מדד אמון הצרכנים של ישראל באוקטובר: פתיחה חיובית לרבעון האחרון של השנה

לאחר רבעון שלישי פסימי יותר, עלה מדד אמון הצרכנים באוקטובר ב-1.2 נקודות ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל עלה באוקטובר ב-1.2 נקודות, לרמה של 85.3 נקודות. זאת לאחר ירידה מצטברת של 6 נקודות במהלך שלושת החודשים הקודמים. העלייה החודש הושפעה בעיקר משיפור בהערכת המצב הכלכלי האישי העתידי, לצד הרעה בהערכת מצבו הכללי של המשק בעוד שישה חודשים. בהערכת מצבו השוטף של המשק נרשמה מגמה של יציבות.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

ייתכן שנתוני החודש מצביעים על שינוי מגמה בסנטימנט הציבור ומגמת עלייה מחודשת במדד. חיזוק להשערה זו ניתן לקבל מנתוני המדד על כוונות הרכישה הלא שוטפות של הציבור, אשר בהם נרשמה עלייה. עם זאת, השינויים עדיין קטנים, ולפיכך עדיין נותרת בעינה תחזית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן להאטה בקצב גידול הצריכה הפרטית בסוף 2007 ואף בתחילת 2008.

הנתונים המעניינים החודש נוגעים להתפתחויות הסותרות בהערכות הציבור את מצב המשק לעומת המצב הכלכלי האישי. לגבי מצבו העתידי של המשק, קיימת בציבור עדיין פסימיות בולטת, בהמשך למגמה דומה ברבעון השלישי. לעומת זאת, לגבי המצב הכלכלי האישי - שהוא הפקטור המרכזי בקביעת הצריכה העתידית - נרשמה עלייה יחסית באופטימיות. עם זאת, הנתון השוטף עדיין נמוך מהרמות אליהן טיפס עד אוגוסט השנה.

ניתוח נתוני המדד מצביע עוד על שינוי כיוון גם בתחום כוונות הרכישה של הציבור. הממצא הבולט הוא חזרה למגמה של עלייה קטנה בכוונות קניית מוצרים בני קיימא, לאחר מגמת ירידה בין יולי לספטמבר, ולאחר העליות הבולטות שנרשמו מאז נובמבר 2006. גם לגבי רכישת דירות נרשמה עלייה קטנה בכוונות הרכישה באוקטובר, בהמשך לתנודות שנרשמות כבר כמה חודשים. באוקטובר נמשכה גם העלייה המסוימת בכוונות לרכישת מכוניות, בהמשך לעלייה בחודש הקודם.

להורדת חוברת המדד