שמרוק יוצאת מגאון אחזקות במטרה לבצע עמה השקעות משותפות בעתיד

מכרה אתמול אחזקתה בגאון לבעלי המניות העיקריים: בני גאון, סמי שמעון ואורי דור * העסקה שיקפה לגאון אחזקות שווי של 93 מיליון דולר

קבוצת שמרוק יוצאת מחברת גאון אחזקות של בני גאון, שאליה הצטרפה עם הקמתה בסוף שנות ה-90. אתמול (ב') דיווחה החברה כי בעלי המניות המרכזיים בה, בני גאון, סמי שמעון ואורי דור, רכשו את חלקה של שמרוק שעמד על כ-4.5% לפי שווי חברה של 93 מיליון דולר (פרמיה של 9% על מחירה בבורסה טרם העסקה).

המהלך בוצע באמצעות שלוש עסקאות מחוץ לבורסה במסגרתן רכשו כל אחד מהשלושה נתח ממניות שמרוק לפי מחיר של 3.2 שקל למניה: סמי שמעון רכש את נתח הארי של המניות בסך 3% מהונה של גאון אחזקות, בני גאון רכש 0.6% ואורי דור רכש 0.9%. לאחר העסקה תיוותר כאמור שמרוק ללא מניות בגאון, ושלושת בעלי המניות הגדולים יגיעו לאחזקה משותפת של כ-55% על-פי החלוקה הבאה: בני גאון 18%, סמי שמעון 23.5% ואורי דור 13.5%.

קבוצת שמרוק, שהגבירה בשנים האחרונות את היקף פעילות בשוק המקומי, הלכה עם בני גאון יד ביד עוד מהתקופה שניהל את קונצרן כור, שם השקיעה הקרן, כשבהמשך הפכה לאחת המשקיעות הראשונות בחברת האחזקות שהקים בסוף שנות ה-90. ככל הנראה, הרקע להיפרדות הנוכחית הוא שמהלך העסקים של גאון אחזקות הגיעה לבשלות עם ההנפקה שביצעה באחרונה בבורסה, ונראה שהצדדים מעוניינים לשתף פעולה בדרכים אחרות ולמנוע אפשרות שהם ייקלעו למצב של ניגוד עניינים.

במילים פשוטות, ההיפרדות המדווחת פותחת פתח להשקעה של קרן שמרוק בחלק מהחברות הבנות בקבוצת גאון, מבלי שהדבר יהיה כרוך בבעייתיות של עסקת בעלי עניין. מבחינת גאון ויתר בעלי המניות מדובר בצעד שמשדר אמון במהלך העסקים של החברה, כך ששני הצדדים רואים תועלת במהלך. כעת, רק נותר להמתין ולראות האם וכיצד יבשילו ביניהם שיתופי פעולה בעתיד.

עוד בזירת גאון אחזקות, אתמול היא השלימה את הנפקת פעילות הרשתות אייס ואוטו-דיפו, כחלק ממגמת ההנפקות בקבוצה בשנה החולפת. הנפקה זו נתקלה אמנם בקשיים וגאון לא קיבל את השווי שרצה - כ-250 מיליון שקל - אך לבסוף קוזז תג המחיר בכ-20% ולחבילה נוספו גם אופציות, כך שהמשקיעים יצאו מרוצים והמכרז המוסדי הסתיים לבסוף בהצלחה. הפעילות שהונפקה היא הנדבך המרכזי של חטיבת הסחר בקבוצת גאון, שכוללת גם את פעילות ההלבשה הציבורית H&O ואת חברת מוצרי מעבדות ים המלח (אהבה), שבאחרונה נכשלה בניסיון להנפיק בבורסת לונדון. לגאון גם זרוע פיננסים שכוללת את בית ההשקעות גאון, שמיועד גם הוא לצאת בעתיד להנפקה. חטיבה אחרת היא תשתיות המים והחקלאות, באמצעות שורה של חברות בנות שמאוגדות תחת חברת גאון אגרו.