אינדקס תנפיק תעודת סל על מדד התל-בונד ללא דמי ניהול

התעודה גם תחלק את מלוא הקופון, ולכן לאינדקס לא יהיו שום הכנסות מתפעול * המטרה: גידול בנתח השוק על חשבון הרווחיות * כיום תעודות הסל על המדד גובות דמי ניהול של 0.3%

התחרות בענף תעודות הסל ממשיכה להחריף. ל"גלובס" נודע, כי אינדקס תעודות סל תנפיק תעודת סל על מדד התל-בונד 20, שלא ייגבו תמורתה דמי ניהול ומלוא הקופון יחולק למשקיעים, לפחות בחצי השנה הקרובה. המשמעות: לאינדקס לא יהיו הכנסות מהתעודה הזאת, והיא אף עלולה להפסיד בגינה, שכן תפעול התעודה דורש משאבים.

כיום ישנן ארבע תעודות סל על מדד התל-בונד, כשבכולן נגבים דמי ניהול של 0.3%, חלקם באופן ישיר כדמי ניהול, וחלקם באמצעות גביית חלק מהקופון.

אינדקס מפירה את שווי המשקל בתעודות על המדד הזה, שנקבע על דמי ניהול בשיעור של 0.3%, כשהיא בוחרת ללכת על 0% דמי ניהול ללא מקורות הכנסה למנהל התעודה.

ניתן להניח שהמהלך שאינדקס עושה נועד להגדיל את נתח השוק שלה. אינדקס, שבבעלות משותפת של ברק קפיטל של אייל בקשי, דש ודלק קפיטל ובניהולו של אורי בן-דב, היא חברת תעודות סל צעירה יחסית, הקיימת פחות משנתיים והיקף נכסיה עומד כיום על פחות מ-2 מיליארד שקל.

התעודות על מדד התל-בונד נחשבות לאחת ההצלחות הגדולות ביותר של ענף תעודות הסל בשנה החולפת. מדד התל-בונד, המכיל את 20 איגרות-החוב הקונצרניות הגדולות ביותר, הושק בפברואר השנה. מיד לאחר השקת המדד הונפקו מספר תעודות סל, וכיום היקפן עומד על כ-3.5 מיליארד שקל. כלומר, יותר מ-17% מתעשיית תעודות הסל מרוכזים במדד אחד. על רקע המיליארדים שמגלגלות התעודות בענף הזה, לאינדקס קיים פוטנציאל לנגוס במתחריה באופן שיגדיל משמעותית את נתח השוק שלה. כך, לדוגמה, אם תצליח לגייס מיליארד שקל, יגדל נתח השוק שלה ביותר מ-50%.

ענף תעודות הסל התאפיין מאז ומתמיד בתחרות קשה, מכיוון שמדובר בתחום בו המוצר הוא גנרי. יחד עם זאת, נראה שבתקופה האחרונה חלה עליית מדרגה ברמת התחרות. לפני כשבועיים הודיעה קסם של אקסלנס בצעד חריג כי היא תחלק למשקיעיה 0.25% נוסף מעל לתשואת המדד למחזיקים בתעודת הסל על מדד ת"א 100. ביום חמישי האחרון הודיעה תכלית, כי היא מיישרת קו וכי גם היא תחלק את ה-0.25% הנוסף, ולא מן הנמנע שחברות נוספות יודיעו על כך. אגב, היום הודיעה קסם כי תחלק 0.25% נוסף גם בתעודה על מדד המעו"ף.

כעת אינדקס באה ושוברת את הכלים גם במדד התל-בונד, אלא שהפעם לא בטוח ששאר המתחרות יישרו קו, ובכך יוותרו לחלוטין על הכנסותיהן מהתעודה הזאת. ייתכן שהפעם דווקא אינדקס תיישר קו עם המתחרות, ולאחר שתשיג נתח שוק משמעותי באפיק, תגבה דמי ניהול בדומה למתחרותיה. יחד עם זאת, צעד זה אינו צפוי בחצי שנה הקרובה.

בסופו של דבר, התגברות התחרות בענף תעודות הסל פועלת לטובת המשקיע, שנהנה כיום מתנאים טובים יותר מאשר בעבר (על חשבון מנהלי תעודות הסל כמובן). יחד עם זאת, בכל פעם שמוכרזת הטבה, חשוב לבדוק את האותיות הקטנות ולעקוב אחר הפרסומים של חברות תעודות הסל השונות. במקרה הזה רצוי לעקוב אם ומתי תסתיים ההטבה של אינדקס, ומה יהיו התנאים החדשים שתציע לעומת מתחרותיה.