ה"קווין מארי" נמכרה לקבוצת משקיעים ישראלית תמורת 70 מיליון דולר

חברת מידאס ויוסי חכמי יחזיקו כל אחד 32.5% בחברה המשותפת שתרכוש את הזכויות במתחם * את היתר יחזיק ג'ף קליין, איש עסקים מלונדון

עו"ד יורם יוסיפוף, חיים גייר ואיש העסקים יוסי חכמי, התקשרו במהלך סוף השבוע באחת מבין העסקאות היותר מעניינות אליהן נקשרו יזמים ישראלים בתקופה האחרונה. חברת מידאס שבשליטת יוסיפוף וחברת איי.אי.אס שבבעלותו של גייר, ויוסי חכמי (לשעבר יו"ר הפניקס) הודיעו כי יחזיקו בשרשור 65% מהון מניותיה של חברה זרה שתרכוש את הזכויות על מתחם הקווין מארי אשר הנכס המרכזי בו היא ספינת הקווין מארי העוגנת במתחם.

החברה הזרה משותפת למידאס ולחכמי, המתגורר כיום בלונדון - בחלקים שווים. כלומר, מידאס וחכמי יחזיקו כל אחד 32.5% בחברה המשותפת שתרכוש את הזכויות במתחם. את 35% הנוספים, יחזיק ג'ף קליין, איש עסקים מקומי, העוסק בנדל"ן ותיירות.

על פי דיווח שקרן מידאס העבירה לבורסה, עלותה הכוללת של קווין מארי (כולל סכום שיוקצב לשיפוץ כולל של המתחם) יעמוד על 70 מיליון דולר כאשר 8 מיליון דולר מתוכם ינותב מהונה העצמי של מידאס והיתרה באמצעות הלוואה לחמש שנים מגוף פיננסי. השלמת העסקה צפויה להתרחש לקראת סוף החודש, ובמידה ואכן תושלם, למידאס תינתן אופציית PUT לחייב את שותפיה לקנות את חלקה בקווין מרי, לפי השווי שנרכשה.

בכך לא מסתיים הקשר הישראלי, שכן כיום מושכר מזח העגינה במתחם הקווין מרי לחברת קרניבל קרוז שבשליטת בני משפחת אריסון. קרניבל עומדת להשיק בקרוב מאוד את ה"קווין מרי 2", שתשייט בין ארה"ב לאירופה.

הקווין מרי היתה בזמנו בבעלות חברת דיסני, שרכשה אותו בשנת 88' תמורת 152 מיליון דולר. לפני כארבע שנים דיסני מכרה את השטח לקבוצה אמריקאית, שנקלעה לקשיים כספיים. בעקבות הקשיים התקציביים, הבנק שביצע את המימון לעסקה, קיבל כינוס נכסים על הפרויקטים, והוציא אותו להתמחרות בבית המשפט. המחיר הנמוך יחסית הינו על רקע משבר ה"סאב-פריים" בארה"ב, ולאור העובדה שהעסקה נעשתה במחיר מזומן.

קווין מרי, אשר בעבר נודעה כאחת הספינות הגדולות ביותר ואשר היתה חלק מכוחות הברית במלחמתם בנאצים במלחמת העולם השנייה, משמשת בימים אלו כאטרקציה תיירותית על שפת הים בלונג ביץ', שבלוס אנג'לס, ארה"ב. לעגינה בחוף זה, יש רשימת המתנה של 5 שנים.

למעשה היום משמשת קווין מרי כבית מלון צף בעל 345 חדרים ובמרכזה שוכן שטח מסחרי, מוזיאון, מנחת מטוסים וכן אולמות אירועים וכנסים בשטח כולל של 110 אלף מ"ר. על המתחם ממוקמים חניונים היכולים לאכלס 4,000 כלי רכב.

בנוסף מציינים ממידאס כי השותפים יפעלו על מנת להשיג זכויות בניה מעיריית לוס אנג'לס, לצורך קבלת היתרים ואישורים שונים לבנייה נוספת של 85 אלף מ"ר על פני מתחם הספינה. הרוכשים מתכוונים לנצל את השטח לבנייה למסחר וכן למגורים. הרציונל לעיסקה טמון בכך שהיא משלבת הן נכסים מניבים, כמו בתי קולנוע ומסעדות, והן פוטנציאל השבחה, על-ידי בנייה בשטח הפנוי. כמו כן, התשואה היא מיידית.

עוד נודע, כי מי שתיווך בעסקה הוא יואב דוגה, ישראלי המתגורר בלוס אנג'לס, מקורב לשר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר ולשעבר יו"ר הפועל ירושלים. לאחרונה התפרסמה עסקה שבמסגרתה נמכרה לממשלת דובאי הספינה קווין אליזבת שהינה הספינה "האחות" של הקווין מרי בתמורה ל-100 מיליון דולר. בכוונת ממשלת דובאי, על פי הפרסומים, לגרור את הספינה לדובאי להשקיע בה סכומי עתק ולהפכה לאחד מבתי המלון המפוארים ביותר במדינה.