31 פצועים במהומות בפקיעין

אחד המפגינים נורה בבטנו בידי שוטר; דרישה להקמת ועדת חקירה והתנצלות מאולמרט

20 שוטרים ו-11 אזרחים נפצעו היום (ג') לפנות בוקר בעימותים קשים שפרצו בכפר פקיעין שבגליל העליון, בעקבות הצבת אנטנה סלולרית ביישוב הסמוך - פקיעין החדשה. שוטר ואזרח שנפגעו בעימותים, פונו במצב קשה. תושבים בפקיעין טענו, כי אחד המפגינים נורה בבטנו בידי שוטר. בין הפצועים - 3 אנשי מד"א, שהאמבולנס בו נסעו נרגם באבנים בצומת פקיעין.

בשעות הבוקר המאוחרות נרגעו במעט הרוחות, אך ברחובות פקיעין עדיין נראו צעירים רעולי פנים עם מקלות וכמה מהם אף הציתו צמיגים בכניסות לכפר.

במהלך ההתפרעויות הקשות הציתו מפגינים בית השייך למשפחה יהודית, אך לא היו נפגעים.

שוטרת שמצאה עצמה מבודדת בכפר מצאה מקלט בביתו של קצין משטרה בדימוס המתגורר במקום וכוח שוטרים נכנס ליישוב בתיאום עם אנשי דת, כדי להוציאה. לטענת תושבים בפקיעין, בתמורה, שוחררו כמה עצורים.

תושבים טענו, כי שוטרים ירו באש חיה. אחד התושבים טען, כי "מה שקרה כאן היום זה טימטום אחד גדול של משטרת ישראל, שהחליטה להשליט סדר באמצעות כוח רב בתוך הכפר. לא צריך להסביר לציבור בישראל מי אלו תושבי פקיעין. אנו תושבים נומרטיביים, שומרי חוק ורוב תושבי פקיעין נמנים על כוחות הביטחון", הוא ציין, "כאשר המשטרה נכנסה לתוך החל'ווה, שהוא בית התפילה של הדרוזים, נחצה קו אדום ומאותו רגע - כל התושבים מכל שכבות האוכלוסייה התלכדו והחלה מהומה גדולה".

בעקבות המהומות הקשות, התכנסו נכבדי העדה הדרוזית לישיבה מיוחדת, בסיומה הודיעו, כי ידרשו מהמדינה להקים ועדה לחקירת ההתפרעויות בפקיעין ולהעמיד לדין את האחראים במשטרה לעימותים. בנוסף, הדרוזים גם ידרשו מראש הממשלה, אהוד אולמרט, התנצלות על התפרצות השוטרים לבית התפילה בכפר.

נכבדים מהעדה הדרוזית כבר נועדו עם מפכ"ל המשטרה דודי כהן. במהלך הפגישה העלו נציגי הדרוזים את טענותיהם הקשות.

ראש מועצת היישוב פקיעין, מוחמד חיר, טען, כי אם המשטרה היתה מתייעצת ומעדכנת את ראשי הכפר על הצעירים שביקשה לחקור - היתה נמנעת המהומה. לדבריו, במשך קרוב לחודש ניהלו אנשי הכפר דיונים ומשא ומתן עם בעלי השטח עליו הוקם המתקן הסלולארי, אך לשווא.

בהתייחסו לאירועים האלימים, הוא טען שעיקר המהומה החלה לאחר שאנשי המשטרה נכנסו לח'לווה, המקום המקודש לדרוזים, ירו שם גז מדמיע וכדורי גומי. הוא הוסיף, כי השוטרת שנשארה ביישוב לא היתה בת ערובה ולא שבויה: "היא ישבה בבית התפילה עם השוטרים שהגנו עליה ועם אנשים, קיבלה קפה ומים ולא נשקפה כל סכנה לחייה, להיפך, היא היתה יותר בטוחה במקום מאשר בחוץ".

גם ח"כים מסיעות ערביות תקפו בחריפות את התנהלות המשטרה, שלטענתם הפעילה אלימות מופרזת במהלך העימותים.

ח"כ אחמד טיבי אמר, כי הוא "נדהם מהאלימות שהפעילה המשטרה כלפי אזרחים". ח"כ טיבי קרא לשר לביטחון פנים, אבי דיכטר, להוציא לאלתר את כוחות היס"מ מהכפר ולפתוח בחקירת השתלשלות האירועים.

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, טען, כי המצור על הכפר הגיע עד לכדי "פגיעה במקומות קדושים".

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון קורן, טען, כי השוטרים שירו אש חיה לעבר המפגינים היו בסכנה: "ברור שההנחיות לשוטרים שבאים לפזר הפגנות הן שלא פותחים באש, אבל פה לא היה מדובר בהפגנה, אלא בסיכון חייהם". הוא הובהיר, כי הנושא ייחקר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים.