רוני בר-און בכנס שדרות: "תשאלו את סילבן או את נתניהו כמה שעות בחינוך קוצצו. אי אפשר להחזיר את זה במכה אחת"

פישר, שלא דיבר מתוך הנאום שהכין מראש: "מה שממשלת ישראל עשתה זו הצלחה גדולה - צמחנו בקצב גבוה מאוד" * סילבן שלום: "הדבר החשוב ביותר שעשינו בישראל היה להטיל מס על ההון" * עמיר פרץ: "זה לא סוד שרציתי להיות שר אוצר, אבל אולמרט התעקש על הביטחון" * שלי יחימוביץ מוקדם יותר: "התקשורת כאן נשלטת בידי גברים אשכנזים"

"מה שממשלת ישראל עשתה זו הצלחה גדולה. הצלחנו לצמוח בקצב גבוה מאוד. בעזרתה נוכל לטפל בבעיות החברתיות בעתיד. בעזרת הכסף שייכנס לתקציב, בעזרת היכולת של אנשים לצאת מהבית ולחפש עבודה, שיעור האבטלה יירד".

כך אמר היום (ג') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס שדרות לחברה במסגרת פאנל "הערכת מצב חברתית-כלכלית ישראל 2008" בהנחיית עיתונאי "ידיעות אחרונות" סבר פלוצקר ובהשתתפות שר האוצר בר-און, שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ ושר האוצר לשעבר סילבן שלום.

פישר אמר כי הכין נאום, אך לא ציטט ממנו. "אני רוצה להתייחס לסוגייה למה לעמוד ביעדים. הסיבה היא מה שקרה לסילבן שלום כשהוא נכנס לתפקיד הוא לא רצה לקצץ בקצבאות. הוא היה במצב קשה והיה לו האומץ לעשות את הנדרש. הוא לא נהנה מזה".

"סילבן לא יכל ללכת לשווקים כמו שעושות מדינות במצב טוב יותר ולהנפיק אג"ח. במקום לעשות מה שעושים אצל אחרות, נאלצנו לבקש ערבויות. למה אנחנו עומדים ביעדים היום? כי החוב ממשיך להיות גדול. אנו במצב טוב מאוד. אם יום אחד יהיה פה מיתון, לא נדע האם ארה"ב תיתן לנו שוב ערבות".

"אני בטוח שאם הפערים החברתיים ימשיכו לגדול תהיה לנו ממש בעיה. שמעתי שב-2006 כמעט שלא היתה ירידה ברמת העוני אבל העוני אצלנו זה מדד של הפערים החברתיים. ב-2006 קו העוני עלה כמעט ב-4.5%. אנחנו צריכים לחשוב על צמיחת המשק לטווח הארוך ולא נצליח לעשות זאת ללא טיפול בפערים החברתיים".

בסיום הפאנל אמר פישר בהתייחסו לעתיד ישראל ב-OECD: "יש לנו 4 רשויות רלוונטיות, וחוסר היעילות נמצא בעובדה הזו".

סילבן שלום: הדבר החשוב ביותר שעשינו בישראל היה להטיל מס על ההון

"כל אחד מגיע לקדנציה שלו בתפקיד שר אוצר או שר ביטחון. במשמרת שלי אף אחד לא היה רוצה להיות באוצר. היו לנו 20 אלף פיגועים בשנתיים. 4 אוטובוסים מתפוצצים ביום לעתים. לצורך הוצאה בטחונית עשינו לא רק חומת מגן אלא גם חומת מגן כלכלית", אמר ח"כ סילבן שלום.

"הקיצוצים שלי היו מתוך צורך. לליכוד היה מנהיג בשם מנחם בגין הוא רצה לעשות שלום עם מצרים אבל הוא גם הניף בגאון את הדגל החברתי, שיקום שכונות. הדבר החשוב ביותר שעשינו בישראל היה להטיל מס על ההון. זה מכניס ב-2008 4 וחצי מיליארד שקל".

רוני בר-און: מטרת נערי האוצר אינה להראות את כוחם, אלא לדאוג שהדברים ייעשו טוב יותר"

"למה שר אוצר מדבר על פקידי האוצר לפני כניסתו לתפקיד? לפי דעתי, בהסתכלות מבחוץ, הישיבה באוצר כמשרד מטה היא קצת מרוכזת מדי. כשר פנים היתה לי בעיית ביזור סמכויות המשרד נכנס לפינות הכי קשות", אמר שר האוצר, רוני בר-און.

"ניסיתי לעשות שינוי ורפורמה. אני חושב שיש דרך נכונה לשינוי מבני בהתנהלות האוצר מול משרדי הממשלה. הכוח שמרכז האוצר בידיו הוא כוח עצום. מטרת נערי האוצר היא לא באמת להראות את כוחם, אלא לדאוג שהדברים יקרו טוב יותר".

"אסור לקנות הווה על חשבון העתיד. סטנלי פישר וסילבן שלום דיברו על התקופה שסילבן היה השר. היה אז מצב בלתי אפשרי. אני לא רוצה שכשיבוא השפל, אם יבוא אנו מתפללים שלא, אבל אם יבוא, אני לא רוצה שיגידו שנהגנו בחוסר אחריות. תשאלו את סילבן או את נתניהו כמה שעות בחינוך קוצצו. אי אפשר להחזיר את זה במכה אחת".

עמיר פרץ: זה לא סוד שרציתי להיות שר אוצר, אבל אולמרט התעקש על הביטחון

"אם לא היתה מלחמה היית אומר ששר הביטחון עשה את שלו. זה לא סוד שרציתי להיות שר אוצר, אבל אולמרט התעקש על הביטחון. הייתי חייב את אחד התיקים. מנסים להתעלם בגלל שהייתי שר ביטחון מכל מיני דברים, הסכמים שחתמתי עליהם. שכר מינימום, חוסן תעסוקתי" אמר עמיר פרץ.

"חבל שלא הזמנתם את אהוד ברק שיענה על שאלות על "העבודה". אני חושב שמפלגת העבודה מציגה עמדות שאי אפשר לעבוד איתן. אם הממשלה תמשיך להקפיא את שכר המינימום אנחנו נצביע נגד התקציב מבחינתי.

לשאלותיו של המנחה, סבר פלוצקר, השיב פרץ: "אני חושב שכל שאלת הפוזיציה בה נמצאים מנהיגים חברתיים מה משפיע יותר היא לא שאלת תקציב זו גם שאלת תפיסת עולם עמוקה. אני לא חושב שרק השאלה מי שר אוצר מכריעה סדרי עדיפויות. גם מנהיג חברתי כשר ביטחון זה סמל חברתי".

"הייתה עליית שכר מינימום וזה לא פגע בצמיחה אלא להיפך. אנחנו לא נאפשר למפלגה להמשיך ולשתוק".

פרץ על השביתה: "הדבר הטוב בשביתות - שהן תמיד נגמרות"

בהתייחס לשביתת המורים אמר פרץ: "אני תמיד אמרתי שהדבר הטוב בשביתות שהן תמיד נגמרות. ראש הממשלה צריך להיכנס עם כל הגורמים המעורבים להיכנס לחדר אחד עד שיצא עשן לבן".

סילבן שלום התייחס לשביתה באומרו: "חייבים לפתור את המשבר של החינוך בארץ. הילדים יושבים בבית. זה יותר מדי זמן. אני בטוח ששר האוצר לא מאושר מהעניין הזה. בטוחני שהוא יידע לטפל בזה בצורה הנכונה".

רוני בר-און: "כשאני שומע שהחינוך הוא לא בסדר העדיפויות שלנו, זה גורם לי מפח נפש. יותר מ-10 מיליארד שקל לשכר והטבות. מיליארד ושלוש מאות מיליון שקל עכשיו על השולחן למורים בעל-יסודיים".

לקראת סוף הפאנל אמר בר-און: "בסוף היום, כשתהיה ההפקרות והמפולת, מי שיפסיד אלה העובדים, ויצטרכו לקחת מהם את הכל. אורך קדנציה של שר אוצר בישראל היא קצרה. מה הבעיה לפזר עכשיו ואחרינו המבול? התפקיד דורש אחריות! אחרי הכל למה לך את זה?".

"אנחנו שומעים חלק מהמורים שמאוד היו שמחים ללכת על הרפורמה. זה שהולכים לבית הדין לעבודה זה מפלט אחרון" הוסיף בר-און.

מוקדם יותר בכנס שדרות אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' בפאנל בנושא התקשורת בשירות החברה: "התקשורת כאן נשלטת בידי גברים אשכנזים ובידי בעלי ההון".