מחקר: התקשורת בישראל מקדישה פחות מ-1% מהסיקור לאזרחים הערבים

מהמחקר שביצעה "אג'נדה" לפסטיבל ראש-פינה, עולה בנוסף כי רוב גופי התקשורת כמעט ואינם מעסיקים ערבים

"מה משותף לקשת, רשת, ערוץ ביפ, ערוץ הילדים, ערוץ 8, רשתות א' ב' ו ג', ענני תקשורת? - כולם לא מחזיקים עובדים ערבים", כך טוען היום ארגון אג'נדה שפרסם הבוקר (א') מחקר שערך בשנה האחרונה שמטרתו היה לבחון את נוכחות האוכלוסייה הערבית בתקשורת בשפה העברית בישראל.

המחקר נמשך כשנה מיוני 2006 ועד מאי 2007, והוא יוצג במלואו בפסטיבל ראש פינה שייערך בסוף השבוע במהלך דיון בנושא "איפה הם כולם - הערבים, החרדים, הרוסים, האחר?".

במהלך תקופת המחקר נותחו אייטמים בתוכניות אקטואליה, ראיונות, יומנים ותוכניות אירוח בערוץ 1, ערוץ 2, ו ערוץ 10; וכן בתחנות הרדיו רשת ב' וגלי צה"ל, ובאתרי האינטרנט וואלה, ווינט ו-nrg.

אג'נדה היא ארגון ללא מטרות רווח הפועל להנעת דיון בנושאים חברתיים בתקשורת הישראלית ובשיח הציבורי. הפרויקט שם, בשלב הראשון, דגש מיוחד על אזרחי ישראל הערבים- כממלאי תפקידים בכלי התקשורת.

לטענת אג'נדה, למרות העובדה שהאוכלוסייה הערבית מהווה כ-20% מאזרחי ישראל, התקשורת בעברית מקצה לה פחות מאחוז אחד של חשיפה הן ברדיו והן בטלוויזיה וכי בטלוויזיה מגיע שיעור הנוכחות של הערבים ל-69%. מהנתונים עולה כי במהלך השנה שידר ערוץ 1 כ-15 אלף אייטמים מתוכם 161 בלבד (1.04%) עסקו בערבים אזרחי ישראל. ערוץ 10 שידר כ-18 אלף אייטמים מתוכם 91 (0.5%) הקשורים לערבים ואילו בערוץ 2 שודרו השנה כ-14 אלף אייטמים כש-78 מהם (0.55%) קשורים לאוכלוסיה הערבית.

האייטמים העוסקים באזרחים ערבים בגל"צ עומדת על 0.91%. ואילו ברשת ב' על 0.45% בלבד. בין 46% ל-68% מהמקרים בהם מופיעים ערבים אזרחי ישראל בתקשורת בעברית, מוצגים בהקשר לסכסוך וכגורם מאיים.

באג'נדה טוענים כי באינטרנט ניכרת מגמת שיפור קלה בשיעור הסיקור: בסוף השנה שנבדקה הוכפל שיעור ייצוג האוכלוסייה הערבית ביחס לתחילת השנה.

מתחקיר שערכה אג'נדה באשר למצב העסקת עובדים ערבים באמצעי התקשורת עולה כי קשת, רשת, ערוץ ביפ, ערוץ הילדים, ערוץ 8, רשתות הרדיו בקול ישראל א' ב' ו ג', וחברות ההפקה המובילות בישראל כמו גם ערוצי האינטרנט nrg ו-וואלה, כמעט ולא מחזיקים במחלקות התוכן עובדים ערבים. מהנתונים עולה כי ערוץ 1 מעסיק 3 עובדים, חדשות ערוץ 2 - 8 עובדים, ערוץ 10 ארבעה עובדים והטלוויזיה החינוכית 5 עובדים.

מוואלה נמסר בתגובה: "בעניין עובדים ערבים במערכת, אהלן וסהלן! נשמח להעסיק כאן כל עובד מוכשר באשר הוא". מערוץ 10 נמסר בתגובה: "מגישת החדשות הערבייה הראשונה בישראל (שמגישה חדשות בעברית), לוסי אהריש, שייכת לחדשות 10. אנחנו היחידים שמעסיקים יוצאי מגזרים שונים ללא שום מימון חיצוני וללא תמיכה ממשלתית".

מענני תקשורת נמסר בתגובה: "צר לנו כי ארגון אג'נדה עורך מחקר שכזה מבלי לבדוק את הנתונים לעומק ומבלי לפנות לגורם כלשהו בענני תקשורת כדי לקבל את הנתונים האמיתיים. ענני תקשורת היא גוף התקשורת היחיד בישראל אשר ניגשה בשנת 2004 למכרז להקמת ערוץ ייעודי בשפה הערבית. במשך חודשים ניסה אודי מירון, מנכ"ל ענני תקשורת למצוא שותפים ערביים, אולם למרות מאמצי החיפוש, לא נמצא הגוף המתאים. ענני תקשורת העסיקה בתקופה זו שני עובדים ערביים. עובדתית, מאז, לא התקבלו במשרדי ענני תקשורת ולו קורות חיים של אדם אחד!! ממוצא ערבי".

זכיינית ערוץ 2 רשת מסרה בתגובה: "רשת אינה מנהלת עניינים מסוג זה מעל גבי העיתון".

מזכיינית ערוץ 2 קשת נמסר בתגובה, כי הטענות שמציב המחקר אינן תואמות את המציאות שכן החברה מעסיקה עובדים ערבים הן במשרות במשרדיה הראשיים והן כמנחים בפרויקט החברתי "יוצרים עם קשת". עוד נמסר מקשת כי גם המסך מקדיש זמן ומשאבים לתכנים דוברי ערבית. בימים אלו מתוכננת השקתה של "עבודה ערבית" - דרמה שתדבר בשתי השפות באופן שוויוני ועוסקת במעמדו של הערבי בחברה הישראלית; וכן משודרת בימים אלה "דיבורים של גדולים" המביאה פרשנות של ילדי המגזר הערבי לנושאי אקטואליה; והתכנית "בלי אבל". קשת רואה בשאלת הייצוג הראוי של החברה הערבית - אחד מהנושאים החשובים ביותר שלהם היא מקדישה מאמצים מיוחדים".

מוטי שקלאר, מנכ"ל רשות השידור, מסר בתגובה: " גופי התקשורת בישראל לא נותנים מספיק ביטוי לקבוצת הפריפריה והמיעוט ביחס לגודלם באוכלוסיה. הנהלת רשות השידור פועלת על מנת לתקן עיוות זה בתקווה שגם גופי שידור אחרים יצטרפו".

מחברת נגה תקשורת נמסר בתגובה: "בנגה תקשורת מתקבלים לעבודה אנשים בהמשך לפנייתם ובהתאם לכישוריהם, ללא הבדל דת, גזע ומין. ברמת התוכן אנו גוף שנותן במה גם למגזר הערבי, כמו למגזרים אחרים - ולראייה הסרט 'דאבל דייט', ששודר במהלך חופשת הסוכות במסגרת פרויקט 'ילדים יוצרים סרטים', שהינו סרט בשפה הערבית, שצולם בכפר איכסל ונוצר על-ידי ילדים מהמגזר הערבי. כמו כן, גם ערוץ 8 עוסק רבות בשאלת הקשר ערבי-ישראלי".