הזרים שבים לישראל: הזרימו לבורסה 300 מיליון דולר בספטמבר לאור ההתאוששות בשוקי העולם

זאת במקביל לעלייה בהשקעות בשווקים המתעוררים בעולם * בנק ישראל: סיכון שער החליפין ירד בספטמבר במקביל לירידה בסיכון שער החליפין בשווקים המתעוררים * ירידה גם במימושים בני"ע זרים בקרב משקי הבית

ההתאוששות בשוקי ההון הגלובלים ממשבר האשראי שפקד אותם בקיץ לא פסחה, כידוע, על תל אביב. מנתנוי פיעלות המט"ח של בנק ישראל לחודש ספטמבר עולה, כי המשקיעים הזרים השקיעו בבורסה באחד העם לא פחות מ-300 מיליון דולר בחודש ספטמבר, וזאת בהתאם להשקעות ניכרות בשווקים המתעוררים ברחבי העולם על רקע הרגיעה בשוקי ההון בעולם.

"המימושים בהחזקותיהם של תושבי החוץ באג"ח הממשלתיות צומצמו במידה ניכרת", נמסר מבנק ישראל, אולם במקביל נרשמו בקרב הזרים מכירות מט"ח במכשירים קצרי טווח באמצעות עסקאות עתידיות בהיקפים משמעותיים של כמיליארד דולר.

השקל הישראלי התחזק בספטמבר ב-2.7%, ייסוף מתון יותר לעומת זה שנרשם באוגוסט אשר הסתכם ב-4.2%. לעומת זאת, השקל נחלש מול האירו ב-1%, בעוד הדולר נחלש מול המטבע האירופי באותה תקופה ב-4.3%.

מנתוני בנק ישראל עולה, כי סיכון שער החליפין (כפי שנמדד על ידי סטיית התקן הגלומה באופציות שקל-דולר) ירד בהדרגה במהלך החודש ובסופו עמד על רמה של 8.4%, כלומר 0.6% נמוך מאשר באוגוסט. זאת, במקביל לירידה בסיכון שער החליפין בשווקים המתעוררים.

עדות נוספת לחזרת המשקיעים הזרים לארץ היא ברכישות המט"ח של המגזר העסקי אשר נצפו בהיקף ניכר בספטמבר לשם הפקדה בחשבונות מט"ח בארץ. "דפוס זה של רכישות מט"ח קצר טווח בעת ייסוף נצפה בעבר פעמים רבות. זאת, בהמשך לזרם ההשקעות הישירות בחו"ל של מגזר זה".

האופטימיות בשווקים לא פוסחת גם על המשקיעים הפרטיים, שכן בקרב משקי הבית התמתנו מאוד המימושים באחזקות בני"ע זרים, במקביל לרגיעה שהסתמנה בשוקי ההון בעולם, וזאת במקביל להמשך הצבירה בפיקדונות בבנקים בארץ.