מעגל ההצלחה

הדרך להצלחה עסקית נסללת בהיכרות עם האני-המנהל הפנימי

ליאורה ליפץ היא יו"ר לשכת המאמנים הישראלית ומוציאה את "אימון אישי" - ניוזלטר יומי ובו טיפים למנהלים. להרשמה חינם [לחץ כאן]

כששואלים אותי מדוע אני כה אוהבת ניהול, אני עונה שזה משום שניהול הוא אתגר בלתי פוסק אשר מוביל לחקר עצמי ומשם להתפתחות אישית וצמיחה. מיגוון המיומנויות והכישורים להם זקוק המנהל על מנת להצליח הוא רחב ביותר ובהיותו כזה הוא מזמן לעיתים קרובות מצבים שמחייבים התמודדויות חדשות, חשיפה של תכונות שלא מודעים לקיומן, ומיצוי היכולות מעבר למה שמוכר.

בעיני זה מרתק. כן - חקר עצמנו וזה אינו דבר שקל לעשותו. רבים מאיתנו מתקשים לעשות זאת בעצמנו, ולכן משאירים את האחריות להצלחה בידיהם של האחרים. כאלה הם מנהלים שעדין לא הגיעו למקום שבו הם מסוגלים להתבונן בעצמם כבמראה מתוך סקרנות לעצמם, ולצאת לתהליך של צמיחה ושינוי בר-קיימא.

יש נסיבות, יש אילוצים, יש הפרעות בלתי צפויות, יש אנשים קשים ומקשים אבל במקום להתעסק עם מה שבחוץ, אני מעדיפה תמיד לעסוק עם מה שבפנים.

האם תוכלו לומר לי שיש משהו שמעניין אתכם באמת יותר מאשר אתם עצמכם? האם לא כל מה שאתם רואים, חושבים או עושים, בסופו של דבר קשור רק בכם?

שימו לב כמה אתם אנרגיה אתם משקיעים בדברים שאין לכם כלל שליטה עליהם, במקום לעסוק בדבר היחיד שיגרום להצלחתכם וזה אתם.

מאחר ואני מודעת, גם מנסיון וגם מתוך עבודתי עם מנהלים, ביניהם בכירים ביותר, לקושי הטמון ב"מיקוד פנים", אנסה השבוע להציג דרך שתקל עליכם להחזיר לעצמכם את האחריות להצלחתכם.

שלב ראשון - שרטוט מעגל ההצלחה שלך

קיבעו לעצמכם פגישה של שעה עם עצמכם וסמנו אותה ביומן, רצוי מוקדם בבוקר או בסוף היום, ועדיף יום חמישי בשבוע.

אתם מכירים את הארגון בו אתם עובדים, את הייעוד שלו, את המטרות שלו, את האווירה והתרבות, את האנשים. אני מניחה כי בתקופה זו כבר גיבשתם גם את תכנית העבודה שלכם לשנת 2008 והיעדים והמשימות שעליכם לבצע ידועים וברורים לכם.

ציירו לכם על דף, את מעגל ההצלחה הניהולי וחלקו אותו לשמונה פלחים: מרכז המעגל מסומן בספרה 0 וחיצון המעגל מסומן ב-10. השאירו את פלחי המעגל ללא כותרת.

שאלו את עצמכם מה המיומנויות הניהוליות והכישורים הנחוצים לכם ביותר על מנת לבצע את התפקיד שלכם באופן המיטבי: אלו שבהם אתם מצוינים וכאלו שכאשר תוכלו לתת לעצמכם ציון 10 בהם, יביאו אתכם להצלחה.

אין משהו נכון או לא נכון, טוב או לא טוב, חשוב או לא חשוב. האמינו לי שלכל מנהל שעשה את מעגל ההצלחה הניהולי שלו, היו פרמטרים אחרים שנכלללו בו, לפי מהות התפקיד, לפי הכישורים הטבעיים שלו, לפי המיומנויות שרכש במשך שנות הניהול שלו, לפי הידע המקצועי שלו ולפי מבנה האישיות שלו.

בחנו את מיגוון הדוגמאות שאתן לכם ובחרו את השמונה שאמורים לעשות את ההבדל עבורכם. אתם יכולים ואף רצוי למצוא פרמטרים שלכם, אזי התהליך שלכם יהיה אף מהנה יותר ואפקטיבי יותר. אל תסיימו עד שהדברים יהיו מדויקים עבורכם. בחרו את 8 הפרמטרים ללא דרוג בשלב זה.

התמקדו ב-ארבעה תחומים ובכל אחד בחרו 1-3 מיומנויות כך שבסך הכל תציגו שמונה פרמטרים:

ניהול משימות: למשל - סדרי עדיפויות, סדר וארגון, עמידה בלוחות זמנים, תכנון בצוע, חלוקת מטלות, יכולת הגדרה פירוק משימות, ניהול מקביל של מספר פרויקטים, תאום פנים ארגוני ועוד ועוד.

תקשורת בין-אישית: הקשבה, אמפטיה, ניהול משברים, שיתופיות, תקשורת אפקטיווית, העברת מסרים, בניית צוותים, גמישות, פתיחות. ענייניות ועוד ועוד.

מנהיגות: העצמה, הנעה, רתימה, אסרטיביות ודומיננטיות, ניהול ללא סמכות (ניהול 360), השראה, התוית דרך וכיוון, מקור סמכות, אחריותיות ועוד ועוד.

הבנה עסקית: מודעות והבנה עסקית כבסיס לתכנון וקבלת החלטות, הכרת התחום, תובנות לקוחות, ניתוח עלויות ובקרה תקציבית, תכנון וראיה ארוכת טווח, הגדרת יעדים משתנים מתוך הדינמיות הקיימת ועוד.