ראש הממשלה אהוד אולמרט במסיבת עיתונאים לגבי מצב בריאותו: "יש לי סרטן בערמונית; אני כשיר להמשיך בתפקידי"; יעבור טיפול כירורגי

(עדכון) - מדובר באירוע בלתי שגרתי בו ראש ממשלה מדווח על מצבו * רופאו האישי: "לראש הממשלה ידועות תופעות הלוואי, אך הן לא ישפיעו על תפקודו; יש 95% להחלמה מוחלטת" * לכשיעבור ראש הממשלה ניתוח, תחליפו שרת החוץ ציפי לבני * לסקירת המסחר בבורסה * לסקירת המסחר בדולר * דעה: אנושי, פגיע. פופולרי?

ברגעים אלו מתכנסת מסיבת עתונאים בהשתתפות ראש הממשלה אהוד אולמרט, ד"ר שלמה שגב רופאו האישי ופרופסור קובי רמון מבית החולים שיבא. מדובר באירוע בלתי שגרתי כיוון שאין חוק במדינת ישראל המחייב את ראש הממשלה לדווח על מצבו הבריאותי.

ראש הממשלה פתח ואמר: "ביקשתי לזמן אתכם על מנת למסור הודעה אישית הקשורה למצב בריאותי. אני נוהג לעבור בדיקה שנתית המאפשרת גילוי ואבחון מוקדם. לאחר שובי מרוסיה עברתי בדיקה שתוצאותיה נמסרו לי בסופשבוע אחרון. מכך עולה כי התגלו אצלי סימנים של גידול סרטני בערמונית, אך כשיר להמשיך בתפקידי". "אין כל צורך בהקרנות וטיפולים מתמשכים".

רופאיו של ראש הממשלה אמרו כי ניתן להמשיך לתפקד כך ללא כל בעיה. יש לציין כי שיעורי התחלואה בסרטן הערמונית נמצאים בעלייה מתמדת בעשור האחרון.

פרופסור רמון אמר כי ההחלטה לגבי סוג הטיפול היא בידי ראש הממשלה. "כרגע ראש הממשלה יילך לטיפול כירורגי. אם יהיה הליך של ניתוח - האם תהיה הרדמה מקומית או כללית יחליטו בזמן ובמקום".

ד"ר שגב אמר כי לא היה כל ממצא בעייתי במצב בריאותי של ראש הממשלה. "הגילוי המוקדם התבצע על סמך הביופסיה. לראש הממשלה ידועות תופעות הלוואי אך הן לא ישפיעו על תפקודו". "הגידול איננו מסוכן בטווח הקצר. הוא בר ריפוי וניתן להתייחס לכך כדבר שאינו מסוכן ריפוי. לרפואה יש אמצעים יעילים".

עוד אמר ד"ר שגב: "יש 95% להחלמה מוחלטת". "אין כל קשר בין גידול בערמונית לגידולים אחרים", הוסיף.

דובר משרד ראש הממשלה אמר כי מידע בדבר מחלתו ואפשרות למילוי מקום זמני של שרת החוץ ציפי לבני הועבר אליה, לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת בשעה האחרונה.

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר כי "בכל יום נפטר אדם בישראל מסרטן הערמונית ושישה גברים מאובחנים כלוקים במחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל - כך עולה מנתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות. על פי הנתונים, מתגלים בישראל כ-2,250 מקרים חדשים של סרטן הערמונית וכ-380 גברים מתים ממנה מדי שנה".

רק הבוקר (ב') קיבלו כל כתבי משרד ראש הממשלה הודעת זימונית המציינת כי בשעה 12:00 יכנס ראש הממשלה מסיבת עתונאים מיוחדת בה ידווח על מצבו הבריאותי. גורמים בלשכתו של אולמרט, 62, מסרו הבוקר הודעה כי "לא מדובר במשהו קריטי או חמור במיוחד", מה שהתברר כלא נכון בדיעבד.

הלשכה ניסתה למנוע את הפרסומים המוקדמים. תחילה ניסו למנוע בלשכה את דבר פרסום מסיבת העתונאים אך בסופו של דבר המידע דלף לתקשורת והפרסומים החלו לזרום באתרי האינטרנט השונים.

לפני מסיבת העתונאים גברו השמועות בנוגע לתרחישים נעימים פחות, והכנסת כולה רחשה סביב מה תהיה הודעתו של אולמרט.

ח"כ רן כהן (מרצ) בירך את ראש הממשלה על שיתוף הציבור במצבו ועל השקיפות. "אין צורך שראש ממשלה יתפטר בשל מצבו", אמר, "אולם חובה עליו להתפטר בגין מלחמת לבנון ופרשיות השחיתות בהן הוא מעורב".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי-מפד"ל), אמר כי "אולמרט לא צריך להתפטר בגלל הגידול". לדבריו, "לא מדובר במחלה שאמורה להפריע לו לשמש כראש ממשלה. הגידול לא צריך להפריע לו לתפקד. מדובר בגידול לא אלים". ואולם, אלדד סבור כי ראש הממשלה צריך להתפטר בשל נסיבות אחרות: "הוא צריך להתפטר לא בגלל הגידול - אלא למרות הגידול, בגלל כשלים אחרים בתפקודו", אמר.

גם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ מנחם בן ששון (קדימה), סבור כי אולמרט יכול להמשיך בתפקידו למרות המחלה. "אני משבח את ראש הממשלה על היוזמה שנקט, על השקיפות המלאה, תקינות ההליך ועוז הרוח", אמר, "אני מאחל כי הטיפול יסתיים בהחלמה מהירה, בדומה לרוב הטיפולים במקרים מהסוג הזה ומביע אמון מלא בהמשך תפקודו של ראש הממשלה".

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל, ח"כ אורי אריאל, הצטרף למברכים: "אנו מתפללים לשלומו ומאחלים לו רפואה שלמה", אמר.

אם ראש הממשלה יצטרך להיכנס לניתוח כלשהו, שרת החוץ וממלאת מקום רה"מ תחליפו. לא מדובר בנבצרות מסוג כלשהו אלא בהעברת סמכויות.

אהוד אולמרט