אברהם ביגר בראיון מיוחד ל"גלובס": "מכתשים אגן לא מחפשת להימכר"

ביגר מסכם שנה במכתשים אגן, מדבר על עתיד החברה לנוכח הרכישות של המתחרות הגדולות, ועושה חשבון נפש בעקבות הטונים הצורמים שליוו את כניסתו לתפקיד

כשאברהם ביגר הגיע למכתשים אגן לפני שנה, הוא לבטח לא תיאר לעצמו שהקדנציה בחברת האגרוכימיה תהפוך לאחת המשמעותיות בחייו. ביגר, שמונה ליו"ר החברה לפני שנה ונטל על עצמו גם את תפקיד המנכ"ל הזמני לפני כ-10 חודשים "רק עד שהחברה תתארגן", מונה היום לתפקיד מנכ"ל מכתשים אגן למשך 3 השנים הקרובות - מה שמחדד את השינוי שהוא והחברה עברו בשנה החולפת.

"לאחר שנה במכתשים אגן, אני יכול לומר שהתחושה שלי היום טובה יותר ממה שציפיתי בהתחלה, ולכן אני שמח שדירקטוריון החברה החליט שהוא רוצה שאני אשאר לעוד 3 שנים", הוא אומר היום. "זה עושה לי טוב ברמה האתגרית ואני מאוד נהנה, אבל זה לבטח לא היה התכנון שלי כשהגעתי לפה. הדברים פשוט התגלגלו בלי אסטרטגיה מסוימת בדיוק כפי שכל שלב בקריירה שלי לא היה מתוכנן".

* איך אתה מסכם את השנה שעברת בחברה?

"התחושה שלי היא באמת טובה. כשהחלטתי להציע את עצמי גם לתפקיד מנכ"ל החברה, זה היה מתוך רצון לבצע שינויים ואני שמח שהם מתחילים להתרחש.

במבט לאחור, אני יכול לומר שיש תחומים שבהם הקצב משיג את התכנון המקורי ויש תחומים אחרים שהדברים קורים קצת יותר לאט, אבל הדברים בסך הכול מתקדמים בקצב משביע רצון. כשנכנסתי לתפקיד, רציתי שמכתשים אגן תפסיק לחשוב כמו חברות אחזקות מבחינת דרך ההסתכלות שלה.

"השינוי הזה כרוך בהפיכת החברה ממוטת ייצור ומוטת כימיה לחברה מוטת שוק תוך שינויים לא קלים בדרך, אבל היא נמצאת כיום בדרך הנכונה. לפי התכנון שלי, כל התהליך התפעולי של איחוד החברות הבנות והמטות צפוי להסתיים בתחילת 2009, ואני מעריך שגם תהליך השינוי בתרבות הארגונית, שהוא הרבה פחות כמותי ומדיד, יסתיים במקביל.

"באופן כללי יותר, אני אמנם יודע היום הרבה יותר ממה שידעתי לפני שנה על תחום האגרוכימיה, אבל גם היום אל תצפה ממני לדעת ממה עשויה כל מולקולה. לעומת זאת, היום אני יודע בצורה טובה מהם הכוחות שפועלים בתעשייה הזאת, ועל מה צריך להסתכל על מנת לתכנן דברים קדימה".

* איך עסקי האגרוכימיה בהשוואה לעסקי הקמעונאות, האנרגיה והבנקאות בהם היית קודם?

"בכל תחום מידת המעורבות שלי הייתה שונה, כי יש הבדל בין הסתכלות של יו"ר לבין הסתכלות של מנכ"ל, אבל אני יכול לומר שברמת העניין האישי זה התפקיד הכי מעניין שעשיתי עד היום".

התחלה בטונים צורמים

תחילת דרכו של ביגר במכתשים אגן הייתה מלווה בלא מעט טונים צורמים באשר לדרכו של האיש, במיוחד לאור תוכנית הרה-ארגון השאפתנית שהנהיג שהייתה כרוכה בפיטורים ובשינויים בלב התרבות הארגונית. באשר למהלכים עצמם היו אמנם פחות ויכוחים, אבל הדרך, הלא רגישה לעתים, שבה הם התבצעו עוררה הדים שאף פרצו את גבולות התקשרות הפיננסית.

"יכול להיות שהייתי נוהג אחרת", אומר היום ביגר לראשונה, "אבל גם היום כמו אז אני משוכנע שהדרך שאליה לקחתי את החברה היא נכונה במאה אחוז", הוא מוסיף באותה הנשימה. "אני יודע שחלק מהמהלכים היו מכאיבים לחלק מהאנשים, אבל לא תמיד כולם ראו את התמונה הגדולה. בסך הכול צריך לזכור שהמהלכים שעשיתי פה הם לא מהלכים עתירי נחמדות מטבעם וזה לא היה קל, ולכן אני אומר שבדיעבד הייתי אולי עושה אותם טיפה אחרת".

* זה נראה לך מקרי שאתה כל פעם נקלע למשבצת של המנהל "הלא נחמד"?

"תראה, בסך הכול אני מגדיר את עצמי כבן-אדם נחמד, אבל לפעמים כשאתה מנהל חברה צריך לעשות דברים לא נחמדים גם אם זה לא כיף לך. אם מישהו חושב שזה קל להסתכל לבן אדם בעיניים ולהגיד לו 'חבר יקר אתה צריך ללכת', אז הוא טועה. אבל בארגון צריך לעשות גם דברים כאלה, גם אם זה לא פשוט".

* מה לגבי הטענות של העובדים המבוגרים של מכתשים אגן שהפרידה מהם לא נעשתה כמו שצריך?

"עם החבר'ה המבוגרים זה במיוחד לא היה קל, אבל גם כאן יש את התמונה הגדולה. היו פה כאלו שקיבלו כל אחד 200 אלף דולר לשנה והחזיקו להם רכב, וזה לא היה במצב שבו התפוקה שלהם הצדיקה את זה. כשאני נתקלתי במצב הזה, חשבתי שאני לא יכול לבוא לעובדים אחרים בדרישות בשעה שאני מסתכל על התופעות האלה והייתי חייב לטפל בזה. אז בהתחלה דיברו על המהלך עצמו ובהמשך דיברו גם הדרך האולי טיפה אסרטיבית מדי שבה הוא התבצע. בכל מקרה, תהיה בטוח שלא שלחנו אנשים רעבים או מסכנים הביתה. זאת בטח לא התמונה".

* אתה לא חושב שהעזיבה המהירה של דור שלם של עובדים בכירים ועתירי ניסיון יכולה לפגוע בחברה בעתיד?

"לשמחתי, עקב העזיבה של המבוגרים קרה דבר מאוד מעניין. גדל דור יותר צעיר לתוך תפקידים שמולאו קודם על ידי המבוגרים, שבמידה רבה חסמו את ההתפתחות וההתקדמות של הצעירים. אותם צעירים הם כאלה עם ותק של 20 שנה בחברה, כך שצריך לשים את הדברים בפרופורציות. בגדול אני חושב שזה תהליך מאוד בריא לחברה למרות שיש בזה מידה מסוימת של אובדן ניסיון, אבל תזכור שהחבר'ה האלו שמונו הם לא ילדים ולכן שום דבר מהותי לא הלך פה לאיבוד".

* אפשר לומר היום שמכתשים אגן היא חברה שיש בה "שקט תעשייתי"?

"בחברה גדולה יש תמיד רחש-בחש, וטבעי שיהיה גם בחברה כמו מכתשים אגן. עם זאת, זה במינונים הרבה יותר נמוכים מאשר היה בעבר. כשהיינו פעם בצבא, היה נהוג לומר שמתחת לעץ החיילים ממנים מג"דים. אני מניח שגם היום שיש כאלה שממנים מג"דים, אבל זה הרבה יותר נינוח ושקט. השינוי התרבותי ללא ספק מתחיל להיות מורגש".

ממשיכים להסתכל על רכישות

בחודשים האחרונים הוזכר שמה של מכתשים אגן ככזאת שבוחנת מהלכי רכישה מהותיים של שתי המתחרות הגדולות שלה בתחום האגרוכימיה הגנרית, אריסטה היפנית ונופארם האוסטרלית. לבסוף, נרכשות השתיים ככל הנראה על ידי קרנות פרייבט אקוויטי, אך עצם העובדה שהחברה הישראלית הייתה בתמונה לימדה דבר או שניים על אספירציות הצמיחה שלה.

"זה נכון שהסתכלנו על העסקאות", מודה ביגר לראשונה, "אך בהתאם אנחנו ממשיכים להסתכל על עוד עסקאות ואני יכול לומר בפה מלא שיש לנו היום עוד מטרות לרכישה. אמנם לא בסדר הגודל של אריסטה ונופארם (השתיים קיבלו תגי מחיר של 2.2 ו-2.75 מיליארד דולר בהתאמה - ר.מ.), אבל אנחנו ממשיכים להסתכל הלאה על רכישות", הוא אומר.

* מה יהיו ההשפעות של עסקאות אריסטה ונופארם על מכתשים אגן?

"העסקה של אריסטה לא תייצר שינוי מהותי לדעתי. בסך הכול החברה עברה מקרן פרייבט אקוויטי אחת לקרן אחרת, ולכן לא קרה כלום. לגבי נופארם, העסקה עוד לא סגורה ולכן אני לא רוצה להרחיב בנושא. בכל מקרה, תהיה בטוח שאנחנו ממשיכים לבחון עסקאות, אבל אולי בניגוד לאחרים אנחנו דורשים מעצמנו דרישות מחמירות בכל מה שקשור לרמות התשואה להן אנו מצפים".

* אתה רומז שבמחירים שבהם נסגרו העסקאות האחרונות לא היה כדאי לכם לרכוש?

"אני לא רומז כלום. כשאנחנו מסתכלים על רכישות אנחנו מחפשים בעיקר להגדיל את הנתח השוק ולייצר סינרגיות, בשילוב עם התשואות שנוכל להשיג באמצעות המהלך. ברגע שהתשואות לא מתאימות לציפיות המוקדמות שלנו, אז אנחנו מוותרים. מעבר לזה, צריך לזכור שיש לנו גם בעלי מניות שיש להם מה לומר בנושא, כי סביר להניח שרכישה מסוג זה הייתה מצריכה גם מהלך הוני כלשהוא במכתשים אגן".

* אתה לא חושב שעסקאות בסדר גודל כזה "גדולות" על מכתשים אגן מבחינה פיננסית?

"אני יכול להבטיח בפה מלא שאם היינו הולכים על אחת העסקאות הללו, היינו תופרים את חבילת המימון בלי בעיה, תוך עמידה ביעדי היציבות המאזנית שלנו. זה נכון שלחברה יש תקרת מינוף מסוימת שאותה נכון לקחת, אבל המימון לעסקה מסוג זה לא היה מהווה בעיה".

* אחרי העסקאות הללו בהן נרכשו שתי המתחרות הגדולות שלכן, יש סיכוי שמכתשים אגן תשתלב בתהליך הקונסולידציה בענף בתור "נטרפת" ולא בתור "טורפת"?

"קודם כול, הקונסולידציה היא עדיין בגר דיבורים. עסקת אריסטה היא לא קונסולידציה ועסקת נופארם היא אולי חצי קונסולידציה. מכתשים אגן היא חברה שתמשיך לחפש חברות לרכישה והיא לא מחפשת להימכר. אליי עוד לא פנו היום בהצעה לרכוש את החברה, ואני מניח שאם היו פונים לבעלי המניות בנושא הייתי יודע מזה".

* מה לגבי הנפקת החברה בחו"ל?

"זה רעיון שאני לא מבטל אותו אבל הוא לא נמצא על הפרק ברמה קונקרטית. בכל מקרה, מהלך של הנפקה בחו"ל הוא לא מהלך שאתה עושה אותו סתם ככה אלא למען מטרה מסוימת. רכישה גדולה יכולה להיות בהחלט מטרה כזאת, אבל בכל מקרה כרגע זה לא על הפרק. מעבר לזה, צריך לזכור שמבין בעלי המניות של מכתשים אגן, כ-40% מוחזקים על ידי אי.די.בי באמצעות כור, ומבין המניות שבידי הציבור כשני שלישים נמצאות לדעתי בידי משקיעים זרים. לכן, מי שרוצה להשקיע במכתשים אגן עושה את זה גם באמצעות הבורסה בת"א, ולא בשביל זה מנפיקים בחו"ל או בשביל כל מטרה אחרת שאינה קשורה לביזנס".