הזמר רגב הוד הפר זכויות יוצרים בשיר "מהפך" - וייאלץ למנוע השמעתו ולאסוף הדיסקים מהחנויות

פסק בורר קבע כי הוד מפר בשיר את זכויות היוצר רמי לב, ואסור לו לעשות בו שימוש כל עוד הוא כולל את השורה "מהפך, עשית בי מהפך"

בפברואר השנה השתתף הזמר רגב הוד בצילומי התוכנית של חנה לסלאו, וניצל אותם כדי להציע נישואים לחברתו, דנה שפירא. הוד הזמין את שפירא ואת הוריה לצילומים, בתואנה שהוא רוצה להקדיש לה את השיר "המהפך", על השינוי שהכניסה לחייו. לאחר שביצע את השיר הוא כרע על ברכיו, שלף טבעת נישואין והחל לשיר בקול רועד את להיטו הגדול ביותר "התינשאי לי אהובה", שגם הביא לו את הפריצה אל מחוץ לעולם הזמר הים-תיכוני.

אלא שפסק בורר של שופט בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור, שניתן היום (ג'), קובע כי הוד מפר בשיר "המהפך" את זכויות היוצר רמי לב, ולכן אסור לו לעשות שימוש בשיר כל עוד הוא כולל את השורה "מהפך, עשית בי מהפך". הוד אף נדרש "לפעול בכל דרך שהיא" כדי למנוע מתחנות רדיו וטלוויזיה, חנויות תקליטים, חברות הסלולר, אולמות אירועים וכו' לשדר את השיר, שהוא שיר הנושא בדיסק "מהפך" שהוציא השנה.

בנוסף לכל אלה, הבורר חייב את הוד לשלם פיצוי בסך 30 אלף שקל לרמי לב.

לב, שיוצג ע"י עו"ד גבי קרמר, הוא תמלילן ומלחין של שירים, בעיקר בזא'נר הים-תיכוני. בין היתר, הוא כתב את השיר "מהפך", ששורת המחץ בו היא "מהפך, את עושה לי מהפך". לטענתו, הוא נפגש עם רגב הוד כדי לבחון שיתוף פעולה אפשרי, ונתן לו דיסק משיריו, הכולל את השיר "מהפך". הם אף קיימו מו"מ בנוגע לשיר, אחרי שהוד התלהב ממנו. הוד אף הציע לו שמלחין אחר ילחין את השיר, אך לב סירב.

כמה חודשים אחר כך, טען לב, הוא הופתע לשמוע ברדיו את השיר "מהפך" בביצוע של רגב הוד. האחרון טען, שמקור המשפט "מהפך, את עשית בי מהפך" נוצר לראשונה בראשו כששלח הודעת SMS לחברתו. לדבריו, הוא כלל לא נחשף לשיר הזה בדיסק שנתן לו לב.

הבורר תאודור אור קבע, כי הוד "העתיק חלק ממשי ומהותי" משירו של לב. "הוא עשה כן בנצלו את הגישה שהיתה לו לשיר, ובכך הפר את זכויות היוצרים של לב בשירו".

אור קבע כי אינו מקבל את גרסתו העובדתית של רגב הוד לדברים וכי היא אפילו אינה סבירה, במובן מסוים.

אור ציין, שעיקר הדימיון בין שני השירים הוא בשורות המחץ שלהם, שפותחות את הפזמון. "שורות המחץ אינן זהות לחלוטין. עם זאת, ההבדלים ביניהן דקים עד זניחים".

למרות שללב אין בלעדיות על המילה "מהפך", הבהיר הבורר, "אולם שימוש במילה זו במסגרת שורת מחץ בשיר השייך לז'אנר הים-תיכוני, מתוך רצון לתאר את תחושת האוהב כלפי אהובתו, יוצר ביטוי שהוא חלק מקורי, מהותי וממשי בשיר. קביעה זו נשענת, במידה רבה, על תפקידה המשמעותי של שורת מחץ בזמר הים תיכוני".

לבסוף הוסיף אור, שגם אם העתקת השורה לא היתה בגדר הפרת זכויות יוצרים, "די בכך שהוד ניצל את אמונו של לב והעתיק את שורת המחץ ושם השיר לשירו, כדי להקנות ללב עילת תביעה בעשיית עושר ולא במשפט".

כאמור, מעבר לצו המניעה האוסר על עשיית שימוש בשיר של הוד, העריך הבורר את הנזק הממוני ולא ממוני של לב ב-30 אלף שקל, ואף חייבו בהוצאות בסך 5,000 שקל.