כוחן האמיתי של הרשתות הפרטיות

"גלובס" חושף לראשונה את נתוני נילסן על נתחי השוק האמיתיים של הרשתות הפרטיות: בעוד שבזירה הארצית הן מחזיקות כ-20% מהשוק, בבחינה אזורית מתגלה שבירושלים קו-אופ ישראל ורמי לוי הם גדולים יותר משופרסל ובתל-אביב לחצי חינם יש 11% מהשוק. אין פלא שהרשתות הגדולות חיות בפחד מתמיד > אילנית חיות

הרשתות הפרטיות (ששתיים מהן הפכו לציבוריות) כבר מזמן נמצאות על הכוונת של הרשתות הגדולות - שופרסל ורבוע כחול. אפילו מהלך מגה בעיר של רבוע כחול מכוון אליהן. אבל אם במבט מלמעלה על השוק בישראל הן מחזיקות יחד בנתח כולל של כ-20%, בפילוח אזורי מתגלה כוחן האמיתי הגבוה בעשרות מונים: הן מגלגלות מאות מיליוני שקלים כל אחת, והמחזור של כמה מהן כבר מתקרב למיליארד שקל. אין פלא איפה, שהמאבק בינן לבין הרשתות הגדולות ואף בינן לבין עצמן, רק הולך ומתעצם.

בחתך של תתי-אזורים כוחן רב עוד הרבה יותר. "בגלל הפיתוח הממוקד שלהן, הן שולטות בתתי-אזורים כמו השריף בעיירה: חצי חינם באזור חולון-בת-ים, סופר דוש בבת-ים, רמי לוי בירושלים, יינות ביתן בראש העין ויוחננוף ברחובות. כך לדוגמא, הסופרמרקט של כהן בנתיבות עושה יותר מ-50% מהשוק בנתיבות. הרשתות ניסו להיכנס לערים כאלה קטנות וקשה להן", אומר תמיר בן שחר מצ'מנסקי בן-שחר, משרד לייעוץ אסטרטגי שיווקי וקמעונאי.

"הם צעירים, נמרצים, מלאי התלהבות ואמביציוזיים. היתרון הגדול שלהם הוא שאין להם עלויות כי הם קטנים. בעבר הם לא פלשו אחד לאזור של השני אבל כתוצאה מההתרחבות נפרצו כל הסכרים, האזורים כבר לא מוגדרים ומתחילה מלחמה", אומר ספק גדול בשוק.

ירושלים:

הרשתות הפרטיות מובילות

כוח הרשתות הקטנות חזק במיוחד באזור ירושלים. נתח השוק שבו מחזיקות קו-אופ ישראל ורמי לוי יחד, משתווה לנתח השוק הארצי של רשת שופרסל ועומד על 37%.

לפי נילסן, שופרסל אומנם עדיין מובילה את השוק באזור ירושלים עם נתח שוק של 29% ברבעון השלישי השנה, אך נתח זה נמוך משמעותית מהנתח הארצי של הרשת.

השחקן השני בגודלו בירושלים הוא קו-אופ ישראל, המחזיק בנתח שוק של 21%. רבוע כחול ורמי לוי תופסים את המקום השלישי עם נתח שוק כספי של 16% כל אחת. חשוב לציין שנתח השוק של רמי לוי מושג באמצעות שבעה סניפים בלבד באזור, לעומת 20 סניפים ויותר של המתחרים.

בכלל, בניתוח של ארבעה רבעונים אחרונים, שופרסל לא הצליחה להגדיל את כוחה באזור ירושלים ואילו רבוע כחול איבדה מעט נתחי שוק לטובת המינימרקטים הפרטיים: מנתח שוק כספי של 19% ברבעון האחרון ב-2006 לעומת נתח כספי של 16% ברבעון השלישי השנה. באותה תקופה גדל נתח השוק של המינימרקטים הפרטיים מ-11% ל-13%.

צפון:

המינימרקטים פורחים

התופעה המעניינת ביותר באזור הצפון היא פריחתם של המינימרקטים הפרטיים, במקביל לעובדה ששום רשת פרטית משמעותית לא צמחה בו.

בעוד המינימרקטים הפרטיים מחזיקים בנתח שוק ארצי של כ-10%, באזור הצפון הם החזיקו בשנה האחרונה בנתח שוק יציב של 25% ותפסו את המקום השני בגודלו בשוק אחרי שופרסל.

לעומתם, כוח הרשתות הפרטיות באזור קטן יחסית ועומד על 8% לעומת נתח שוק ארצי של כ-20%. ויתרה מכך, לאף אחת מהן אין נתח שוק בולט. עם זאת, נתח השוק של הרשתות הפרטיות גדל מ-6% ברבעון השלישי ב-2006 ל-8% ברבעון השלישי השנה.

לדברי בן-שחר, מקור כוחם של מינימרקטים הפרטיים הוא בחתך סוציו-אקונומי נמוך יותר של האוכלוסייה. "ככל שהמאפיינים הסוציו-כלכליים נמוכים יותר, כך נתח הקניות במכולת ובמינימרקט ליד הבית גדול יותר", הוא אומר.

כוחה של רשת שופרסל בצפון גבוה משמעותית מכוחה בארץ וברבעון השלישי השנה היא החזיקה בנתח שוק כספי של 44%. ברבעון הראשון השנה שופרסל אומנם הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה ל-46% אבל הדבר לא החזיק לאורך זמן ונתח השוק שלה היום זהה לנתח השוק שבו החזיקה ברבעון האחרון ב-2006. לעומתה, כוחה של רשת רבוע כחול בצפון נמוך מכוחה הארצי וברבעון השלישי השנה היא מחזיקה בנתח שוק כספי של 20%.

תל-אביב:

רבוע כחול מובילה

האזור היחיד בארץ שבו רבוע כחול מצליחה לקחת את ההובלה משופרסל הוא אזור תל-אביב. ברבעון השלישי השנה החזיקה רבוע כחול בנתח שוק כספי של 32% באזור, לעומת נתח שוק כספי של 30% שבו החזיקה רשת שופרסל.

בניתוח ארבעת הרבעונים האחרונים, ירד נתח השוק של רבוע כחול מ-35% ברבעון האחרון ב-2006 ל-32% ברבעון הראשון השנה ומאז שמרה הרשת על יציבות בנתח השוק שלה. לעומתה, נתח השוק של שופרסל התחזק בתקופה המקבילה מ-28% ברבעון האחרון ב-2006, ל-30% ברבעון השלישי השנה.

תל-אביב היא גם אחד המעוזים של רשת חצי חינם. נתח השוק שלה באזור כפול מנתח השוק הממוצע שלה בארץ, ועומד על 11% לעומת כ-5.3%. במשך כל השנה האחרונה הצליחה חצי חינם לשמור על יציבות בנתח השוק שלה באזור.

"זכי (זכי שלום, מנכ"ל ומבעלי רשת חצי חינם, א"ח) הוא ליגה אחרת מכולם. הצורה שבה הוא עורך את הסחר והמלאי שהוא מחזיק קדימה. יש לו קור רוח וקו מאוד ברור. הוא לא מזגזג. הוא יצר את הבידול הזה גם בפני הספקים וגם בפני המתחרים. הוא לא רואה אותם ממטר. עושה מה שטוב לו וזהו", אומר ספק גדול בשוק.

שחקן בולט נוסף באזור תל-אביב הוא סופר דוש, רשת פרטית הפועלת מהעיר בת-ים בלבד. לפי נילסן, ברבעון השלישי של השנה החזיק סופר דוש בנתח שוק כספי של 5% לעומת נתח שוק כספי של 4% שבו החזיק ברבעון האחרון ב-2006.

לדברי ספקים, בתחום העיר בת-ים בלבד, סופר דוש מוביל את השוק, עם שלושה סניפים בלבד, בהפרש עצום מהמתחרים. שופרסל שנטשה את העיר בת-ים לפני כארבע שנים, שבה לפעול בה רק לפני כחודשיים עם פתיחת סניף של זול פה בעיר.

יתר רשתות השיווק בתל-אביב מחזיקות יחד בנתח שוק כספי של 10% שגדל מעט בשנה האחרונה. ואילו המינימרקטים הפרטיים מחזיקים בנתח שוק כספי של 8%.

חיפה:

שופרסל כמעט מונופול

כוחה החזק ביותר של רשת שופרסל הוא במחוז חיפה שבו היא החזיקה ברבעון השלישי של השנה בנתח שוק כספי של 54%, לעומת נתח שוק ממוצע של 37% שבו היא מחזיקה בארץ. בשנה האחרונה שופרסל אף הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה באזור מ-52% ברבעון האחרון ב-2006 ל-54% ברבעון השני וברבעון השלישי השנה.

לדברי בן-שחר, מקור כוחה של שופרסל בחיפה הוא ברכישת קלאב מרקט.

"קלאב מרקט החלה את חייה באזור חיפה והקריות ששם הייתה לה שליטה עם עשרות סניפים קטנים שעברו לשופרסל. הממונה על ההגבלים טעתה בגדול כאשר היא לא יצרה מצב שבו לא תהיה שליטה של רשת אחת באזור הזה. המעניין יותר הוא שבמחוז חיפה יש מעט מאוד שחקנים פרטיים. השחקנים שאנחנו מכירים מהדרום או מירושלים, עדיין לא חצו את קו חדרה - נתניה", אומר בן-שחר.

רשת רבוע כחול היא אומנם השחקן השני בגודלו באזור חיפה אבל נתח השוק שלה באזור נמוך משמעותית מנתח השוק הארצי שלה ועומד ברבעון השלישי של השנה על 18% לעומת כ-23%. בנוסף, בשנה האחרונה איבדה רבוע כחול נתחי שוק באזור, באופן הדרגתי, מ-21% ברבעון האחרון ב-2006, לכאמור, 18% ברבעון השלישי השנה.

שחקן נוסף בחיפה הוא מחסני להב שבהסתכלות ארצית כמעט ולא רואים את נתחי השוק שלו אבל בחיפה הוא מחזיק בכל השנה האחרונה, באופן יציב, בנתח שוק כספי של 3%. ברבעון הראשון השנה אף הצליח מחסני להב להגדיל את נתח השוק שלו ל-4%.

כוחה של רשת טיב טעם באזור חיפה גדול מעט יותר מכוחה בארץ. ברבעון השלישי השנה החזיקה טיב טעם בנתח שוק כספי של 1.8% באזור, ירידה יחסית בהשוואה לרבעון האחרון ב-2006 שבו החזיקה הרשת בנתח שוק של 2.1%.

כוחם של המינימרקטים הפרטיים באזור חיפה גדול מעט מכוחם בארץ ועומד על כ-12% מהשוק ואילו כוחן של יתר רשתות השיווק נמוך יותר מכוחן בארץ ועומד על כ-8%. עם זאת, רשתות השיווק הצליחו להגדיל בשנה האחרונה את כוחן מ-6% ברבעון האחרון ב-2006 לכאמור, 8% ברבעון השלישי השנה.

בדרום:

מחסני השוק גוברת על ביתן

שני שחקנים פרטיים בולטים באזור הדרום: יינות ביתן ומחסני השוק, המחזיקים יחד, בחלקים שווים, בנתח שוק כספי של 14%. בשנה האחרונה רשמה רשת מחסני השוק עלייה בנתחי השוק שלה, על חשבון יינות ביתן. נתח השוק הכספי של הרשת גדל באופן הדרגתי, מ-5% ברבעון האחרון ב-2006 ל-7% ברבעון השני והשלישי השנה. לעומתה, נתח השוק של יינות ביתן ירד מ-9% ברבעון השלישי ב-2006, ל-7% ברבעון השלישי השנה.

"נחום ביתן הוא קמעונאי הגון, לא קל ולא פשוט, שיודע לנהל סחר. הוא יודע מה קורה בשטח ולא בונה את האסטרטגיה שלו רק על מחיר. האתגר הגדול שלו עכשיו הוא לבלוע את שתי הרכישות שהוא עשה: יד יצחק וסופר רמה. אם הוא יעשה את זה כראוי, הוא שיחק אותה בגדול. בדירוג שלי הוא מתקרב לזכי שלום", אומר ספק גדול בשוק על נחום ביתן, מנכ"ל ובעלים של רשת יינות ביתן.

כוחה של שופרסל בדרום נמוך אך במעט מכוחה בארץ ועומד על 36% מהשוק, ואילו כוחה של רבוע כחול גבוה מכוחה בארץ ועומד על 28% מהשוק. שתי הרשתות, שופרסל ורבוע כחול, איבדו מעט מנתח השוק שבו החזיקו ברבעון האחרון ב-2006.

נתח השוק של טיב טעם בדרום גבוה מנתח השוק הארצי שלה ועומד על 2%. עם זאת, בשנה החולפת רשמה טיב טעם ירידה הדרגתית בנתח השוק שלה מ-2.9% ברבעון האחרון ב-2006, ל-2% ברבעון השלישי השנה.

כוחן של הרשתות העצמאיות האחרות בדרום נמוך משמעותית מכוחן הארצי ועומד על כ-8% מהשוק באזור לעומת כ-14% מהשוק בארץ. גם כוחם של המינימרקטים הפרטיים באזור נמוך מכוחם הארצי ועומד על 8% מהשוק באזור לעומת 10% מהשוק בארץ.

מרכז:

הרשתות העצמאיות פורחות

פריחת הרשתות העצמאיות באזור המרכז גבוהה באופן מיוחד. ברבעון השלישי של השנה החזיקו הרשתות העצמאיות ב-33% מהשוק. השחקנים הבולטים במרכז הם חצי חינם, יינות ביתן ורשתות רבות אחרות המחזיקות, כל אחת, בנתחי שוק קטנים שכוחם מצטבר.

השחקנית הגדולה ברשתות העצמאיות היא רשת חצי חינם המחזיקה בנתח שוק כספי יציב של 10%. גם יינות ביתן, המחזיקה בנתח שוק כספי של 7%, שומרת על יציבות בנתח השוק שלה בשנה האחרונה. מקור עיקר כוחה של יינות ביתן במרכז הוא ברכישת רשת יד יצחק שהחזיקה לבדה בנתח שוק כספי של 6% באזור.

טיב טעם מחזיקה בנתח שוק של 2% ואילו יתר הרשתות העצמאיות מחזיקות יחד בנתח שוק של 14%. נתח השוק של שופרסל במרכז שווה לנתח השוק הארצי: 37%. נתח השוק של רבוע כחול נמוך מנתח השוק הארצי שלה אך עומד באופן יציב בשנה החולפת על 22%.

באופן יחסי, המינימרקטים הפרטיים במרכז הם שחקן קטן המחזיק בנתח שוק כספי של 6%. לשם השוואה נזכיר, כי המינימרקטים הפרטיים מחזיקים בצפון ברבע מהשוק ואילו בממוצע הארצי הם מחזיקים ב-10% מהשוק.