סקר BDI: כ-80% מהנשים בהיריון ראשון מבצעות לפחות בדיקה גנטית אחת

אף שעלותה של כל בדיקה 200-500 שקל, ולמרות שבין המכונים יש הבדלים במחירי הבדיקות - המחיר אינו גורם מכריע בבחירת המכון

התחביב החדש: בדיקות גנטיות. בשנת 2006 בוצעו בישראל כ-144 אלף בדיקות גנטיות, גידול של 4.2% ביחס לשנה הקודמת - כך עולה ממחקר מיוחד שערכה קבוצת BdiCoface. מטבע הדברים, עיקר הבדיקות נערכות לפני ובמהלך ההיריון הראשון. מהמחקר עולה כי כ-80% מהנשים בהיריון ראשון מבצעות לפחות בדיקה גנטית אחת (נשים בהריון שני ומעלה אינן נדרשות לערוך את מרבית הבדיקות בשנית, למעט מקרים בהם קיימות מוטציות שלא נבדקו בעבר).

על-פי כלכלני BdiCoface, הסיבות המרכזיות לגידול זה הן עלייה במודעות של הצרכנים לחשיבות הבדיקות הגנטיות מחד והתרחבות סל הבדיקות המוצעות בשוק מאידך.

פרט לבדיקת טי-זקס ולבדיקות מי שפיר וסיסי שלייה, המתבצעות ללא תשלום לנשים שהרו לאחר גיל 35, רוב הבדיקות כרוכות בהתחייבות כספית של הנבדק/ת. מחירן הממוצע של מרבית הבדיקות נע בטווח של 200-500 שקל ונקבע תוך התחשבות במחירון שמפרסם משרד הבריאות אחת למספר חודשים.

הסקר מצא הבדלים משמעותיים במחירים בין המכונים הגנטיים הקיימים בשוק. כמו כן נמצא כי חלק מהמכונים הגנטיים מציעים תעריפים מוזלים ללקוחות המבצעים סדרה של בדיקות. עוד נמצא כי חלק מביטוחי הבריאות המשלימים של הקופות וכן ביטוחי הבריאות הפרטיים מסבסדים את עלויות הבדיקות.

מסתבר כי למרות הבדלים אלו, לקוחות ענף הבדיקות הגנטיות הם בעלי רגישות נמוכה יחסית למחיר וזאת מפאת חשיבותו הגבוהה של הנושא עבוד הנבדקים.

נתון מעניין נוסף העולה מהמחקר - מבין כלל הבדיקות הנערכות בשוק כ-75% נערכות בשלבים שונים של היריון ורק 25% נערכות לפני הכניסה להיריון. עם זאת, חלק ניכר מהבדיקות המבוצעות במהלך ההיריון יכולות להתבצע גם לפניו ונערכות במועדן רק עקב פנייה "מאוחרת" של הנבדקים ולא משיקולים רפואיים.

בדיקת סקר ובדיקה אבחנתית

הבדיקות הגנטיות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: 'בדיקות סקר', אשר נועדו לבחון את המטען הגנטי של זוגות ולאתר נשאים של גנים למחלות, ובדיקות אבחנתיות, המאפשרות אבחון מדויק של מחלות או מומים בעובר. כ-80% מסך הבדיקות המתבצעות הן בדיקות סקר, וכ-20% הן אבחנתיות.

מבין הבדיקות המבוצעות כיום הנפוצות ביותר הן: 'סיסטיק פיברוזיס' (26%), 'כרומוזום X השביר' (24%) ו-'טי-זקס' (19%). ההמלצה לגבי הבדיקות הגנטיות המתאימות נקבעת בעיקר על בסיס מוצאם של בני הזוג, כאשר למעלה מ-130 מחלות תורשתיות מאפיינות אוכלוסייה יהודית בישראל ולמעלה מ-200 מחלות תורשתיות מאפיינות אוכלוסיות לא-יהודיות בישראל.

חלק מהבדיקות הגנטיות המוצעות תלויות בגיל היולדת, אשר עומד היום בממוצע על 29.5. לרוב, הבדיקות האבחנתיות יערכו לנשים מעל גיל 30, כאשר מעל גיל 35 יש הכרח לבצען. מהמחקר עולה כי ב-2006, למעלה מ-85% מהבדיקות האבחנתיות בוצעו אצל נשים מעל גיל 35.

כאמור, בשנים האחרונות ניכרת מגמת גידול במודעות לחשיבות הבדיקות הגנטיות. מגמה זו באה לידי ביטוי במספר ההולך וגדל של ההפניות לבדיקות, אשר עולה בקצב של כ-5% לשנה. כלכלני BdiCoface מעריכים כי גם ב-2007 יימשך הגידול בשוק שיתבטא גם במספר הבדיקות המבוצעות וגם בהיקף המכירות.