ועדת וינוגרד: "הסניגוריה הצבאית חצתה את גבולות הטעם הטוב - לא ידענו כי היא ניחנה בכישורים על-טבעיים ויודעת לנבא את העתיד"

כך כתבו חברי הוועדה במכתב תגובה חריף לבג"ץ, לאור עתירת הסניגוריה הצבאית * הסניגוריה דרשה להוציא מכתבי אזהרה למי שצפוי להיפגע לא רק מהמלצות הוועדה אלא גם מהממצאים ומהדו"ח הסופי

"הסנגוריה הצבאית חצתה את כל גבולות הטעם הטוב"- כך כתבו חברי וועדת וינוגרד במכתב תגובה חריף לבג"ץ לאור עתירת הסניגוריה הצבאית לבג"ץ בדרישה להוציא מכתבי אזהרה למי שצפוי להיפגע לא רק מהמלצות הוועדה, אלא גם מהממצאים ומהדו"ח הסופי. לדברי הוועדה, עתירת הסניגוריה הצבאית הוגשה ללא כל תשתית עובדתית, מבלי שהסנגוריה יודעת מראש האם קציני הצבא ייפגעו מהדו"ח הסופי של הוועדה.

"ידענו זה מכבר, כי לסנגוריה הצבאית תפקיד חשוב במתן סיוע משפטי לקציני צה"ל ולחייליו, אך לא ידענו עד כה, כי הסנגוריה הצבאית ניחנה בכישורים על-טבעיים, ויודעת לנבא את העתיד, ויודעת כבר היום מה ייכתב ומה לא ייכתב בדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד", כתבו חברי הוועדה, "ועוד יודעת היא, כבר היום, כי מה שייכתב בדו"ח הסופי הוא בבחינת התעלמות מפסק דינו של בית משפט נכבד זה בעתירתה הראשונה", המשיכו. "כל תכלית העתירה הינה לנסות ולפגוע באמון הציבור בוועדה, לתקוע מקל בגלגלי עבודתה של הוועדה - עבודתה בהכנת הדו"ח הסופי". הוועדה מבקשת מבג"ץ "שלא ייתן מקום להשתלחות חסרת רסן זו של הסנגוריה הצבאית", וימחק את העתירה.

בנוסף, הבהירו חברי הוועדה בשנית כי הוועדה לא תכלול בדו"ח הסופי מסקנות והמלצות אישיות. "היקף העניינים שנבדקו על ידי הוועדה, וכן החומר שנצבר על שולחנה בעניינים אלה, הביא אותה למסקנה, שככל שהנושא הנבדק רחב יותר, וככל שהכשלים שנתגלו הם עניין של שיקול דעת ומדיניות לאורך זמן, שהופעלו על ידי אנשים שונים בתקופות שונות, וככל שהכשלים שנתגלו נובעים מתרבות ארגונית, מאתוס חברתי, ומתרבות פוליטית - כך מקומם של הממצאים, המסקנות וההמלצות האישיות הוא סבוך ביותר, וכן מחטיא את התכלית העיקרית שלשמה הוקמה הוועדה. בחינת אירועי המלחמה והסיבות לאותם אירועים, הביאה את הוועדה למסקנה, שחלקם של הגורמים המערכתיים, המבניים והתרבותיים באותם כשלים היה משמעותי ובחלקו גם עיקרי".

לדברי הוועדה, היא מצאה "שככל שתבקש לקבוע ממצאים, מסקנות או המלצות אישיות, אין זה ראוי להתמקד רק במספר קטן של ממלאי תפקידים בהווה ולא לטפל בכל נושאי התפקידים לאורך כל השנים". לטענת באי כוחה של הוועדה, עו"ד צבי אגמון ורון רווה, בשל החלטת הוועדה שלא לכלול בדו"ח הסופי ממצאים אישיים, מסקנות או המלצות אישיות, אין כל צורך במשלוח הודעות אזהרה.