הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי במשרדיה ב-250 מילון שקל על מנת לממן את הסכם הסיוע לניצולי השואה ולקשישים

אולמרט בפתח ישיבת הממשלה: "אני חושב שיש כאן מפנה היסטורי; אני משוכנע שההחלטה הזו היא החלטה בעלת חשיבות מוסרית היסטורית ממדרגה ראשונה"

הממשלה אישרה הבוקר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסכום של 250 מילון שקל על מנת לממן את הסכם הסיוע לניצולי השואה ולקשישים. מכלל משרדי הממשלה יקוצצו 0.85 אחוז. הקיצוץ יחול גם על משרדי החינוך והביטחון שלא נפגעו בקיצוצים הרוחביים האחרונים, כך שמתקציב החינוך יקוצץ 26 מיליון שקל, ומתקציב הביטחון 30 מיליון שקל.

"מדובר פה במהפכה של ממש", אמר אולמרט בפתח ישיבת הממשלה בהתייחסו לתוכנית הסיוע לקשישים ולניצולי השואה. "אני חושב שיש כאן מפנה היסטורי, 60 שנה דיברו ולצערי לא עשו. הממשלה הזו לקחה על עצמה לעשות", הוסיף.עם זאת, אמר אולמרט, ההחלטה מחייבת קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה. "זה לא דבר קל זה דבר שאנחנו עושים אותו כמוצא אחרון, אבל אני משוכנע שההחלטה הזו היא החלטה בעלת חשיבות מוסרית היסטורית ממדרגה ראשונה. אנחנו משלמים חוב שבמשך שנים דיברנו על הצורך לקיים אותו אבל לא הייתה בנו הנחישות שנדרשה כדי לבצע אותו", אמר אולמרט.

התוכנית הועלתה להצבעת הממשלה על-ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר האוצר, רוני בר און, השר לענייני גמלאים, רפי איתן ושר הרווחה, יצחק הרצוג. 15 שרים הצביעו בעד התוכנית, שישה נמנעו, ושרת החינוך, יולי תמיר, התנגדה.

על פי התוכנית שאושרה היום, יוגדלו הקיצבאות לניצולי השואה ולקשישים בסכום של מיליארד שקל וחצי. במסגרת התוכנית, שגובשה על-ידי ראש המועצה הלאומית לכלכלה, עמנואל טרכטנברג, חצי מיליארד שקל יועברו להגדלת הקצבאות לקשישים עניים, שההכנסה היחידה שלהם היא קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי ומרביתם ניצולי שואה. מיליארד שקל נוספים יוקצו להגדלת קצבאות הזקנה של כלל הקשישים בישראל. בנוסף, קצבת הזקנה הבסיסית לכלל הקשישים תגדל ב-120 שקל בחודש. גובה התוספת לקצבה לקשישים עניים ייקבע על פי גיל, והקצבה תגדל עוד עבור קשישים שהם חסרי דירה. קשישים בני 80 ומעלה, הגרים בשכירות או בדיור מוגן, יקבלו תוספת של 500 שקל לקצבה כבר בתחילת שנת 2008. מדובר ברוב של כ-87% שהם ניצולי שואה.

התוספות לקבוצות האחרות ישולמו בשלבים מאוחרים יותר ובאופן הדרגתי. קשישים בני 80 ויותר, בעלי דירה, יקבלו תוספת של 280 שקל. קשישים בני 75-80 חסרי דירה יקבלו 340 שקל. בעלי דירה בגילאים האלה יקבלו 180 שקל, קשישים בני 70-75 שבבעלותם דירה יקבלו 150 שקל בחודש וקשישים בגיל זה שאין בבעלותם דירה בגילאים האלה שאין להם דירה בבעלותם יקבלו 260 שקל בחודש.