם לכם לפתוח את מרכז הפיתוח כעת?

סילברמן: "יש בארגון הכרה שנוכל לקחת את הטכנולוגיה של שופינג.קום ולעשות דברים דומים עבור eBay, במטרה לשפר את חווית המשתמש".

עמית מניפז, מנהל הסניף הישראלי של שופינג.קום, מוסיף: "בשופינג אנחנו מארגנים את הדברים - מסדרים את כל המידע באופן מובנה במטרה לאפשר ללקוחות למצוא מוצרים במחיר הנכון. אנחנו מארגנים עשרות מיליוני הצעות בכל שנה. הרעיון הוא לנסות ולשנות דברים שיהיו דומים למידע שיש ב-eBay - לקחת את עולם המידע של eBay ולארגן אותו. כיום אנחנו בעיצומו של פיילוט למוצרי eBay. עד היום עברנו על 1000 קטלוגים בשלוש שפות (אנגלית, גרמנית וצרפתית - ב.פ). אנחנו משתמשים בכלים של שופינג.קום במטרה להגביר את הכוח של eBay".

סילברמן אומר שלקח זמן כדי להבין את הסינרגיה האמיתית בין שופינג ל-eBay: "צריך היה לחשוב איך מחתנים את המוצרים. eBay היא רוכשת טובה של חברות. אם היא קונה חברה זה בגלל שהיא עשתה דברים טובים, ולכן היא מבקשת שלא לשבור את החברה הנרכשת. eBay רכשה את שופינג ונתנה לה להמשיך ולהיות יחידה עצמאית - פיננסית וטכנולוגית. שופינג עמדה בכל הפרמטרים ש-eBay העמידה. eBay היא לא חברת אחזקות והיה ברור שהרכישה צריכה להיות ממונפת.

"כעת בחרנו את האזורים שאפשר למנף ואנחנו חושבים על השילוב. אני גאה שאנחנו עושים את הדברים בדרך הזאת. הגדרנו את אזורי הליבה בהם שופינג יכולה לתרום ל-eBay. שופינג היא עדיין אתר ההשוואות המוביל ואנחנו אתר המסחר המוביל בעולם. אנחנו מאמינים שנוכל להגדיל את מספר הלקוחות שמוצאים מוצר שמתאים להם באמצעות מיון וקטלוג טובים יותר. מרכז המצוינות לקטלוג ומיון הוא חלק חשוב בעבודה שלנו וישראל תהיה המרכז הטכנולוגי בתחום".

לדברי סילברמן, eBay אינה חושפת את הביצועים של היחידות הנפרדות, אך שופינג עושה את עבודתה היטב: "היא חלק מחטיבת השווקים. אנחנו שומרים על הרוח של היחידה האסטרטגית והיזמית. זה חשוב עבורנו. eBay כבר אמרה כמה פעמים ששופינג פועלת מצוין ואנחנו מאוד מרוצים מהרכישה".

לדברי מניפז וסילברמן, מרכז הפיתוח הישראלי מצוי בשלב של גיוס עובדים. סילברמן אומר שהוא מחפש עובדים משני סוגים: מהנדסים טובים שאוהבים לפתור בעיות שאחרים חושבים שלא ניתן לפתור אותן, ותחקירנים גלובליים שמתמחים במיון: "אנחנו מחפשים מומחי תוכן לעולם המסחר באינטרנט, כאלה שיודעים איך אנשים מתנהגים, אנשים שרוצים לסדר את העולם. חשוב לנו להבהיר שהפעילות היא לא של מיקור חוץ. זה לא שאנחנו שולחים בעיה לפתרון בישראל, אלא הצוות הישראלי יהיה חלק אינטגרלי של החברה שתפקידו יהיה להגדיר בעיות ולפתור אותן. אחת הבעיות שהמרכז הישראלי יצטרך להתמודד איתן היא שהמוכרים מגדירים את ההצעות באופן לא מיטבי, ולכן האתגר יהיה למיין את ההצעות מול המוכרים".

" האם אתם שוקלים לפתוח בישראל גם פעילות של eBay?

"אין החלטה לפתוח פעילות כזו בישראל. אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה, אבל כרגע יש תעדוף של אתרים אחרים בעולם. מדובר בשוק קטן. נכון שיש בו חדירה גבוהה של אינטרנט, ולאנשים יש כרטיסי אשראי והם קונים ברשת, אך עדיין גודל השוק הוא מצומצם". "